Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. soefdeboef

    soefdeboef Fanatiek lid

    5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    NULL
    NULL
     
  2. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Hey wat is het hier stil geworden? Hoe gaat het met jullie?
     
  3. Novan

    Novan Actief lid

    16 aug 2010
    154
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    Ja, ik vond het hier ook al zo stilletjes geworden...

    Bij ons gaat het goed. Zo leuk om te zien hoe ze lekker aan het smikkelen is. Vooral brood, peer, courgette en tomaat zijn favoriet. Maar de all-time-favorite blijft de fles melk of pap. Met de pap in de ochtend zijn we gestopt. Ze krijgt nu lekker een boterham met boter met melk. Eerst een paar slokken uit een (tuit)beker, daarna de rest lekker uit een flesje.

    Ons meiske heeft alleen nog behoorlijk last van haar darmen. 't Komt er wel uit, maar is keihard, ondanks het extra water en lactulose in de flesjes. Zo sneu om te zien hoe ze moet persen. Vanmiddag belt de huisarts om te overleggen. Ben benieuwd welke mogelijkheden er nog meer zijn.

    En hoe is het bij jullie?
     
  4. sanntje

    sanntje Fanatiek lid

    14 mrt 2011
    1.304
    1
    36
    Vrouw
    NULL
    Hoooi Rapley-mama's!!

    Wat een leuk onderwerp dit :D Mijn dochtertje is nu zo'n 5 maandjes en ik wil, zodra ze er klaar voor is ook met de rapley methode gaan beginnen...
    Ga hier maar eens even terug lezen en alles door spitten voor handige tips.
    De kliederschortjes liggen in ieder geval al klaar!!
    Nu had ik her en der al wat info gelezen en vraag ik me af... mijn dochter kan dingetjes al heel goed met 2 handjes vast pakken en naar d'r mondje brengen. Zou het heel veel kwaad kunnen als je al begint? Het is tenslotte nu nog niet echt eten maar meer smaakjes leren kennen in mijn ogen?
    Wel heeft ze al eens mee mogen genieten van wortel en komkommer. Wortel vond ik eigenlijk een beetje akelig, want ze zuigt zo hard op die wortel dat ik bang ben dat ie naar achter d'r keel in schiet!!
    Dussss wie tips, ideeen, thing's to do en things NOT to do ;)

    Groetjes!!
     
  5. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zou persoonlijk wel wachten, vind het nog erg vroeg hoor. Hier ben ik echt voor de 6 mnd exclusief melk gegaan.

    He je komt ook uit Eindhoven zie ik, hihi.
     
  6. sanntje

    sanntje Fanatiek lid

    14 mrt 2011
    1.304
    1
    36
    Vrouw
    NULL
    Late reactie!! Tis wat druk geweest hier... kom uit de buurt van eindhoven ja! Jij dus uit eindhoven zelf?
    Ik wacht ook nog een paar weken, wil toch wel zeker weten dat ze er 'klaar' voor is!
    En borstvoeding alleen gaat nog super, zou het liefst een jaar lang alleen bv geven ;) haha maar goed, het tijdperk van andere dingen leren eten dient zich op een gegeven moment toch ook aan!!
     
  7. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja precies, hihi.
    Ik woon idd in Eindhoven zelf!
     
  8. mroos

    mroos Niet meer actief

    Collages.jpg
    Sinds vandaag ook een rapley-mama:D. Wat was het mooi om te zien hoe hij de banaan aan het ontdekken was. Uiteindelijk is er minimaal 1/4e in zijn maag verdwenen, dat geeft wel aan dat hij er aan toe was denk ik:p.
     
  9. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Leuk zeg! :)
     
  10. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Oh, wat leuk!

    En je zal me nu wel een ouwe zeur vinden, maar zet hem alsjeblieft rechtop als je hem eten geeft! Als hij zich nu verslikt, krijgt hij het niet omhoog gewerkt!
     
  11. Mango26

    Mango26 Fanatiek lid

    10 aug 2010
    4.219
    62
    48
    around the corner
    Helemaal mee-eens...
    Het liefst goed rechtop in de kinderstoel en anders bij je op schoot, rapley in de wipper is echt niet aan te raden ivm verslikking!

    Hier nog even 2 foto's van vanavond...
    Voor het eerst penne met een zelfgemaakt sausje...

    Foto1: tsja, de tomaten in de saus waren misschien toch een beetje aan de zure kant? :D
    Foto2: mijn lekkere kledder...
     
  12. Agter

    Agter Fanatiek lid

    3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Deze ga ik volgen. Hier ook sinds kort bezig. :)
     
  13. Fashion88

    Fashion88 Actief lid

    19 mrt 2009
    345
    0
    0
    Ik heb een vraag aan iedereen die hun kindjes met de handjes laten eten; hoe doen jullie dat met bijvoorbeeld spinazie en andijvie? Dat kunnen ze toch niet met de handjes eten, of voeren jullie dan wel gewoon?
     
  14. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Spinazie geef ik als ze witte kleertjes aan heeft met een lepeltje ;)
    De aardappelen laat ik dan wel zelf eten.

    @wippertje: idd, rechtop laten zitten. Verder zijn de foto's wel heel lief hoor!!

    Hebben misschien meiden uit dit topic nog tips voor de gezonde taart welke ik wil maken, zie topic ook in 'voeding'?


