Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

je zou es kunnen proberen met bijv een echt rijpe peer haar gewwoon reepjes in haar vuistje te geven...je zal zien hoe goed ze daar mee over weg kunnen...(soms na een paar x oefnenen pas hoor)

Avondeten kan idd de structuur zijn, maar ook heir zou ik es proberne om bijv een wortel in het handje te geven...zodat ze zelf kan bepalen wat er in haar mondje komt..en het ook eerst goed kan aanvoelen en ontdekken...

ik zou idd gewoon avondeten geven, op zich hebben die potjes geen meerwaarde en moet je dat dan na een tidjje ook weer "afleren"

2. fafa

fafa Niet meer actief

@Meijke: je kindje moet gewoon nog even leren omgaan met niet-gepureerd eten. dat is natuurlijk ook lastig als je alleen maar vloeibaar voedsel gewend bent. Maar als je je kindje gewoon alle rust en ruimte geeft om te ontdekken komt dat vanzelf!

Met 7 maanden hebben ze nog maar heel weinig ander voedsel nodig dan melk, dus als ze nog nauwelijks iets binnenkrijgt is dat helemaal niet erg. Maar dat moet je wel durven loslaten :)

3. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

En ik lees::D Maar goed, dat zijn mijn kronkels, komen meestal bij het zakken van wat er staat wel goed.

Jammer eigenlijk he dat mensen zo vast kunnen en willen houden aan wat in de regel als 'normaal' wordt gezien, zonder zich eens te verdiepen wat effecten zijn op langer termijn.

Ik heb trouwens wel veel aan boekjes daarover. Mijn referentiekaders is troebel, ik weet soms gewoon echt niet wat normaal is. Door te lezen over opvoeding en verschillende ideeën daarover kan ik er wel uit halen wat bij mij zou passen. Ondanks dat het lijkt dat ik best goed met woorden ben, vind ik het best lastig om mijn gevoel over dingen te beargumenteren zonder met verdedigen en dan zijn zulke 'voorgekauwde argumenten' wel eens handig:D

4. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    wat is dat nou weer voor reactie :( ik vond de berichten richting de avatar van Dnze niet prettig....er lopen verschillende discussie's......op de ene plek gingen ze door....terwijl er hier in dit topic gewoon rustig met Dnze over gesproken word.
    naar aanleiding van mijn eerdere reactie die ik hier gaf mag ik toch wel zeggen dat ik zoiets fijn vind om te lezen;)
    het was goed bedoeld in ieder geval ;)

5. Kwekijzer

Heb jij dat dan nooit dat je jezelf afvraagt "voegt het wat toe als ik dit zeg, of zeg ik dit alleen voor mezelf? Los ik hiermee iets op, breng ik iets positiefs of kan ik beter gewoon mijn mond houden en me niet in iets mengen wat eigenlijk gewoon helemaal niet over mij gaat". Ik heb dat wel hoor. Soms hou ik gewoon bewust mijn mond, dan denk ik 'spreken/schrijven is zilver, zwijgen is goud'.

6. fafje

fafje Niet meer actief

pandora...natuurlijk bedoel je het alleen maar goed...maar kijk we hebben jowu goedkeuring natuurlijk niet nodig..het komt zo over...alsof jij daar iets over te zeggen hebt...

maar vooralsnog, tis sowieso fijn als er discussies op een nromale manier worden afgesloten..

7. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Nou ja...zo is het niet bedoeld

8. Linn84

Linn84 Fanatiek lid

2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Oke, dus het gaat er ook vooral om dat je eerlijk eten geeft, in de vorm zoals het bedoeld is? Vind dat zeker een mooi principe.

Haha, dat ze wel kunnen kauwen zonder kiezen dat bedacht ik me ook ineens toen ze m'n hand vanochtend weer eens in de houdgreep had om vervolgens super hard op de knokkel van m'n duim te gaan bijten ;) En ze is nog maar 4 maanden! Als ze oud genoeg is om met bijvoeding te starten zal dat dus ook helemaal wel goedkomen...

En dat positief beginnen, dat is ook precies de bedoeling. Het lijkt me voor zowel ons als ouders als voor haar een hele belevenis die overgang naar vast voedsel :D
    Dank je voor je antwoord!

Ik ben dus trouwens één van de meelezers, niet om die hele discussie maar omdat ik deze manier van bijvoeden heel interessant vind. Hoop niet dat jullie het vervelend vinden...

9. fafje

fafje Niet meer actief

snap ik no worries!

10. fafje

fafje Niet meer actief

ja lekekr meelezen en of teruglezen, veel vragen zijn al meerdere malen gesteld...en is het allemala heel duidelijk uitgelegd...tis altijd fijn ergens aan te beginnen waar j goed op voorbereid bent !

11. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Ik dacht wat positiefs te brengen :p omdat ik me hier ook in een discussie kwam mengen
    ik was er een beetje klaar mee dat deze in een ander topic gewoon door liep
    terwijl het hier gewoon rustig uitgepraat word
    Mijn bericht was mede om daarmee mijn excuses te maken......maar oke dat word niet gewaardeerd blijkbaar.

12. Kwekijzer

zullen we er gewoon een streep onder zetten? Alles is klaar, iedereen heeft geloof ik nu wel gezegd wat hij/zij kwijt wil. Goed is goed. Het is niet persoonlijk.

13. Pandora

Pandora VIP lid

18 okt 2010
    6.530
    363
    83
    Noord-Brabant
    Dat kwam ik geloof ik ook doen :D

mag ik me dan wel even in jullie topic blijven verdiepen wat rapley in houdt?

14. Kwekijzer

Hier is de dag begonnen met koorts. Echt niet leuk. Ik heb de assistente gebeld. Omdat Veerle nog steeds pittig aanwezig is, nog geen zorgen. We moeten haar ORS gaan geven en ze mag gewoon paracetamol hebben.

Ze klampt zich al aan me vast als ik haar op de commode wil leggen... Ik heb haar melk gegeven, daar had ze met een paar slokken geen zin meer in, dus yoghurt, dat eet ze liever. Hoeveel mag je daarvan geven ipv kv? Kan dat kv een beetje vervangen of niet? Weet iemand dat?

15. Kwekijzer

ja joh, tuurlijk, is toch van ons allemaal:D

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Pandora: welkom!

Kwekijzer: wat sneu! Zolang ze nog drinkt, hoef je geen ors te geven hoor! Yoghurt mag al vanaf 7 maanden. Je zou het kunnen aanlengen.
    Beterschap!

17. fafje

fafje Niet meer actief

kwekijzer, ah arm meissie...drinkt ze verder niks dan? idd ors is dacht ik als je kindje ehct droge plasluiers heeft enz!

volgens mij vervangt yoghurt niet echt hoor..maar idd als ze maar vocht binnen krijgt...extra toetje of wat sap om te laten drinken

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Bah :( Zieke kindjes zijn niet leuk!

Ja dat sprak mij ook erg aan. Mijn zoontje weet wat hij eet, dat vind ik een prettig idee. Bovendien zijn we zelf ook veel gezonder gaan eten :)

Naast het aanbieden van voeding in pure vorm (dus gewoon in stukken) is een principe van rapley ook dat je je kindje de leiding laat nemen over het eten. Dus je kindje bepaalt hoeveel hij eet. In het begin zal dat zeker minder zijn dan kinderen die prakjes en prutjes eten. Maar dat is niet erg. Een rapleykindje eet niet alleen maar, hij mag voelen, ruiken, textuur verkennen, bekijken.. het is veel meer dan eten alleen. Oh, en gooien hoort ook nog bij dit rijtje (helaas).

Door die voorzichtige verkenning is mijn zoontje pas echt met 7 a 7,5 maand gaan eten, de eerste weken was vooral wennen aan iets anders in je mond. Die langzame overgang maakte het voor mij gek genoeg ook makkelijker. Ik heb 6 maanden exclusief gevoed, nu gingen we heel langzaam en stapje voor stapje naar het moment waar hij niet meer zo afhankelijk was van mij maar ook ander eten kon eten. Het was voor mij erg prettig dat het niet zo snel ging en het dus een tijd duurde voordat hij een voeding liet vallen.

Meelezers welkom!

Ego: Mijn zoontje is dol op appel, lekker knagen, echt super schattig!

19. fafje

fafje Niet meer actief

juju, ja hie rook ineens appel manie...te leuk!

@hier, zoon heeft 3 mini ontbijtkoekjes op naast zn muesli, geen brood...een banaa en eet nnu een koekje..vandaag eten we weer boerenkool...dus gelukkgi hoeft ie dan in principe niet te kauwen

20. Kwekijzer

Veerle drinkt wel, maar ze kwam gisteren aan krap 400cc. Gisterenavond wilde ze bij mijn man niets drinken. Ze had toen ook koorts. Later gelukkig nog wel 90cc bij mij gedronken, denk niet dat het aan hem lag hoor trouwens. Was toeval.

Yoghurt verdunnen is wel een goed idee, dan krijgt ze meer vocht binnen. Dat ga ik denk ik proberen zo. Die ors was dus omdat ze minder dan de helft drinkt van wat ze eigenlijk zou moeten drinken en wel 3/4 breiige luiers op een dag heeft, soms ook echt waterdun.

Ik vind het nu ook wel weer genoeg geweest, tijd dat ze weer beter wordt. Als het nou donderdag nog niet beter is dan wil ik dat er een arts naar haar kijkt of als het erger wordt natuurlijk, dan eerder.

Sorry ben verder niet zo spraakzaam op het moment. Andere keer weer, wens jullie allemaal een fijne dag toe met lekker eten:)

Deel Deze Pagina