Oja dat kan ook idd! Oja en eerst at hij kiwi alleen uitgelepeld maar sindskort in z'n geheel haha dus hoef alleen te schillen en dan eet ie em zo op!
Daar heb je wel gelijk in, maar ze drinkt vaak wel echt. Ik hoor haar dan flink slikken. Dus ik weet niet of ze het uithoudt zonder. Maar verwarrend is het wel, dat is waar. Hier is ze soms om 5 uur al wakker en voor 6 uur gaan we niet opstaan, hoor, maar om 6 uur is ze niet meer te houden en dan zit je om 6 uur met een kind beneden (in het weekend...). Dus tussen 6 en 7 drinken en dan weer verder slapen... dat klinkt wel luxe voor mij! Grapefruit... dat eet ik zelf eigenlijk nooit. Kiwi nog nooit gegeven aan DL. Misschien eens proberen... ze mag het nu wel, toch? Zal het nazien.
Aqui, haha k eet het zelf met een btj rietsuiker en een zuur gezicht haha Kiwi heeft ie pas leren waarderen sinds 14 mss pas 15 mnd weetnietmeer
Weet je aan de andere kant denk ik 'kan je het niet gewoon proberen om los te laten en gewoon toe geven zolang zij het nodig lijkt te hebben'? Want ik merk dat je haar sowieso niet wil laten huilen (juig ik alleen maar toe), dus voed je. Aan de andere kant wil je er steeds vanaf, dat is het gevecht waar je in zit. Je wil iets, maar aan de andere kant ook weer niet die prijs ervoor betalen van een overstuur kind of een kind wat je misschien voeding onthoud. Al is het dan zo doodvermoeiend, volgens mij zou het uiteindelijk je meer rust op leveren als je gewoon voed, klaar. Voed zodra je denk 'ze wil' en ga dan weer lekker slapen. Dan lig je ook niet te draaien en te wurmen om na te gaan of ze al weer rustig is. Haar buik vol, zij blij, jij kan weer verder slapen, jij redelijk blij. Gewoon even een ingeving hoor. Ik weet van mijn sm dat haar 2e zoon tot 2,5 jaar snachts nog een fles melk kreeg. Zij dacht 'ik zal er zeker mee gaan liggen vechten'. Tot op een zekere nacht, toen sliep hij door. Hij is nu register accountant, slimme jongen dus, komt vast door die melk
Je hebt wel gelijk, Kwekijzer. Het is ook wel dubbel. Ik voed haar eigenlijk ook altijd als ze wil, mede omdat ik te moe ben om het anders op te lossen. Maar tegelijkertijd merk ik dat ze (daardoor?) nóg vaker komt en niet minder vaak. Als het gewoon elke nacht 1x was, maakte het me niet zoveel uit. Wat verder dubbel is, dat ik eigenlijk wil stoppen met voeden om weer zwanger te worden (via IVF dus moet ik wel stoppen), maar dat ik tegelijkertijd bang ben dat ALS ze 's nachts opeens stopt met drinken, de BV meteen op is. Als ze het dan alsnog weer wil, dan is het ook echt weg, op... en dan zit ik misschien met een wanhopig, verdrietig kindje, dat niet snapt waarom ze niet meer bij mama mag/kan drinken Gisteravond had ze nauwelijks gegeten en voedde ik haar om 20.30 (?) en rond 23.00 uur meldde ze zich weer 2x vlak achter elkaar. Eerst wilde ze niet drinken en toen wel, maar er leek verdacht weinig voeding in te zitten... Gelukkig heeft ze toen tot 5.15 u geslapen, dus dat mag je dan doorslapen noemen... en waarom? Wat was de factor? Geen idee. En van 5.30 tot 6.45 heeft ze ook nog geslapen, dus ik was wel blij! Wel erg dubbel allemaal. Trouwens, ik probeer er ook aan te werken dat ze doorslaapt door overdag meer structuur te bieden en minder prikkels. Dit weekend waren er veel prikkels, dan eet ze 's avonds slecht/niet van vermoeidheid en komt er niets meer van een rustig slaapritueel. We gaan er nu een speerpunt van maken om dit niet meer te laten gebeuren en dan hopen we 's nachts een effect te zien. Ook probeer ik haar overdag meer halfvolle melk, kruidenthee en water te laten drinken, zodat ze 's nachts geen dorst heeft. Want ze drinkt heel weinig overdag. Ha, het schijnt inderdaad wel dat baby's slimmer worden van veel kleine maaltijden! 't Is goed voor de hersenontwikkeling. Dus dat klopt dan wel...
Kwekijzer heeft wel een punt ja, als je zelf ambivalent bent wordt het niets. Ik was de nachtvoedingen zo zat dat ik het echt MOEST proberen (nou ja, papa vooral en het viel dus enorm mee, ze had echt geen honger/dorst. Maar ik zat in de makkelijke situatie dat ze overdag volop dronk en drinkt, en dat we geen wens hebben voor een tweede, laat staan daar de medische molen voor nodig hebben.
Ik zal toch nog eens advies inwinnen bij een borstvoedingsorganisatie. Want mijn ideaal is toch: eerst 's nachts stabiel doorslapen, dan rustig stoppen met ochtendvoeding en dan weer zwanger worden! Maar ik moet ook geduld hebben, we zijn nog maar net bezig hiermee.
