Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

    fafje Niet meer actief

    cornflakes vind mn zoontje zo nu en dan lekker als "chips" haha

    ja ik geef die babymuesli, zit wel suiker in..maar is niet zo grof en dat eet ie wel elke ochtend...
     
  2. Toetje77

    Toetje77 Bekend lid

    29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo rapleymama's,

    Ik ben zelf geen rapleymama zoals jullie dat noemen, al heb ik daar wel spijt van. Onze dochter heeft vanaf 6 maanden potjes gekregen, niet omdat dat voor ons gemakkelijker was, maar meer omdat ze het eigengemaakte voedsel keer op keer weigerde. Wel prakten we haar eten als we het zelf maakten en ik moet eerlijk bekennen dat ik geen keukenprinses ben. Als ik zelf voor haar kookte en het dan prakte werd het altijd droog, misschien dat ze het daarom niet at. Omdat onze dochter toch al zo'n slechte eter was zijn we gezwicht voor de potjes met het voornemen het op latere leeftijd te gaan proberen met vers. Dit hebben we diverse keren geprobeerd, maar steeds zonder succes. Maar nu ze 16 maanden is vind ik het toch echt tijd worden dat ze met de pot mee-eet en wil ik gewoon echt absoluut van die potjes af! Daarom zijn we weer begonnen met haar het eten in stukken op een bordje te geven, dus niet meer geprakt. Alleen ook dat is weer geen succes. De groenten laat ze steevast liggen, vlees krijgt ze niet goed weg (geen goede kookkunsten mijnerzijds ben ik bang) en wat dan overblijft is een paar aardappeltjes. Ik heb nu spijt als haren op mijn hoofd dat wij het niet ook meteen met de rapleymethode hebben geprobeerd, maar daar verander ik helaas niks meer aan. Ik ben enerzijds geneigd om gewoon absoluut geen potjes meer in huis te halen in de hoop dat ze vanzelf wel meer gaat eten als ze niks anders krijgt, maar ben anderzijds bang dat dat niet gebeurd en dat ze dus veel te weinig binnenkrijgt (ze lijkt namelijk niet zoveel om eten te geven). Heeft iemand van jullie nog tips hoe we haar het eten het beste kunnen aanbieden? Ik wil liever niet met toevoegingen als appelmoes enz beginnen.
     
  3. fafje

    fafje Niet meer actief

    toetje, mijn ervaring..laat het los, maak je niet druk dat ze niet genoeg binnen krijgt, uit je post lees ikd at het alleen om het avondeten gaat..

    mijn zoontje was een extreem goede eter vanaf 6 mnd ( vind ik)...en vanaf 12/13 mnd weigerde hij ineens alle groentes..tot 17/18 mnd...

    als je kindje honger heeft eet ze ehct wel..vertrouw daar maar op..tis natuurlijk in jouw geval echt heel moeilijk voor haar nu ienens hele maaltijden weg te kauwen, als ze dat maaanden niet gewend is...structuur en ineens pure smaken is ehct wennen..

    als je je bedenkt dat ieder kindje soms wel 10x iets moet eten om het te waarderen...

    ik zeg de aanhouder wint met een portie geduld :D
     
  4. Linnie1985

    Linnie1985 Fanatiek lid

    17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Toetje, lastig hoor.. Ik denk dat het loslaten ook het beste is. Gaat het eten de rest van de dag wel goed? Brood, vers fruit?


    Dames, hier een primeur! Dl eet met een vork! We hebben het plastic vorkje weggedaan, dat werkte voor geen meter. Een gewoon vorkje gaat super goed. Ik was helemaal trots! Zij trouwens ook, zo schattig!
    Ze gebruikt ook nog haar handjes, maar dat geeft niet.
     
