Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nee, maar veel ouders denken dat hun kindje stikt als het kokhalst. Hier was het in het begin ook vaak hoesten en kokhalzen en dan raakte mijn man ook in paniek. Maar ze stikte er niet in, er kwam dan een te groot stuk terug. Maargoed ik kan natuurlijk alleen voor ons spreken, hoe het bij andere kindjes gaat kan ik niet over oordelen. :)

2. Eylem

Eylem Niet meer actief

Bij ons zit er idd echt een verschil tussen kokhalzen, dan is het eventjes benauwd en dan kauwt ze weer vrolijk verder, en dat het echt klem zit, dan krijgt ze echt grote ogen en klinkt het allemaal heel benauwd en eng, als je haar dan oppakt en goed laat hoesten komt het er wel weer uit. Maar leuk is anders.

3. fafje

fafje Niet meer actief

@eylem, wat geef je dan bijv geprakt? doe je dat dan alsnog grof?

hoe doen jullie pap? of doe je dat uberhaupt niet, of in de fles?

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Fafje, hier ziet de dag er qua eten momenteel zo uit:

8.30: 1 boterham met boter a la Rapley, een paar partjes appel a la Rapley
    12.00: 1 boterham met beleg a la Rapely, 1 stuk fruit gevoerd (ligt aan het soort fruit hoe ik het geef, sinaasappel en mandarijn bijvoorbeeld ontvel ik en geef ik in kleine stukjes op een lepeltje)
    tussendoor eventueel (afhankelijk van slaapjes): babykoekje of rijstwafeltje a la Rapley
    17.30: avondeten geprakt (groenten en aardappels geprakt met een stampotstamper (grof dus), soms met kleine stukjes vlees of vis erdoor) en volle yoghurt of volle kwark voortoe (vanzelfsprekend voer ik dat ook ;) )

Ik geef niet alles Rapley omdat ik vind dat Irem dan te weinig eet. Ik schrijf nu wel 2 boterhammen per dag op, maar als ze daar in totaal een kwart van binnenkrijgt is het veel. Ze verliest gewoon snel haar aandacht als ze zelf eet. Nou is dat niet zo erg, maar ik wil wel dat ze in ieder geval 1 stuk fruit en haar groenten op een dag binnenkrijgt, daarom voer ik haar daarbij nog.

Ik merk overigens ook dat het zelf eten nu veel beter gaat dan een maand of 2 maanden geleden, toen Irem 6 maanden was ging het helemaal niet, was het echt speelgoed. Nu ze twee tandjes heeft en wat ouder is scheelt dat al een hele hoop. Maar nog steeds krijgt ze door zelf te eten maar heel weinig binnen. Vandaar dat ik het combineer.

Pap geef ik niet, vind ik niet nodig.

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wij doen/deden Rapley. Inmiddels eet zoonlief met bestek. Als hij eet. Hij heeft het eerste jaar fantastisch gegeten en lustte alles. Dat hij nu niet eet, wijt ik niet aan de Rapley. Rapley geeft geen garantie dat je peuter/dreumes een fantastische eter wordt. Maar het blijft de meest natuurlijke manier van voeden, helemaal icm bv op verzoek.

6. Dretjuh

Dretjuh VIP lid

12 okt 2007
    8.240
    85
    48
    Vrouw
    Visagiste voor MAC Cosmetics, eigenaresse webshop
    Brabo in België
    het enige wat ik voer aan Dani is pap en de rest doet hij lekker met zn handjes.

Als het zelf eten niet goed gaat help ik een stukje mee.

Maar ik vind het een prima manier om je kindje zelfstandig te laten eten en omgaan met eten en ook het ontdekken van de soorten voedsel

7. fafje

fafje Niet meer actief

dus het is echt BIJ voeding...maar als je kindje maar 2 happen fruit op een dag binnenkrijgt is dit dus niet erg???? ookal duurt dat 2 mnd...voordat ie es een x een heel stuk eet?...

krijgt ie dan geen vitamine tekort?
    ik zit soms ook te dneken aaan half/half...als ik bijv zie dat zoonlief wel veel trek heeft of het echt lust maar het gewoon zelf niet helemaal lekker soepel gaat, kan ik toch btj helpen??

