Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kwekijzer

Kwekijzer Niet meer actief

Klinkt goed! Hier gaat het ook weer ietsie de betere kant op. Ze heeft een nieuw spelletje. Ik heb dus zo'n beker met een rietje gekocht en daar drinkt ze nu uit. Ze zuigt het drinken in haar mond en blaast het weer terug. De substantie die er overblijft kan je beter niet te goed bekijken. Maar ze drinkt er ook van. Herken je trots en blijdschap:D

Druifjes vind ik dus eng, omdat ik een tijdje terug heb gelezen dat daar een kindje in gestikt was. Ik durf het zelfs niet gehalveerd...

Frietjes laten eten, vanaf welke leeftijd deed jij dat? En is het dan nu ongeveer voor het eerst met zout?

2. Kwekijzer

Over de 9-10-11 maanden babys onder ons. Ik lees her en der dat vlees al wel gegeten wordt. Ook dat durf ik dus met Veerle niet zo heel goed. Ik neig er naar om het hele zachte malse eruit te zoeken of het toch even door de staafmixer te halen omdat ik het zo niet kauwbaar vind zonder kiezen. Overdreven van mij?

Kipfilet op het brood, halen jullie dan de file bij de vleeswaren of maken jullie dat zelf van kipfilet?

3. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    De druifjes vind ik ook eng, maar ik snijd ze in 3 of 4 dunne plakjes! Dan zijn ze niet zo groot en glad. Gaat prima. Ik pak zelf vooral de kontjes eruit als we ze samen opeten en dan mag zij de platte schijfjes (kan het niet beter omschrijven). Het klinkt wel gek om zelf schijfjes druif te gaan zitten eten, maar zo geven we het goede voorbeeld. Zij wil alles wat wij hebben tenslotte.

Frietjes... het was niet echt een bewuste keuze :), maar ik vond dat ze in de bistro met ons mee mocht eten. Ze was zaterdag op een dag na 11 maanden en het was de allereerste keer. Ik zou het thuis niet gegeven hebben (zeker niet met zout! Maar dat zat er al op). Ik ben eigenlijk van de lijn: zo lang mogelijk niet geven... maar ja, ik vind het ook flauw als ze ons van alles ziet eten en zij mag alleen een boterham met kaas. Dus het is niet dat ze vanaf nu weekelijks frietjes mag eten. Ze vond ze wel heel lekker.
    Normaal krijgt ze ook geen zout door/over haar eten, hoor. Maar 1 keertje zal geen kwaad kunnen.

4. eeneneen isdrie

eeneneen isdrie Actief lid

1 jun 2010
    342
    5
    18
    dat soort dingen moet je niet lezen!;)
    hier gaan druifjes al een tijdje met smaak erin. als het hard en glad is komt het er toch makkelijker uit begreep ik. kip haal ik een beetje uit elkaar met mijn vingers. ik zit er altijd naast als hij aan het eten is en heb 3 maanden geleden wel opgezocht hoe de heimlich voor baby's gaat... dus ik heb er alle vertrouwen in!

gister een feestje gehad van mijn zwager en schoonzus en zoonlief heeft stiekem een hapje gorgonzola van mijn toastje gepakt....:D die gezichten die hij trok!!!:D:D:D:D en als laatste een rilling over zijn rug:D:D:D maar toch een nieuw hapje proberen te pakken!!!:D:D:D verder heeft hij het bij tomaatjes en droge toastjes gehouden hoor, lijkt mij gezonder voor hem;)

en zaterdag heeft hij zijn eerste pannekoek op! met appelrasp. hij heeft zich helemaal volgegeten, maar had moeite om te slapen die avond, dus volgende keer maar wat minder geven denk ik.

en weet iemand het verschil qua zout in koeienkaas en geitenkaas? had vorige week quiche gemaakt met geitenkaas en dat vondt hij erg lekker heb nu ook plakjes geitenkaas voor op brood gekocht(was toevallig in de actie) maar kan ik dat gewoon geven?