  5. fafje

    fafje Niet meer actief

    linnie, wat goed heh!! ikw as ook zo trots, en ze doen het nog voorzichtig ook heh! :)
     
  6. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Toch even laten weten hoe het gaat. Gisterenochtend heeft ze echt gehuild bij de aanblik van yoghurt met cornflakes. Iets anders wilde ze ook niet. Dikke tranen. Omdat ze daarbij wel heel rustig tegen mij aan ging liggen heb ik haar gewoon getroost, na een tijdje wilde ze wel een hap van haar yoghurt. Vervolgens heb ik haar gewoon laten spelen en iedere keer een hap gegeven. Het is dan wel niet zoals het 'hoort', maar voor nu werkt het en ik heb liever dat ze ontspannen is dan dat ze perse in zo'n stoel moet.

    Tot mijn verbazing heeft ze gisterenavond 1,5 boterham opgegeten! Niet te geloven, ik was echt verbaast! Zo goed heeft ze nog geen één keer haar brood gegeten. Wel weer op dezelfde manier, ik laat haar spelen en ze komt iedere keer zelf naar mij toe om een hap te nemen. Of dat brood eten nu beter is omdat ze smorgens die flesjes niet meer krijgt weet ik niet. Als ze zo door gaat ga ik vanaf volgende week weer eerst een boterham aanbieden smorgens en dan eventueel wat yoghurt er naast.
     
  7. fafje

    fafje Niet meer actief

    kwekijzer, ach soms moet ej je even aanpassen..
    kijk mijn zoontje zit iedere ochtend voor de tv met zn ontbijtje...tja kan je ook zeggen wat onverantwoord...maar hij moet echt helemaal bijkomen...en kijkt zn favoriete programma's...
    eerst geef ik zn muesli en daarna krijgt ie te drinken en een boterhammetje...en daar doet ie de ene x 5 min over maar soms ook een half uur...lekker chillend onderuit gezakt...ach zo vind hij het fijn...

    en voor jullie geldt nu het belangrijkst evne haar zuivel afbouwen, nahja...ze wordt ook ouder..en alles zal steeds beter gaan...ze gaat straks nog meer begrijpen als jij haar uitlegt eventjes in de stoel zitten en dan pas spelen...ach ze is net 1....laat haar maar zou ik zeggen..

    @hier, hier weer een nieuwe eis van meneer prins...de boterham mag niet meer dubbel geklapt...het beleg moet zichtbaar zijn en in stukjes gesneden...
    Zn kiezen staan helemaal bol eten deed hij 3/4 dgn heel slecht, niks is nog door, maar eten doet ie weer heel goed..maar zn brood moet wel op deze manier hihihi verwend kind :p
     
  8. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Wie bepaalt hoe iets hoort dan? Ga gewoon af op je moedeergevoel en kijk naar hoe je kind het ergens op doet. Ik vind die stoelverplichtingen die sommige ouders hanteren sowieso killing voor dreumessen en peuters!
    Als mijn zoontje klaar is met eten vraagt hij of hij van tafel mag en dat mag hij. Vind het zo'n onzin dat ze lang moeten blijven zitten! Leg maar eens uit: "Papa en mama eten meer en dus langer dan jij en daarom moet jij blijven zitten". Jaja, dat begrijpen ze vast op die leeftijd!
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Hier was dat net zo!:D Eerst met de handen, toen stukjes met de handen, toen dubbelgeklapt (beleg aan de handen was: hellup!!) en nu weer zelf met een vork. Hij oefent al met zelf stukjes snijden met een mes, maar dat is best moeilijk.
     
  10. fafje

    fafje Niet meer actief

    ZG, haha ja ik vind het zo grappig dat eigen willetje...laat hem maar lekker ook dingen bepalen!! en idd die vieze handen nouu dat wild ehij per se niet...nog steeds niet..maar wel eerst zo zn brood eten en dan ondertussne naar mij komen en zeggen bah..en moet ik het ff schoonmaken hahah

    idem met de stoel...kijk ik ben wel weer zo avnaf een bepaalde leeftijd blijf je gewoon aan tafel totdat iedereen klaar is..maarja om nou van een kindje van nog geen 2 jaar te verwachten dat hij netjes en geduldig wacht en dus maar begrijpt dat dat "moet" omdat het moet...nee hier mag zoon ook gewoon van tafel als hij klaar is..
    Maar vaak blijft ie wel zitten..en zit hij bijv al aan kwark of fruit teriwjl wij nog door eten...
     
  11. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Nou ja, het is meer zo dat ik haar niet iets wil aanleren, wat ik dan straks weer moet gaan afleren. Maar ik ben zelf ook niet zo heel trouw hoor, met dat tafelzitten. s Morgens ben ik zelf degene die een uur nodig heeft om tot positieven te komen, doe ik echt niet aan de eettafel. Vind het trouwens ook niet reëel als kinderen (te) lang aan tafel moeten zitten. Maar ik weet zeker dat dit dus iets is waarover ik wel mijn mond moet gaan houden op cb om maar iets te noemen. Dat zijn dingen waar buitenstaanders over gaan zeuren. De grootste zeurpiet hebben we hier al op de stoep gewerkt, die bemoeide zich zo ontzettend veel met ons gezinsleven, dat was echt niet grappig. Ze ging zelfs letterlijk tussen mijn man en mij in staan toen wij samen net 4 dagen oude Veerle aan het verzorgen waren. Het lijkt soms zo gemakkelijk he, om andere mensen op een afstandje te houden, ondanks dat ik echt wel mondig ben, heeft dat hier best wel wat voeten in de aarde gehad en nog steeds trouwens. En daar wordt ik nou juist onzeker van, al die meningen en ideeën van andere mensen.

    In ieder geval, vanmorgen heeft ze iets meer dan een halve boterham op. Melk uit de rietjesbeker wil ze niet. Morgen probeer ik gelijk thee. Wat erg grappig is om te zien is dat ze inderdaad nu ook een stuk fanatieker is op het warme eten. Ik at vanmiddag op de bank, ben niet zo lekker en ze komt echt hapjes van mijn eten halen. Ze begint er zelfs bij te springen:D Echt grappig. Gaat de goede kant op dus. Al met al vraag ik me nu af waarom ik het zo moeilijk vond, want achteraf gezien is het eigenlijk best gemakkelijk gegaan. Ze heeft maar 1 ochtend echt gehuild en dat was wel even een moment dat ik bijna weer een fles had klaar gemaakt.
     
  12. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Kan ik ook wel eens proberen als tussendoortje, is weer eens wat anders:)
     
  13. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    En begrijp ik het nou goed dat je dochter 1 jaar en 4 maanden is? Dat vind ik best wel knap zeg! Met welke leeftijd ben je begonnen dat aan te bieden en hoe moet ik met dat eigenlijk voorstellen dat oefenen?
     
  14. Toetje77

    Toetje77 Bekend lid

    29 feb 2008
    800
    12
    18
    NB
    Hallo allemaal, bedankt voor de reacties.

    Nu had ik mijn berichtje hier gepost en toen opeens... at ze 2 dagen bijzonder goed, aardappeltjes, broccoli, bloemkool en hamburgers gingen er enorm goed in. Ik weet het, hamburgers zijn misschien niet het beste vlees, maar ik had runderhamburgers gekocht omdat ik dacht dat dat gewoon gemalen rundvlees zou zijn, maar toen ik later op het pak keek zag ik dat er zout in zat :$ Voor vandaag heb ik dus maar weer eens kipfilet gekocht, al kreeg ze dat de vorige keer niet weg, het was dan ook erg droog, dus hopelijk krijg ik het vandaag wat malser. Zo zijn we allebei in de leer, ik moet eindelijk eens leren koken en mijn dochtertje moet leren eten, teamwork :D

    Enne, ik ga het proberen wat meer los te laten :)

    Groetjes Toetje
     
  15. fafje

    fafje Niet meer actief

    toetje, succes! ik dee din het begin vaak de kip in de oven, naar mijn idee echt een stuk malser! voor kippepootjes ofzo!

    kwekijzer, ja bemoeials zijn er altijd, gewoon zeker izjn van je zaak! huppa laat ze maar lullen :) ja en weetje vaak maken we ons zorgen vantevoren..en blijkt het allemaal heeel easy te gaan hihi...en ze worden ook ouder en ontwikkling gaat als een speer...soms verwacht je iets dat ze niet zouden kunenn...en dan doen ze het alsof ze het al jaren doen!
     
  16. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Kipfilet wordt idd erg gauw droog omdat het best lang moet wil het gaar worden van binnen. Kippenpoten zijn idd veel malser! Die kan je lekker braden in een hapjespan of in een braadzak. Af laten koelen, vel eraf, plukken en smullen maar!
     
  17. fafje

    fafje Niet meer actief

    #4597 fafje, 5 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2012
    ohja braadzak...lekker altijd vind ik!

    zoon hier eet nu sinds 2 weken kippepoten als kluif..hij weet precies hoe hij moet kluiven echt zo cute
     
  18. Novan

    Novan Actief lid

    16 aug 2010
    154
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Toetje, fijn zeg dat het opeens beter ging! Gaat het nog steeds goed?

    Een paar weken geleden berichtte ik hier dat het allemaal niet echt op leek te schieten. Inmiddels zijn we een weekje op vakantie geweest, en inmiddels alweer een weekje thuis en gaat het super. Ze is flink aan het smikkelen van verschillende groente, fruit, brood en sinds gisteren yoghurt. Helemaal leuk om te zien hoe trots ze er bij kijkt! Ze heeft trouwens ook een ontzettende lange spanningsboog. Als wij al lang klaar zijn met eten gaat zij zo nog een kwartier of langer door! Ze eet dan ook niet echt snel, maar ik ben echt verbaasd over haar lange concentratie.
     
  19. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
    *Mag ik hier even inbreken met een vraag?*

    Onze kleine krijgt vaak een hapje uit het vuistje (appel, komkommer, peer, mango, wortel, broccoli etc.)
    meer voor de smaak als dat ze echt ervan eet.
    En verder met een lepeltje, want anders krijgt ze niets binnen...;)!
    Maar nu hadden we laatst druifjes en dat vond ik toch een beetje eng om zo te geven; hoe doen jullie dat en vanaf hoe oud?!
    Jullie zijn zo ervaren hiermee!

    Alvast dank!
     
  20. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    @Druifjes: eerste keren in plakjes gesneden. Tegenwoordig in 2en gesneden. Gaat prima, ze werkt ze zo naar binnen. Maar ik heb daar wel mee gewacht tot ze wat ouder was (10, 11 maanden?)

    @Rapley: sorry, ik heb niet echt goed bijgelezen en kan niet op alles reageren. Ik ben een weekje op vakantie geweest en daarna geen tijd gehad om te lezen/schrijven. Ik eet nu samen met onze dochter (in het weekend met zijn 3en) en dit gaat steeds iets beter. Vandaag heeft ze havermoutkoekjes (soort zelfgemaakte vleesvervanger van havermout, ei, melk, mosterd, basilicum), pompoenpuree, geprakte aardappel, tomaten en komkommer gegeten. Ik mocht haar de pompoen en aardappel niet met een lepeltje voeren, ze werkte ze wel zo naar binnen als ik ze op haar blad legde. We eten vaak pasta met haar, omdat ze daar dol op is, maar ik wil toch meer variëren. Elke dag vlees eten vind ik onzin, daarom toch mijn studentenkookboekje met het hoofdstuk zelfgemaakte vleesvervangers er op na geslagen (gekochte vleesvervangers vind ik te zout voor haar). En met succes. Ik vond het zelf ook leuk om de havermoutkoekjes weer eens te eten. Ben er tegenwoordig te lui voor, hoewel het totaal geen werk bleek te zijn :D
    Oh ja, ze begint ook steeds beter door te slapen. Per nachtslaap nog maar 1-2 keer wakker (meestal 2x) en meestal een periode dat ze 5 uur achter elkaar of langer slaapt (soms ook 6-7 uur). Dus het gaat er op lijken. De grootste verandering is dat ik haar probeer te laten slapen op de KDV tijden. Hoewel we er ook vaak zat vanaf wijken als het niet anders kan. Nu hebben we de bijzondere dingen weer gehad, dus vanaf nu regelmaat, regelmaat en regelmaat!
     

Deel Deze Pagina