of verstoor je dan het rapley gedoe zegmaar? je kind kan daar toch niet echt van in de war raken

8. Sannaa

Sannaa Fanatiek lid

12 jan 2009
    2.232
    0
    0
    Velsen
    @fafje: Omdat het bijvoeding is en je kindje in principe de BV als hoofdvoeding houdt, krijgt hij alles vitamines gewoon daarbij binnen! Daarom kan de introductie enkele maanden duren. Veel kindjes ontwikkelen het eten razendsnel hoor, de eerste 3 weken denk je dat hij bijna niks binnenkrijgt, maar ondertussen merk je aan de poepluiers dat er best wel veel binnenkomt.
    Het is ook de angst van de moeder die denkt dat het kind tekort komt waardoor er half rapley/half geprakt gedaan wordt. Dat is jammer, want juist de smaakontwikkeling bij het eten van groenten wordt vermindert door te prakken. En hij komt niets te kort, want hij krijgt nog Borst of flesvoeding!
    Daarnaast, waarom zou het snel moeten gaan? Een kind ontwikkeld alles in zijn eigen tempo, ook eten. Omdat je niet een precies afgepaste hoeveelheid geeft, maar stukken groenten, lijkt het alsof hij weinig eet, maar als hij genoeg heeft, dat eet hij niet verder meer en is het goed, dat doet hij bij de BV toch ook.

9. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik begin volgend weekend! dan is mijn zoontje bijna 6mnd. zit nog even te denken waarmee we beginnen, en hoeveel momenten we per dag in gaan stellen. ik denk nu aan 2 momenten per dag, 's ochtends iets van fruit, 's middags iets van groente. te beginnen met peer,banaan,mango en worteltjes,broccoli,boontje.

'officieel' moet je met rapley je kindje ook laten kiezen uit een aantal verschillende dingen. in plaats daarvan bied ik denk ik 1 keer een bepaalde soort voor een paar dagen aan.

de silly billies zijn al in huis, en denk dat ik nog even een groot (plastic) tafelkleed voor onder de stoel ga halen. Meneer zit nogal in zijn wapper overal heel hard mee om uiteindelijk op de grond te gooien - fase.

10. fafje

fafje Niet meer actief

@sannaa, oh oke...kinderen die potjes krijgen, krigjen dan in feite voedingstoffen binnen die ze nog niet nodig hebben???
    Want die gaan er meestal wel "sneller" in toch...of zie ik dat helemaal verkeerd...ik ben namelijk geen voorstander van potjes...wil sowieso alles vers geven...

Maar idd moet eerst maar es zien hoe het gaat...het hoeft van mij ook niet snel snel...maar dacht dat het nodig was om op een bepaald moment wel echt vitamines bij te krijgen...

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Met de altijd live bv op verzoek heb ik nooit getwijfeld aan het feit of mn kind wel voldoende binnenkrijgt en dat heb ik met de Rapley ook nooit gedaan. Voldoende eten zit hem wat mij betreft niet in cc's en grammen.
    Ik bepaal wat en mijn zoontje mag bepalen hoeveel hij eet.
    Zelfs nu bij 20 maanden en bizar weinig eten geef ik weer meer borst en vertrouw er daarmee op dat hij voldoende binnenkrijgt. Ik vul heel slechte dagen wel aan met een multi, een kind van 20 maanden heeft toch andere behoeftes dan eentje van 10.

12. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Juist hier hetzelfde. Met kokhalzen raak ik helemaal niet zo snel in paniek, want ik weet dat het erbij hoort.

Maar soms worden zijn ogen helemaal betraand en groot en zie je echt dat hij het benauwd krijgt. Dat is het enge gedeelte hier. :)

13. Trees

Trees Niet meer actief

@ fafje. Mijn huisarts weet veel van borstvoeding (zijn vrouw is lactatiekundige) en deze gaf aan dat met borstvoeding je kindje alles binnenkrijgt dat het nodig heeft. De rest is enkel extra en niet perse nodig. Toevallig vorige week in mijn eigen onzekere bui gevraagd ;)

Als Carmen zich flink verslikt dan beginnen haar ogen ook te tranen, loopt ze rood aan en heeft ze het ook zichtbaar benauwd. Wij vonden het de eerste keren ook eng, maar ze lost het altijd zelf op en eet daarna rustig weer verder. Wij hadde er duidelijk meer last van dan zij!

