Ja ze waren kant en klaar, manlief had ze gekocht en ik ben een zoetekauw maar zelfs ik vond ze veel te zoet. Volgende keer dus zelf maken Volgens mij krijgen we dan nu echt een tandje, het kwijlen dat we vanaf maand 3 hadden was opgehouden maar is sinds gisteren weer in volle gang en bij het eten is haar handje veel lekkerder dan de wortels en de aardappels. Ze heeft een klein beetje verhoging maar is niet zeurderig, wat me wel opvalt is dat ze ineens veel dromeriger is en haar aandacht nergens bij kan houden. Soms ligt ze gewoon voor zich uit te staren en tijdens het eten idem dito, als ik met mijn vingers knip heb ik even haar aandacht maar in mum van tijd draait ze haar hoofd weer weg en dagdroomt ze weer verder. Raar kind....
Zelf gemaakte stoofpeertjes zijn erg lekker. Carmen is er hier dol op, maar ze vindt gewone peer ook erg lekker. Hier toevallig ook het eerste tandje op komst. Ik voel hem nu ook echt zitten, maar ze lijkt er verder weinig last van te hebben. Behalve vannacht, want ze was elke anderhalf uur wakker voor drie slokken borst. Ik vermoed dat het toch wat troost was en geen echte honger.
Beste Rapleymama's, Wat een leuk topic! Ik heb sinds een week ongeveer besloten om ook over te gaan op de rapley methode, maar zit nog wel met een aantal vragen. Mijn dochter is nu 6,5 maand en krijgt flesvoeding, daar doet ze het nog prima op. De rest is nu nog echt bijzaak. Ik was al begonnen met groente en fruithapjes te geven als puree..maar mijn dochter is nogal druk en snel afgeleid. Ze kijkt alle kanten op behalve de goede. Nou ben ik dus voorzichtig begonnen met Rapley, heb het Engelse boek van Gill Rapley al besteld om me er nog beter in te verdiepen. Ze vind het veel leuker en is ook meer geïnteresseerd erin (Logisch ook). Gisteren zat ze heerlijk te smikkelen van een pruim en maakte daarbij de bekende HMmmmmm geluiden hahaha. Maar goed nu zit ik toch met wat vragen. 1. Wat doen jullie (vooral in de beginfase) als het stukje echt klein wordt en zo in de mond kan worden gestopt, ik pak het dan af omdat ik bang ben dat ze dat stuk zo geheel in haar mond stopt en er in stikt. 2. Wanneer kan je een beetje verbetering verwachten, qua het kauwen etc.? Gisteren gaven we dus was stukjes pruim, heerlijk vond ze het maar al gauw nam ze grote stukken ervan (ze heeft al 2 tandjes) en dan "stikt" ze er bijna in, blijf ttoch wel eng, dus hoop snel verbetering te zien hahaha. Groetjes Miem
Mijn zoontje was nooit zo heel gulzig, eerder voorzichtig. Hij heeft alleen 1 of 2x gehoest met een broodkorst, nooit met groente of fruit. Verslikken doen ze echt niet zo gauw; als door gulzigheid of niet goed rechtop zitten een stuk voedsel achter in het keeltje schiet, dan kokhalzen ze; prachtige reflex, komt het zo weer terug. Dat klinkt een beetje eng, maar is het niet! Het is juist goed dat het er is. Mar Rapley is het de bedoeling dat je vuistgrote stukjes neerlegt voor het kind. En dat het die stukjes zelf pakt; jij geeft het dus niet aan! En je moet er niet al sissend zenuwachtig bovenop gaan zitten, maar het kind rustig zijn gang laten gaan, dan komt het helemaal goed. In het begin zijn het echt proeverijtjes en dat is helemaal prima, het is echt bijvoeding, vergeet dat niet! Boontjes: gewoon koken en heel aanbieden. Verse uiteraard, maar er zijn nu alleen buitenlandse sperciebonen, die hebben altijd veel haren, die moet je er wel goed afhalen. Stoofperen: schillen en heel stoven in een bodempje water. Een uur. Zonder toevoegingen; stoofperen zijn van zichzelf erg zoet. Dan halveren (grote vierendelen) en klokhuis eruit halen.
ik ga vanavond wortel geven....ben toch nog onzeker hoe hard/zacht ik dat het beste kan koken... courgette ging ie echt aan zuigen...maar moet de wortel zo zacht dat hij echt hapjes in zn mond krijgt?
