Ik heb een vraagje. Onze dochter krijgt nu sinds een week 's middags een beetje groente. We prakken het en geven het haar met een lepeltje en na een paar hapjes geven we haar ook zelf een stuk groente, zodat ze zelf kan kijken, voelen en proeven. Op zich gaat dat super goed, ze gaat dan echt op ontdekkingstocht en straalt helemaal omdat ze het zelf mag doen. Nu ging het met de broccoli echt heel makkelijk, stronkje fijnknijpen, gooien en hapjes nemen. Maar met wortel vond ik het doodeng! Ze stopt de wortel in haar mond, laat hem los en gaat er hard op zuigen. Ben bang dat ie achter in haar keel schiet! Is dat iets wat alle kindjes doen? Of kan ik de wortel beter anders aanbieden, en zo ja, hoe dan?
Nu maakt een week niet zoveel uit, maar ik zou voor Rapley echt 6 maand aanhouden ivm de motoriek en hand-/oogcoordinatie. Ik ben echt nooit bang geweest, ik denk ook niet dat dat goed is. Mijn zoontje heeft trouwens nooit geknepen en gegooid, die was veel te nieuwsgierig om dat stuk broccoli in zijn mond te stoppen! En hij kauwde ook meteen goed. Alleen met een broodkorst heeft hij 2x gekokt en dat was het.
Ik wilde graag weten of je wortel op een andere manier aan kan bieden, zodat ze er niet op gaat zuigen, maar er af gaat happen.
Ik denk zelf dat het een kwestie is van wennen en leren, ze weten nu vaak nog niet beter als eten = zuigen ( melk ) en moeten nog leren happen. Achter in de keel schieten ben ik nooit bang voor, een wortel stik je niet zomaar in hoor, qua formaat.
Een baby die bv krijgt kan echt heel goed kauwen, die moet echt werken met de kaakjes om de melk uit de borst te krijgen.
ik deed wel es wortel doormidden in de lengte...dus gewoon wat dunenre reepjes, zodat ie gauw merkte dat ie kon kauwen...tenminste zo werkte dat hier...
Weet je dat ik deze theorie eigenlijk nog nooit heb kunnen volgen... Als er iets is wat vanzelf gaat en van alle kanten tegelijk komt alleen al door er naar te kijken is het wel bv. Ik heb altijd gedacht toen ik er naar keek 'ik snap niet hoe ze erbij komen dat een kind hier zo hard voor moet werken' Dan zie je van de prachtige animatiefilmpjes waarin je inderdaad ziet hoe dan het kaakje zou bewegen enz en dat het dan zo hard werken is. Nou, ik moest hier Veerle regelmatig afkoppelen omdat ze het gewoon niet bij kon houden met slikken. Nou kan je het met mijn ervaring niet vergelijken omdat ik de natuur nogal heb moeten helpen, maar ik zie en hoor het ook van andere moeders.
Na die tsr en de melkstroom van de eerste paar minuten moet een baby gewoon werken aan de borst; je ziet ze gewoon kauwen. Ze kunnen er niet onder hangen zoals een fles waarbij de melk gewoon naar binnen stroomt. Ik ben gaan poetsen toen ik met bijvoeding begon en had gewoon een blauwe vinger toen die eens tussen die kaakjes belandde! In jouw sector kom je vast ook weleens bejaarden tegen die geen gebit hebben en eten die alleen vla? Kaakbot is gewoon harstikke hard en daar blijk je goed mee te kunnen kauwen. Zéker een gekookte wortel.
Ja, dat kauwgedeelte geloof ik ook zeker hoor! Alleen dat een kindje aan de borst veel harder moet werken dan aan de fles, dat geloof ik dus niet helemaal, tenminste niet als ik zie wat er gebeurd zeg maar. Het viel me juist op dat Veerle aan de fles heel veel moeite had. Ik heb altijd gewogen voor en na het drinken, ze dronk uit de borst net zo veel, maar de fles koste haar zichtbaar veel meer moeite. Zelfs zo dat ze daardoor slechter ging drinken. Voor het drinken had ik het achteraf gezien nooit hoeven te laten, ik heb me echt laten opfokken door mijn omgeving. Die vonden dat zij veel te weinig binnen kreeg omdat ze zo geel bleef zien. Ik kon wel uitleggen dat het bv geel was, maar dat namen ze niet aan. Er zijn in onze fam kindjes overleden door geel zien. Alleen bij mijn moeder had dat met bloedgroep te maken (heel wat anders dus) en bij mijn zus heeft haar kindje zo weinig binnen gekregen dat hij suf werd en het dus kantje boord net goed is gegaan. Ach ja heel verhaal. In ieder geval, ik kan de theorie niet volgen bij wat ik zag. Wil niet zeggen dat die theorie natuurlijk niet klopt.
Mijn zoontje heeft welgeteld 3x een fles gehad en ook hij had daar moeite mee hoor! Het was echt zuigen dat hij deed met ingevallen wangen, aan de borst gaat dat niet zo, dan zie ik echt dat rustige 'kauwen'. Terwijl het zoontje van mijn vriendin die ik weleens de fles gaf 200cc zo naar binnen klokte, dat was gewoon ad fundum huppa naar binnen! Misschien lag dat aan type speen ofzo?
Ik heb ze allemaal gehad, incl type fles. Uiteindelijk geëindigd bij een papspeen van de difrax om het Veerle zo gemakkelijk mogelijk te maken. Daar drinkt ze nu nog mee. Als ik er nog aan terug denk gaan mn haren weer ophoog
Hmm, persoonlijk denk ik dat dat toch wel een uitzondering is hoor. Hier kon de spieren niet klein genoeg zijn.. Alles liep zo haar mond ijn en was binnen drie minuten leeg. Zelfs pap ging op een normale speen, een pap speen was echt drama.
hier ook duidelijk verschil hoor, het gooot er letterlijk in, arme jongen kon het amper bijhouden, daaorm heeft hij altijd speen nr 2 gehad,(tot 1 jaar dus) wat eigenlijk al hard ging, maar 1 weer net te langzaam... je kan het ook testen...als je weet wara je moet drukken bij je tepel/borst, zie je dat je de juiste punten moet raken om veel straaltje smelk eruit te laten stromen.. bij een speen komt het uit max 3 gaatjes ofzo ( en dat zijn dus de spenen voor 6 mnd dahct ik) Als je daar willekeurig aanzuigt, op welk punt in de speen dan ook, komt er een hele stoot water uit.. Vaak als je de fles al omdraait giet het eruit... Bij de borst kan je dus ook soort van remmen tussendoor, buiten het feit dat de melkstroom naarmate de voeding duurt, afneemt in hoeveelheid...
Het is hier echt een drama, al ruim een week. Met alle respect voor de dierenliefhebbers onder ons, maar voor beesten wordt er nog meer uit de kast gehaald. Man had al lange tijd last van veel pijn, maar inmiddels is het vanaf het weekend echt niet te harden. Hij crepeert echt. Om een lang verhaal kort te maken, met veel gedoe en veel gebel maandag een neuroloog weten te vinden die hem wel spoed vond (hij pist nog niet in zijn broek namelijk). Dinsdag MRI, duidelijk een flinke hernia. Ze doen er alleen niets mee behalve hem van top tot teen onder de meest zware medicijnen stoppen. 3 Verschillende soorten morfine en lyrica heeft hij nu. Gevolg dat hij niet naar de wc kan, komt er ook bij. Iedere nacht is het hier prijs, de enige die hier slaapt is Veerle zelf. Vannacht trof ik hem kruipend in de badkamer aan, hij wilde naar de wc, lukte niet. Gisterenavond heeft Veerle flink gebraakt. Geen idee wat ze heeft eigenlijk, ze is al een paar dagen onrustig aan de fles. Ze heeft vanmorgen 100cc gedronken. Ander eten wil ze op zich wel. Zal ik haar ook maar gewoon geven toch? Verder is ze goed in haar doen. Ze probeert te gaan staan aan de tafel nu. Ik dacht eerst dat ze weer iets van een sprongetje zou hebben. Toen dat ze misschien haar meds weer nodig heeft. Ik weet het in ieder geval niet zo goed omdat ze er verder goed aan is. Even afwachten. Heel verhaal, heeft weinig met rapley te maken eigenlijk. Het houdt de gemoederen hier nogal bezig op het moment.
Ik dacht al dat je op vakantie was ofzo! Toen mijn vriendin een acute hernia had, is ze meteen geopereerd, ze liet haar plas ook lopen. Sterkte en beterschap!
Ben even weg geweest en heb nu geen tijd om bij te lezen. Heb snel wat berichtjes gezien. Kwekijzer, wat naar voor je man! Het doet zo'n zeer, hopelijk gaan ze hem wel helpen. Sterkte. Zogelukkig, hoe is het met jou en je mannetje? Hier heb ik soms even twijfel wat ik moet doen qua eten. R is namelijk op het moment ontzettend van het kneden. Zodra hij zijn bord voor zijn neus krijgt gaat hij met 2 handjes alles kneden. De ene keer doet hij alleen maar dat en eet hij werkelijk niks, soms wel ene paar hapjes en tot nu toe ook één keer dat hij continu aan het kneden is maar wel echt héél zijn bord leeg at. Ik weet dus niet zo goed hoever ik dit moet laten gaan, wanneer grijp ik in zeg maar. Het lijkt echt spelen te zijn en dat vind ik eigenlijk toch ook weer niet de bedoeling. Herkenbaar?
Oh, hier gaat het harstikke goed, dat vergeet ik helemaal te vertellen, stom! Zoonlief poept iedere dag door de nieuwe medicijntjes!, Het is nog wel dun, maar het begin is er! En hij heeft vrijwel geen buikpijn meer, dat is het allerminste. Hij lag de laatste tijd nogal vaak op de bank te jammeren en hij is nu weer superactief, heerlijk zo!