Aquilegia, vervelend he, dat getob met nachtvoedingen... Ik ben het ook wel met Kwekijzer eens. Ik voel me stukken beter sinds ik me er bij neer heb gelegd. Een aantal dingen hebben hier trouwens goed geholpen: - regelmaat overdag. Ze slaapt nu standaard iedere middag na de lunch zo'n 2 a 3 uur. Ik doe dingen in een duidelijke volgorde, niet persé op hetzelfde tijdstip. - 's avonds een rustig slaapritueel. Dat duurt hier best wel lang, maar dat helpt haar goed om haar in slaap te laten vallen. Na het eten gaat ze in bad (iedere dag, is niet zo goed, ik weet het, maar in slaap vallen gaat stukken beter dan), daarna gaat papa haar afdrogen en pyjama aan doen in onze slaapkamer met alleen een klein schemerlampje aan. Daarna ga ik haar in het donker voeden op haar eigen slaapkamer. Meestal drinkt ze 2 borsten leeg, als m'n productie wat minder is bied ik haar meerdere borsten aan. Dan leg ik haar met speentje in bed. - zelfstandig in slaap laten vallen heeft hier goed geholpen. Als ze zelfstandig in slaap valt, slaapt ze langer door. Er is hier ook een artikel over, volgens mij had Babel die. - als ze 's nachts wakker wordt voed ik haar weer in het donker in haar eigen kamer. Voorheen haalde manlief haar en voedde ik haar bij ons in bed. Maar terugleggen ging erg moeilijk, ze werd weer wakker en wilde niet meer slapen. Tijdens het voeden zorg ik er weer voor dat ze m'n twee borsten goed leeg drinkt. Nu ik haar in haar eigen kamer voed gaat terugleggen wel weer goed. Rond m'n eisprong heb ik een dramatische dip, dan komt ze 's nachts heel vaak. Maar voor de rest komt ze nu nog maar één keer per nacht. Ik hoor wel eens dat ze weer wakker wordt, maar ze valt dan altijd wel weer in slaap. Ik heb overigens een korte periode geprobeerd om manlief te laten troosten en niet meer te voeden 's nachts. Maar dit werkt hier niet. Ze wordt daar alleen maar opstandig van. Ik heb me er op ingesteld dat ik haar voed als ze wakker wordt en dat ze zelf wel een keer aan gaat geven dat het niet meer hoeft. Het duurde even eer ik me daar goed bij neer kon leggen, maar het voelt een stuk relaxter nu. Maar ik heb misschien ook wel makkelijk praten, want wij willen nog niet voor een tweede en hoeven daar ook niet voor de mmm in.
Maar weet je, als ik dan nog één betweterig advies mag geven en je hoeft het echt niet met me eens te zijn hoor. Is gewoon wat ik denk. Maak een keuze en ga achter je keuze staan. Dat zal rust brengen, denk ik.
Haai meiden! Mag ik even een vlugge vraag stellen? Weet iemand wanneer je een rauwe wortel kan laten afhappen door een kleintje? Mijn zoontje is nu 12 maanden en ziet zijn zus het eten en hij wil ook. Maar die stukjes zijn wel erg hard die eraf komen natuurlijk... Hij heeft al wel zijn eerste setje kiezen...
Ik weet het niet, ligt aan het kind natuurlijk. Mijn zoontje eet pas sinds een half jaar zo een rauwe wortel. Appel al veel eerder, maar een wortel is wel veel harder.
jessemin, mijn zoontje kan er nu pas mee overweg (18 mnd), hij heeft dan geen kiesjes een appel zelf in zn geheel eten ( raspend met zn voortandjes) doet ie dan ook pas sinds 15/16 mnd ofzo ik zou lekker die worteltjes koken...en ze dan desnoods ook koud geven..
@fafje: het voordeel van de wortel niet laten koken is dat ze het kunnen eten terwijl ze lopen, of gewoon op de bank ofzo. (ok, dit klinkt wat onorthodox haha) Ik word er altijd zo mal van dat al het eten aan tafel moet omdat het zo'n bende op levert. Op zich ben ik wel van de drie keer per dag de maaltijd aan tafel, maar een koekje, rijstwafel, rauwe wortel, stukje komkommer, etc. vind ik een tussendoortje wat ik ook gewoon even tussendoor moet kunnen geven, want ik word er mal van als we daarvoor ook weer aan tafel moeten. Dan zitten we wel zes keer per dag aan tafel, daar zou ik doodmoe van worden. Vandaar dat een rauwe wortel wel erg aantrekkelijk is; het wordt ook niet zo'n kruimelbende als met ontbijtkoek e.d. Maar goed, het moet wel veilig blijven... Leuke is dat hij al wel mandarijntjes eet tegenwoordig. En hij was vandaag wel erg verslaafd aan zijn verjaardagstaart, hahaha.
haha ik snap het! is hij dan niet in voor een stuk komkommer? je kan de wortel toch zo koken dat het wel een btj te kauwen of afbijten is maar niet zo keihard is...
Hier ook geen tussendoortjes aan tafel hoor, ben je mal! Ik zou het hem gewoon geven en maar zien wat hij ermee doet.
Mag ik ook mee praten? Mijn zoontje van 9 maanden krijgt ook zijn voeding ala rapley maar dan in combi met fv ipv bv
He mama's! Zouden jullie op dit forum mijn topic eens willen lezen...? Borstvoeding en bijvoeding Rapley... poepen?? Misschien weten jullie wat ik niet goed doe? Bedankt!