Kindjes stikken niet zomaar. Dat kan pas gebeuren als er iets in de luchtpijp komt, maar niet als er iets blijft steken in de slokpijp (of hoe heet dat ding?!). Mocht er wel iets in de luchtpijp terecht komen wordt er direct een seintje naar de hersenen gestuurd met als reactie terug een hoestreflex. Het ziet er eng uit, maar het menselijk lichaam is zo gebouwd dat het bijna altijd zichzelf oplost.

Zelf heb ik voor de zekerheid wel op youtube de heimlichgreep voor baby's bestudeerd. Mocht het echt misgaan, weet ik hoe te handelen. Dat gaf mij net dat beetje extra zekerheid.

14. Trees

Trees Niet meer actief

Ik zou met één moment per dag beginnen. Mocht er een reactie op een voedingsmiddel optreden weet je waar het van komt. Later als dit goed gaat zou ik het uitbreiden naar twee momenten per dag.

Wij doen trouwens ook maar één soort en dat drie dagen lang. Dan een dagje pauze en beginnen we aan het volgende.

--
    Ik las net iets over advocado. Hoe kan ik dit het beste aanbieden? Het lijkt me zo lastig vast te houden. doordat het zo glibberig is.

15. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Sluit me bij jou aan.

Avocado doen wij hier als smeerbeleg op de boterham. Heb het ook eens in stukjes gegeven maar dat is hier, net als banaan totaal geen succes om zo te laten eten.
    Glibberige voeding deppen wij eerst eens af met keukenpapier, dat scheelt vaak al enorm. ;)

Wat het kokhalzen betreft; onze zoon heeft ook regelmatig tranen in zijn oogjes en benauwd maar heb me er eigenlijk nog geen enkele keer zorgen om gemaakt...:) Mijn man wel, om over mijn vader nog maar te zwijgen. Die vindt het verschrikkelijk onverantwoord! :)

16. Eylem

Eylem Niet meer actief

Tis makkelijk praten of niet, zo vanachter je computer? ;)

Ik denk inderdaad dat mijn kind niet genoeg binnenkrijgt als ze alleen maar Rapley zou eten, omdat, zoals ik hierboven ook al heb gezegd, ze niet veel eet zelf, ze is heel snel afgeleid en eten interesseert haar maar matig. Als ze op een dag een kwart boterham en een kwart appel naar binnen werkt, is het veel. Sorry, maar dat vind ik te weinig voor een superactief kindje van 8 maanden, die bovendien een hele matige groeicurve heeft, doordat ze alles net zo hard weer verbruikt. Ik ga niet wachten tot ze afgevallen blijkt te zijn volgende maand, ze krijgt een deel gevoerd en een deel eet ze zelf. En het is mij nog nooit opgevallen dat geprakte wortels anders smaken dan stukjes wortels, maar dat zal dan wel komen omdat ik zelf ook altijd geprakt eten heb gehad als baby ;)

17. Eylem

Eylem Niet meer actief

En over het verslikken: het zal misschien dan wel vaak goed gaan, maar ik ga niet rustig zitten toekijken hoe mijn kind bijkans stikt :$ maar ik zal ongetwijfeld overbezorgd zijn ;)

18. fafje

fafje Niet meer actief

hmm..

dus in principe is het toch niet " erg" als je zou combineren ...met de methodes...
    Kind raakt niet in de war ofzo...gewoon kwestie van btj helpen...

19. Eylem

Eylem Niet meer actief

Welnee, waar zou ie van in de war moeten raken? Het verschil tussen eten van een lepel of zelf met een stukje in de hand is duidelijk :). Irem heeft er in ieder geval geen moeite mee.

20. fafje

fafje Niet meer actief

nee precies...ja omdat het hier dan( bedoel niemand persoonlijk) ook vaak zo wordt afgeraden...zo van dat is niet goed ...beter laat je het kind alles zelf doen....

komt bij mij over alsof je wat zou verpesten aan de methode...

Deel Deze Pagina