Dat is volgens mij Belgisch. Zie het vaker in haar posts, en vraag me eigenlijk ook altijd af wat het betekend.... hihi.
Ik heb begrepen dat rapley met name voor borstvoedingskindjes geschikt is omdat ze beter kunnen kauwen (oid). Maar lukt het ook bij flesvoedingskindjes? Is er toevallig een kind in dit topic die flesvoeding krijgt en rapley eet? Mijn oudste zat aan de max qua flesvoeding, vreselijk hongerig en gulzig dus ik zag rapley echt niet zitten bij hem. Mijn jongste drinkt weinig, lang niet aan de max, niet gulzig en heeft volgens mij alle geduld van de wereld om langzaam aan bijvoeding te wennen. Dus wellicht dat het hem wel past? Maar kan dat dus wel gezien hij een flessenkind is? Mijn oudste is een keer bijna gestikt in een stuk kip Doodeng... Dan nog wat: kan het ook gecombineerd worden met gepureerd voedsel? Ik vermoed namelijk dat ze er op het KDV niet aan willen geloven en dat hij daar dan dus sowieso een gepureerd fruithapje zal krijgen. Kan dat kwaad?
Ik vond vanmorgen een stukje sperzieboon tussen haar billen en een groene scheet in haar pamper haha dus blijkbaar heeft ze stiekem toch wat binnengekregen Vanavond nog maar eens proberen... Verder waren we benieuwd wat ze met een soepstengel zou doen, ik wist niet dat je daar zo'n troep mee kon maken zeg! En blijkbaar is stoeien met een soepstengel ook vermoeiend want daarna kreeg ze de borst en nu ligt ze al sinds half 1 te slapen, terwijl ze normaal 2 keer 45 minuten overdag slaapt.....
Jij ook hier ! Volgens mij is rapley ook geschikt voor flesvoedingskindjes. Ik heb het boek van Stefan Kleintjes en ondanks dat het boek zwaar proborstvoeding is, wordt zowel in het boek zelf als in zijn introductieschema ook rekening gehouden met kunstvoeding. Het KDV biedt hier wel in stukken aan. Ik zou het gewoon vragen. Combineren moet trouwens ook kunnen. Het enige wat ik hier al een aantal keren heb gelezen dat sommige kinderen plotseling het lepeltje gaan weigeren en enkel nog maar a la rapley willen eten. Hier trouwens wel een gulzig kindje en ook voor haar is Rapley geschikt. Ze eet behoorlijk veel op deze manier. Ze schuift bijvoorbeeld rustig 2 á 3 boterhammen op een dag naar binnen en over de rest nog maar niet te spreken .
@ trees: bedankt voor je reactie! Ik ga het boek denk ik maar eens kopen binnenkort, mijn man was wel geinteresseerd en wil zich wel inlezen (was al direct op zoek naar wetenschappelijk onderzoek Tsja, bloed kruipt waar het niet gaan kan ). Ik ben bij de oudste met 4 maanden al begonnen met bijvoeding vanwege die max kunstvoeding icm vreselijk hongerig kind. Ben bij hem wel zo snel mogelijk grover gaan pureren en later alsnog stukken gaan geven, en dat ging op zich prima. Hij schoof inderdaad ook vrij snel hele boterhammen naar binnen Maar bij de jongste ga ik tot 6 maanden wachten en dan denk ik dus toch direct a la rapley proberen
Ik heb werkelijk geen flauw idee of er gedegen onderzoek naar is gedaan. De manier van aanbieden en het idee erachter sprak ons aan, maar verder heb ik er weinig over gelezen. Ik moet me diep schamen Je kunt ook googlen op baby led weaning en volgens mij staan hier ook wat artikelen en linken Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding
Tuurlijk kan Rapley voor een kind dat kunstvoeding krijgt! De baby die kunstvoeding uit de fles krijgt Kunstvoeding heeft altijd dezelfde samenstelling en verandert niet gedurende het drinken of wanneer de baby ouder wordt. De fabrikant van de kunstvoeding geeft op de verpakking aan hoeveel een kind van een bepaalde leeftijd en een bepaald gewicht mag drinken, of moet drinken. En dat is het. Heeft je baby meer dorst, bijvoorbeeld op heel warme dagen, dan moet je de voedingen verdunnen, of je geeft hem naast de voeding met de fles, nog water of slappe thee. Hij mag dus niet onbeperkt aan de fles. Hij mag wel de fles 'op verzoek', want dat is wat anders. Hoewel als hij dus op een bepaald moment op de dag aan zijn limiet zit, dan mag hij niet nog meer kunstvoeding uit de fles. Punt is namelijk dat je baby dan teveel calorieën krijgt en dat leidt tot overgewicht nu en/of op latere leeftijd. Geef je kind dus de hoeveelheid flesvoeding die past bij de leeftijd en zijn gewicht, en geef ander drinken in de vorm van slappe thee of gewoon water. Maar, zoals al eerder gezegd: ook de baby die kunstvoeding drinkt, kan zelfstandig vast voedsel leren eten. Er zijn geen reden om hem niet die kans te bieden. OK, hij heeft niet al een keur van smaken leren kennen, en hij heeft een ander soort kaak- en spierontwikkeling dan een borstkind. En misschien is hij het niet zo gewend om op verzoek gevoed te worden. Maar daar is dan ook wel alles mee gezegd. Als jouw baby dus zes maanden is geweest kan je hem op dezelfde manier en in hetzelfde tempo de kans geven om vast voedsel te ontdekken en te leren eten. En als hij dan in de loop van de tijd meer vast voedsel gaat eten, zal je zien dat hij minder behoefte krijgt aan flesvoeding. Probeer dat goed te zien, en minder de hoeveelheid flesvoeding. Je kan ook deze richtlijn hanteren om de hoeveelheid melkvoeding te bepalen die je kind nodig heeft: Kindjes hebben totdat ze één jaar zijn ongeveer 500 - 600 cc zuivel per dag nodig. Daarna volstaat 300 cc per dag. Als je borstvoeding geeft, weet je natuurlijk niet hoeveel je kindje binnen krijgt. Als je geen ander vocht geeft en je kindje op verzoek laat drinken, krijgt hij altijd genoeg binnen. Wat betreft de hoeveelheid bij flesvoeding; volg hierbij de instructies op die de fabrikant geeft. Ze zijn vaak aan de ruime kant, hou dat wel in de gaten: iets minder is door de bank genomen beter. Met ongeveer negen maanden is rond de 500 cc [vocht/zuivel] de richtlijn, en als het voedingspatroon verandert en een kind meer vast voedsel gaat eten, wordt niet alleen de vochtbehoefte minder maar ook de zuivelbehoefte neemt af, zeg maar van 400 kan die dalen naar 300 cc vanaf de leeftijd van een jaar. Een gezond kind zal drinken als het daar behoefte aan heeft. Als een kindje vrolijk is, en alert en wakker is en zich op andere vlakken ook goed ontwikkelt, gaat het dus goed. bron: bv.com
@yukl grappig dat het ene kindje zo ongeduldig was/is en nu de jongste juist niet...succes! leuk ik mag ook over een maandje
Spannend Fafje! Ik weet van mezelf dat het rond de 5 maandne wel stiekem begon te kriebelen hoor... hihi... Het is ook wel erg leuk natuurlijk. Ik kan nog steeds zo genieten van haar eten, en dat zal wel blijven denk ik. Vanavond aten we bij opa en oma, en witlof vind ze ineens niet meer lekker. In het begin at ze het heerlijk op, maar de laatste 3 weken niet meer. Wordt dus een andere groente apart voor haar maken vrees ik. Is niet erg. Vanavond kreeg ze cherry tomaatjes bij het avondeten en die heeft ze echt op zitten smullen zeg. Ze heeft er 5 op en dan in vieren gesneden, dus nogal wat stukkies weggewerkt. Hihi. Echt heerlijk om naar te kijken.
duchess, wat goed heh hoe zij eet!! en even om op mijn topic terug te komen, het was duidelijk toch mijn dipje, waardoor hij niet gemoeg binnen kreeg...nu laat ie weer zelf los... En het lijkt erop dat ie tandjes krijgt...mss nog niet morgen maar de symptonen zijn er al...zit echt aan de diarree...geen koorts ofzo...niet ziek...btj gek Maar idd zo leuk, heb er echt zin in...en dna zn nieuwe eetstoel erbij
Wij zijn ook begonnen met mijn dochter van bijna 6 maanden. Ze krijgt flesvoeding, 4x per dag 180 cc. Nu is mijn vraag of we het een beetje goed doen, over een week verdeeld heeft ze 2x komkommer gekregen en een keer wortel en broccoli. Ze heeft alles naar der mond gebracht en eraan gelikt, daarna belanden het meteen op de grond. Maar dit is een goed begin toch? En zijn jullie meteen 's avond met groente begonnen en 's middags met fruit? Of eerst alleen groente? Bedankt alvast
Hier is onze dochter sperziebonen aan het rapen. Het zitten gaat echt heel goed, we doen het niet langer dan 15 minuten want eigenlijk 'mag' het niet, maar vandaag ging ze na het naar voren hangen gewoon ook rechterop zitten tegen het kussen aan. Dat is best een goed teken toch? YouTube - Simone and Rapley Dit is dag 3 van de sperziebonen, de poepluiers zijn groen met stukjes sperzieboon. Ze heeft geen krampjes verder. Is dit nou goed of niet?
Helemaal super toch! Echt een leuk filmpje! Onze dochter bracht nog niet zoveel naar haar mondje zo in het begin hoor, hier was het vooral voelen en knijpen in het begin hihi. Super!
hahahaaa wat leuk! Wij hebben vandaag ook voor het eerst sperziebonen gedaan, maar bij ons ziet het er heel anders uit Mijn sperziebonen zijn stugger geloof ik, ik kreeg ze niet zo zacht gekookt. En Simone pakt alle sperziebonen tegelijk!! Mijn mannetje pakt 1 sperzieboon in zn knuistje en gaat die dan bestuderen, en vervolgens er heel lang op bijten en sabbelen totdat er alleen wat draaitjes en harde stukjes overblijven. Zo hebben wij vandaag 4 bonen soldaat gemaakt. leuk hoor die sperziebonen!