1. Ik doe niks (al heb ik ook weleens op mijn handen moeten zitten). Als stukjes te klein worden lukt het haar, met name in het begin niet, om het zelf nog te pakken. Ik vond het in het begin wel spannend, maar ik kreeg er vrij snel vertrouwen in. Wel heb ik me vantevoren verdiept in het toepassen van de heimlichgreep bij baby's. Dat lijkt me sowieso wel verstandig met kinderen die alles in hun mond willen stoppen. 2. Hier ging het snel. Ze had binnen een paar weken wel door dat er gekauwd moest worden en ik vond dat ze er rond de 7 maanden al behoorlijk handig in was. Onze dochter is echt dol op (veel) eten en ik denk dat ze daardoor ook snel leerde. Eten is voor haar de ultieme beloning van het zelf doen. @ Fafje ik kook wortel redelijk zacht, zodat ze met haar kaken er hapjes vanaf kan bijten.
Bedankt voor je antwoord, maar als het ze het nou zo een klein stukje al in haar hand heeft? Laat je haar dan gewoon haar gang gaan?
Ik liet haar hier gewoon haar gang gaan. Meestal waren wij zelf ook aan het eten en dan lette ik er wel op maar zat er niet bovenop. Hier bijna nooit gekokhalst. Wortel kookte ik hier goed gaar, als het nog te hard was, werkte ze de stukjes weer naar buiten en was ze boos. Hier begon ze steeds beter te eten en vanaf 8 maanden dat ze echt flink eet en kauwt.
haha ik ben een beetje wispelturig maar het wordt vanavond toch brocolli!! wortel over 2 dgn over...dan ben ik alweer een weekje verder..
Ja eigenlijk wel. Ze heeft zich de eerste maand weleens verslikt, maar nog nooit ergens in gestikt. Vaak gaan kleine stukjes wel goed en zo niet dan 'hoest' ze het eruit. @fafje eerste keer brocoli? Succes. Ons huis zag er na de eerste keren brocoli uit alsof er een brocolibom was ontploft .
kinderstoel kunnen we pas morgen halen, dus ik ben bang dat IK vooral onder de brocolli kom te zitten hahaha
Nou uhh ik had het iets te zacht gekookt denk ik...pff...de roosjes vielen te snel uit 1 in zn mond, hij moest tig x kokhalzen, 1x met melk terug...arme schat...ben zelf wel rustig gebleven...uit eindelijk op de steeltjes laten sabbelen..maar...was even niet zo'n succes...zn mond zat te vol soms...en hij weet ngo niet dat ie kan sabbelen of slikken natuurlijk...dus dat wa snie zo prettig voor em haha.. morgen weer proberen
Twee minuten koken die roosjes! Het eten moet wel stevig zijn hoor, geen prut. Mirza heeft al 6 maanden borstvoeding gehad, dus weet echt wel hoe hij moet kauwen en slikken. Het kan zijn dat hij nog niet zo goed de boel kan vermalen en naar achter kan werken. Laat hem de stukjes wel zelf pakken he, ook al zit hij op schoot! Ik begon met Rapley toen zl goed rechtop kon zitten in de kinderstoel, dat was bij 6.5 maand.
wat geven jullie momenteel voor fruit? Veel verder dan appel, peer en banaan kom ik niet... Citrusfruchten en kiwi wil ik nog even mee wachten.