5. fafje

fafje Niet meer actief

kipfilet heb ik gewoon uit pak gegeven, tis wel zout, maar zolang je de rest matigt lijtk me 1 plakje geen probleem..
    frietjes ..uh wel gebakken aardappeltjes...en dnek 1 of 2x voor 1 jaar dat ie bijv 2 of 3 afgelikte patatjes mee mocht snoepen..en na 1 jaar voor het eerst mac :D ( inmiddels al 2x :D)

van de week mocht ie ookw at frietjes van eten wat ik had besteld ( schaam) maar hij moest het niet :D gebakken aardappeltjes vind ie wel lekkerder! hij houdt ook niet van als het onwijs zout is, dan dirnkt ie zn hele beker steeds in 1 x leeg..

vlees, ja ik gaf al gehakt enz..en kipfilet heb ik idd zo voor 10 mnd ehct wel wat uitgeplozen...maar nogmaals kippepootjes oid uit de oven, is zooooo mals...dat werkt ehct goed weg...ik geef dan gaf gewoon echt kleine stukjes, dus niet hele stuk kip in zn hand..
    varkensvlees eten we niet, dus altijd hier kip, kalkoen, gehakt of vis!

6. fafa

fafa Niet meer actief

wat betreft kip: ik maal altijd een stuk kipfilet in de keukenmachine en dan maak ik er (met een beetje kruiden) mini-hamburgertjes van. Kan ze lekker een groot stuk uit het vuistje knabbelen, wat toch makkelijk te kauwen is. Ideaal!

7. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dat is een goede tip, Fafa. Mijn ervaring is ook dat een groter stuk vlees/kip niet weg te krijgen is, maar maak je het kleiner dan is het weer zo lastig vastpakken!

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het is wel de bedoeling dat ik er veel vanaf weet ja!:D

Voedselallergieën zijn moeilijke zaken. De een zegt; kan je niet voorkomen, omdat het heeft te maken met gen-aanleg, een ander zegt: als er aanleg is, vermijden, ook tijdens de zwangerschap en de nieuwste inzichten zijn dat je juist niet moet vermijden. Dat mijn zoontje (inmiddels lichte) ei-allergie heeft, komt wsl juist doordat hij er helemaal niet aan is blootgesteld omdat ik geen ei eet en met mate iets waar ei doorheen zit.

Voedselallergie komt bij zuigelingen en jonge kinderen vaker voor dan bij volwassenen. Doordat de darmen nog niet volledig ontwikkeld zijn, kan het voorkomen dat de eiwitten in de voeding niet volledig afgebroken worden. Deze wat grotere deeltjes kunnen allergieën oproepen, omdat ze door de darmwand in het bloed worden opgenomen. De darmwand functioneert eigenlijk als een fijn filter. Bij zuigelingen met koemelkallergie zijn die gaatjes in het “filter” te groot, waardoor de grotere eiwitdeeltjes in het bloed terecht kunnen komen en hier een reactie geven. Bij volledige rijping van de darmen kunnen deze eiwitten vaak wel verdragen worden. Het immuunsysteem is pas rond het vierde levensjaar volledig ontwikkeld. Vaak zie je dan dat er over de allergie heen gegroeid wordt.

Er wordt miz wel te vaak gesproken over allergie ipv intolerantie.

9. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Sorry, even klagen, hoor (off-topic, excuses...)

Man is ziek, buikgriep... gaat 's nachts zo'n 7x naar de WC :$ (laat, als je er niets van zegt, het licht aan en de deur open... de slimmerd :x). Dan gaat-ie, als ik eindelijk slaap, zeuren dat ik snurk. :x En dan wordt ik ook nog 2x per nacht gewekt door onze dochter die de borst wil. Na het voeden kan ik niet direct slapen, omdat ik ga piekeren over hoe ik in 's Hemelsnaam de BV moet afbouwen. :( Ik lig er om 23.00 uur in, dan lig ik eerst nog wakker, en wordt tegen 6.30 weer wakker gemaakt door DL. En ik HAD al een slaaptekort. Ik heb het echt helemaal gehad en dan moet ik morgenochten nog haasten omdat ik DL naar het KDV moet brengen. Dit doet mijn man altijd, maar hij is vast nog te ziek... Dus ik BAAL.:x :(

Overdag is mijn man zo slap als een vaatdoek en kan helemaal niets. En dan mag ik hopen dat mijn dochter en ik het niet krijgen, want dan zijn we helemaal ver van huis. Als dit niet gebeurt, heb ik dus eigenlijk nog geluk!