    Hier rapley'en we nogsteeds volop en ohh wat vind ik het nog steeds gaaf!! We hanteren ook nog steeds het voedsel introductieschema. Vooral van dat laatste merk ik dat ik de laatste tijd negatieve opmerkingen krijg. Tuurlijk moet ik daar boven staan, maar daar heb ik het de laatste week ff flink moeilijk mee. Ik ben er namelijk achtergekomen dat sma zich niet aan ons schema heeft gehouden, niet aan onze afspraken heeft gehouden terwijl we heel duidelijk anders hadden afgesproken. Dat is gebeurt terwijl ze MOCHT oppassen, niet MOEST maar MOCHT. Ze kon ook die dag naar de GO maar sma wilde dochterlief een dagje.
    Ik vind het erg moeilijk om te horen dat 'dat kind nooit wat krijgt', alsof ze ondervoedt is...

    Graag zou ik jullie ervaringen hierover willen horen.
     
  15. Novan

    Novan Actief lid

    16 aug 2010
    154
    0
    0
    leidinggevende kinderopvang
    @ Maartje: wij houden ons ook aan het voedselintroductieschema en proberen haar zoveel mogelijk natuurlijke producten te geven. Ik kan me voorstellen dat je baalt van zo'n actie, zonder overleg! Ik ben overigens wel benieuwd wat ze gegeven heeft.

    Hier kregen wij van onze gastouder eerst ook "oh wat zielig" te horen toen we vertelden dat ze lekker droog brood en eventueel met boter at, maar inmiddels horen we daar niets meer over. Al krijgt ze nu wel heel af en toe appelstroop, geitenkaas en vanochtend voor het eerst tahin. Wel alles biologisch en zonder onnodige toevoegingen van conserveermiddelen, zout en suiker. Maar als het er niet op zit dan mist ze het absoluut niet.

    Ik heb me overigens laatst ook flink druk lopen maken toen Iva op een verjaardag bijna een stuk chocolade taart op naar binnen geschoven kreeg van Opa! Zomaar zonder overleg. Wat zit daar allemaal wel niet in? Tot nu toe heeft ze hypoallergene voeding en af en toe wat yoghurt en roomboter gehad, dus ik schrok te een hoedje! Opa en Oma vonden het duidelijk maar onzin; papa hield toch zelf ook van snoepen?!

    Gisteren aten we asperge met krieltjes en ei (eerste keer). Ze vond het heerlijk! Ik was wel verrast want ze lust lang niet alles, maar ze heeft zo lekker zitten peuzelen van de asperges en het ei, echt een genot om te zien. Gelukkig heeft ze geen last van het ei gehad. Hoera! Daar was ik wel een beetje bang voor omdat er koemelk-eiwit allergie in de familie zit, maar met de yoghurt en boter ging het ook al goed.

    @ spinazie: niet niet geprobeerd, maar staat op het programma voor komende week, vers uit eigen tuin!
    @ dit topic: wat is het rustig hier de laatste tijd!
     
  16. Aquilegia

    Aquilegia VIP lid

    19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    #4616 Aquilegia, 20 mei 2012
    Laatst bewerkt: 20 mei 2012
    Hoi Maartje,

    Wij houden ons ook aan het schema van Kleintjes. Soms gebeuren er wel eens dingen waar ik minder blij van word. Bijv. op het KDV hadden ze haar laatste en boterham met chocoladepasta gegeven. Maar die had ze geweigerd. :D Nu is dat bijna niet te voorkomen met de wisselende leidsters. Zo is ze ook aan het diksap geraakt (krijgt ze daar, thuis nooit). Nu ze 15 maanden is, kan ik er ook wel mee leven (een hele andere leeftijd dan jouw kind), al heb ik wel gezegd dat ze geen chocopasta moeten geven zolang ze er zelf nog niet om 'vraagt' (Ik vind het nl. wel zielig als alle andere kindjes het krijgen, zij het ook wil, maar niet mag.)

    Tsja, een vriendin van mij zei laatst nog, dat ik wel minder moeilijk zou doen met de 2e in die situatie dat wij een chocoladetaartje zaten te eten en onze dochter haar vingertjes hier in stak. (Ik heb haar vingertjes afgelikt om te voorkomen dat ze het zelf zou doen). Nou, 'k denk het toch niet. Mijn kind was toen bijna 6 maanden en we zouden de volgende dag haar eerste fruithapje gaan geven! Dus no way dat op die leeftijd er chocolade gegeten gaat worden. 't Is wel zo dat de 2e bepaalde dingen ziet van de oudste en dat je die dan toch eerder gaat geven. Maar goed, het gaat nu om de oudste en mijn mening is dan ook: ze weten niet wat ze missen, ze genieten even hard van een crackertje als van een koekje, dus waarom zou je ze een koekje geven?

    Met ouders/schoonouders heb ik die problemen niet. Als ze oppassen dan is het in ons huis en dan geven wij aan wat ze wel/niet mag eten. Mijn moeder (arts) is het volmondig eens met ons eetbeleid. Mijn schoonmoeder doet gewoon wat wij zeggen op dit punt. Ehh, neem ik aan. Ze heeft nog maar 1x opgepast en toen hebben wij ook nog met hen gelunched, bedenk ik me.

    Maar het is jullie kind en jullie bepalen wat ze wel/niet mag eten. 'Ze weet nog niet wat ze mist en het is ongezond' is wat dat betreft het beste argument.

    Edit: omdat het je schoonmoeder is, zou je kunnen proberen om je man/vriend te bewegen met haar te praten om jouw standpunt te verdedigen. Van hun eigen bloed nemen ze het eerder aan. Maar dan moet hij het wel met jou eens zijn natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina