Bij de oudste begonnen wij met tomaat, boontje en worteltje. Nu ook wel boontje en worteltjes, maar ook veel pasta, die ellepijpjes zijn echt heel fijn en ze zullen er echt niet in stikken, beetje gaarder koken dan je voor jezelf zou doen en dan gaat het super. Brood laat onze kleine meid zich dan weer wel voeren, dat doen ze op het KDV en dat lijkt haar wel te bevallen. Vandaag voor het eerst vla uit een beker gedronken (bij gebrek aan yoghurt in huis) nou dat toetje van d'r, die oogjes, zo mooi, drinken uit een beker, dat wordt het helemaal deze maand. Dus nu oefenen met yoghurt en vla en ook in bad, samen met haar grote zus die maar wat graag helpt met oefenen.
Helemaal niet nodig om je ongemakkelijk (of een tut) te voelen. Je hoeft je niet te schamen voor het feit dat je niet wil dat je kindje iets overkomt. Ik denk wel dat je kindje er klaar voor is. Als hij zo enthousiast is, dan wil hij in ieder geval graag. Misschien is het een idee om het te doen als je man erbij is. Dan voel je je misschien rustiger.
Goed idee om zo te oefenen, hier is mannetje gek op oefenen met water. Wordt alleen wel een bende Heb je de vla/yoghurt verdund of zo gegeven?
dank je! ja het is zeker een beter idee met iemand erbij! moet ook niet zo stoer gaan doen om in m'n eentje z'n eerste broodkorst te gaan geven haha!de kleine is er klaar voor ja, want hij graait naar alles wat wij eten haha! ik ga het eens proberen met groente en fruit... hoop dat hij wat rustiger is en niet zo enthousiast snel wil proppen!!
Ik begrijp je angsten wel, maar dat is niet nodig. Je kind heeft er baat bij als jij er rustig in staat, als je steeds sist omdat je schrikt of iets uit haar mond trekt, dan zal dat een negatieve associatie oproepen. Tip: neem een dikke oude broodkorst, die is harder. Je kan ook een stukje brood roosteren. Een verse broodkorst is zacht en week en blijft als een bal in de mond plakken en en kan makkelijker in de keel blijven hangen met kokken tot gevolg. Nu hoef je niet bang te zijn voor kokhalzen, want die reflex hebben ze niet voor niets. Bij verslikken trouwens niet met de vingers in de keel gaan, maar op de rug kloppen of de heimlich-greep toepassen. Dat klinkt enger dan het is hoor en hier is dat nooit nodig geweest. Probeer maar eens een wortel of stuk aardappel, goed rechtop zetten en zelluf laten uitzoeken, veel plezier!
Wij zijn ook begonnen met mijn dochter van bijna 6 maanden. Ze krijgt flesvoeding, 4x per dag 180 cc. Nu is mijn vraag of we het een beetje goed doen, over een week verdeeld heeft ze 2x komkommer gekregen en een keer wortel en broccoli. Ze heeft alles naar der mond gebracht en eraan gelikt, daarna belanden het meteen op de grond. Maar dit is een goed begin toch? En zijn jullie meteen 's avond met groente begonnen en 's middags met fruit? Of eerst alleen groente? Bedankt alvast
Volgens mij doe je het prima. Ze kan zelf aangeven waar ze aan toe is. Het klinkt een beetje alsof ze het nog niet interessant vindt, dus dwing haar vooral niet. Ik ben wel benieuwd hoe je komkommer geeft, wij gaven in het begin alleen zacht fruit en gekookte groente. Als ik heel eerlijk ben hebben wij totaal niet veel nagedacht over voedselintroductie. Een aantal dingen leek me logischer dan andere (wortelen en geen kool), maar echt structuur zat er bij ons niet in.
Als je het roert wordt het iets dunnen waardoor het iets sneller uit de beker loopt, maar wij hebben dan ook boerenlandyoghurt waar je lepel bijna rechtop in kan staan, maar heb je gewoon magere yoghurt dan hoeft dat denk ik niet. Het gaat er om dat het langzaam stroomt en de kleine tijd krijgt om te reageren op wat hij/zij in z'n mond krijgt.
om niet alles te hoeven lezen... waarom rapley? wat is hier zo goed aan? is het niet gewoon een hype?
Dan moet je je daar toch maar eens in inlezen. Ik ga die moeite niet doen als je je afvraagt of het niet een hype is. Mijn idee had al een naam, was al een methode, ik ben niet van de modegrillen.
Waarom: uit luiheid van mijn kant! Wat is er goed aan: kind mag zelf bepalen hoeveel hij eet en dit lijkt mij alleen maar goed. Ook positief voor motoriek. Het is in mijn ogen de meer normale gang van zaken in vergelijking met pureren... En als je het vanuit dat perspectief bekijkt is pureren een soort hype of iets dat gedaan wordt door héél veel mensen alleen maar omdat iedereen het is beginnen doen op een bepaald moment in de vrij recente geschiedenis en niet omdat ze er zelf over nagedacht hebben.
Pureren is gewoon niet nodig. Behalve als je met 4 maanden al wil beginnen met bijvoeding misschien. Dus eigenlijk zou je je beter af kunnen vragen waarom je zou moeten pureren naar mijn mening.
Juist! Een kind van 6 maanden is uitstekend in staat zelf te eten (pakken, in mond stoppen, kauwen, doorslikken). Pureren vind ik misschien nog minder onnaturlijk dan voeren met een lepel!
Mijn dochter wil niet eens puree (net als haar zus die pas met 2,5 jaar stampot wilde) voeren vind ze nog niet eens het probleem, zolang het maar stukken zijn die ze zelf kan kauwen. Geen geprakte banaan, gewoon lekker stukjes, zelfde met aardappels, als wij stampot eten, krijgt zij gewoon een stukje aardappel, vind ze heerlijk
Hier is het precies andersom! Niet voeren, ongeacht de structuur; yoghurt, soep, aardappelpuree werkt hij allemaal zelf naar binnen. Volgens mij staat Rapley voor 'zelluf doen', ik vind voeren iig erg onnatuurlijk.
Die van jou is dan ook wel een jaar ouder hier een die best alles zelf wil doen, maar ze heeft er niet altijd het geduld voor en gewoon een stukje boterham voeren vind ze dan ook wel erg lekker. Gelukkig doet ze ook veel zelf, maar zelf yoghurt eten kan ze echt nog niet, dus dat leert ze nu uit een beker drinken.
Maar we doen het al vanaf 6 maanden zo! Yoghurt at hij voor het eerst bij ruim 8 maanden; gewoon met zijn handen. Soep evenzo.
Mijn dochter heeft toevallig vanavond voor het eerst wat yoghurt uit een beker gedronken. Ze houd ook niet meer zo van het voeren denk ik, want ze wilde echt niet van de lepel, maar toen ze een gewone beker met wat verdunde yoghurt kreeg was het dikke pret. Heel leuk om naar te kijken. Hier maakt het ook niet uit of het dik of dun is, alles eet ze graag. Voeren is ze idd dus neit zo gek op. Maar ik stop ook wel eens een stukje eten (bijv van wat fruit dat ikzelf aan het eten ben) zo hup haar mondje in en dat kauwt ze dan netjes klein. Dat maakt haar niet uit.
Dweilen iedere dag? Echnie! (heb twee honden!). Nee zonder dollen; hij deed dat heel netjes; ik deed soep met een schuimspaan in een diep bord en ik hield de ingredienten groot. Nu doet hij het met een lepel en dat geeft meer troep!