10. Kwekijzer

ooooo balen he dit! Eén klein 'lichtpuntje' in totaal duurt dit meestal niet langer dan een week. Incubatietijd is over het algemeen met buikgriep 2 dagen. Over een week ligt het allemaal weer achter je.

Dan hou je de rest van het wakker worden over...en daarin kan ik je niet echt helpen relativeren omdat het voor mij alweer zo lang geleden is.

Hou je het zelf wel vol zo? Want je werkt er ook nog bij he? Let wel op dat je zelf niet compleet uitgeput raakt. Zorg goed voor jezelf.

11. zogelukkig

Hè getver Aqui wat een ellende daar bij jou thuis! Ga er vanavond eens vroeg in meid! Ik lag er gisteren ook om 21.00 uur in, dat heb ik een paar keer per week gewoon nodig.

12. Kwekijzer

Dankje voor je uitleg. Ik heb me toen ook een beetje geprobeerd te verdiepen in het allergie verhaal. Ook gelezen dat de ideeën over wanneer je dat wel ontwikkeld en niet ontwikkeld verschillen. Lastig soms om dan je eigen plan te trekken. Wat ei betreft, dat heb ik inmiddels wel uitgeprobeerd. Eerst iets gegeven waar het doorheen zat en later een keertje roerei. Niets gemerkt, gelukkig. Ze krijgt het nog niet heel vaak hoor, zo heel af en toe als het zo uit komt geef ik haar een stukje.

Ik probeer nu dus wel beetje bij beetje voorzichtig wat dingetjes uit. Tot nu toe gaat het gelukkig heel goed. Ze is nu ze over is op nutrilon 3 ook helemaal van jbpm af.

Lijkt me heel lastig als je echt zo beperkt bent met voeding omdat je zelf of je kindje er zo heftig op reageert. Buitenom dat het gewoon niet leuk en pijnlijk is, zie er ook maar eens achter te komen waar het allemaal precies door komt. En dan nog alles daarop aanpassen betreft voeding.

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Dank voor jullie tips en bemoediging, dames! Erg lief :)

Ja, ik weet dat ik een paar keer vroeg naar bed moet. Ga ik vanavond ook proberen. Maar ik ben een avondmens, dus ik voel me de hele dag rot en dan 's avonds voel ik me opeens fit. Dan heb ik dus ook zin om eens wat voor mezelf te doen, na de hele dag met de kleine opgetrokken te hebben... Ja, ik werk ook nog, maar deze week gelukkig maar 2 dagen, woensdag en vrijdag.
    Zal eens advies vragen aan iemand van LLL die ik ken, wat betreft het afbouwen...

14. zogelukkig

Hoe is het nu me afbouwen dan? Heb je de middagvoeding al weggelaten? Ik denk dat de voedingen net voor of net na het slapen het lastigst zijn weg te laten.

Als je man vanavond nog zo ziek is, kan hij misschien op de bank? Lekker naast de wc enzo en dan jij lekker ongestoord in je bedje!;)

Ik ben ook een avondmens maar weet wel dat als ik onvoldoende mijn rust pak gewoon een zombie ben (nu met die domme schildklier helemaal!). Vandaag alleen met zoon en ben nu aardig fit omdat ik er gisteren vroeg in ben gegaan.

15. fafje

fafje Niet meer actief

aquilegia, meid lekker vroeg naa bed, gewoon jezelf dwingen....neem een lekkere hete douche, drink een mok thee en eventueel wat lezen in bed en dan slapen...je zal er van opknappen!
    beterschap thuis en succe smet afbouwen! komt echt goed hoor! :)

@hier, gister is hier de boerenkool met smaak weggewerkt, jaja met zn vingers !! blehhh hahaha...achja..

ik maak nu wel een stamppot per week, omdat ikw eet dat ie dat ehct lust!...en boerenkool zit lekker veel kool in...vorige x zat ie ook al te miepen bij andijvie, omdat dat weer te grof gesneden was, dus dit is ideaal!

@avondmens, tjaa ik ook onwijs...heb het wel helemaal afgeleerd sinds ik niet meer werk ( forever horeca verslaafde)...dus kan er nu goe dmee omgaan...maarja nu ben ik weer zwanger en dan ga ik ook weer over vana alles fantaseren en nadeken..vanacht was het ookw eer 0130!!! gelukkig werd zoon om 9u wakker :D:D

@zogelukkig, hoe is het met zoon????

@duchess, heo is het met de verhuizing?

16. zogelukkig

Na een moeilijk weekend gaat het al voor de tweede dag lekker hiero!

Overmorgen al naar het zh, dat is dus lekker snel al!

17. fafje

fafje Niet meer actief

oh dat klintk wel goed! met jou zelf al wat beter, merk je er inmiddels al wa van, of heb je je verwijzing al gevraagd?

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ehh... ik dacht eerst dat ik goed bezig was, maar eigenlijk valt dat behoorlijk tegen.

Middagvoeding nog niet weggelaten.

Ik had eerst een toetje toegevoegd na het avondeten, met als doel zo de voeding voor 't slapengaan te vervangen. Maar soft als ik ben, liet ik haar toch nog even aan de borst. Ze nam 2 slokken en had genoeg. Ik dacht: nog 3 dagen en dan laat ik hem echt weg. Maar nu krijgt ze EN avondeten EN een toetje EN dan gaat ze flink aan de borst drinken. Dus de fout gemaakt: ik had haar niet die 2 slokken moeten laten nemen, maar direct na het eerst toetje geen BV meer moeten geven. Gisteren dacht ik: avondeten+toetje+nog wat rooibosthee uit de tuitbeker. Heeft ze ook geen dorst... Had ze netjes wat gedronken uit de beker... maar wilde ook nog BV!

Ik was ook blij dat ze net van 3 slaapjes naar 2 was gegaan. Want ze drinkt voor elk slaapje, dus dat is er gelijk 1 minder dacht ik... bunkerde ze gisteren toch aan de borst voor haar 2e slaap.. ze drinkt dus nu gewoon meer per slaapje! (met 3 slaapjes dronk ze vaak heel weinig per keer).

Verder had ik nu de regel: na het slapen gaan, na 19.00 u nog 2x BV voor de ochtendvoeding. Vannacht de regel gebroken, omdat ik wilde slapen om 4.30 u... had even geen zin om een uur met een speen een huilend kind te sussen. Toch niet zo slim natuurlijk.

Ik neem dus steeds de verkeerde beslingen, moet nodig wat strenger worden, voor mezelf en voor haar.

En o ja: alle voedingen zijn OF voor OF na het slapen, dus ja dat is behoorlijk lastig! Misschien is de ochtendvoeding nog het makkelijkst weg te laten, als ik haar dan gelijk een boterham en drinken zou geven, maar die wil ik nu eigenlijk als laatste houden...

19. zogelukkig

Ik krijg woe of don de uitslag van mijn bloed. Aan de hand daarvan wil ik een verwijzing vragen. Voel me nog steeds niet beter, eerder slechter...

20. zogelukkig

Mijn zoontje móet altijd borst voor het slapen. Die na het wakker worden, kan er vanaf. Als we weg moeten en ik hem wakker moet maken, dan gaan we wassen en aankleden en naar beneden om te ontbijten en vergeet hij de borst. Maar dit komt niet vaak voor hoor.

Deel Deze Pagina