Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ach ja, ik lees wel vaker dingen dat ik denk tsja....;)

Ik denk dat iedere moeder oud en wijs genoeg is om naar haar kind te kijken en zelf te kunnen beslissen wat een geschikte manier is om te eten. Ons bevalt deze half/half manier heel erg goed.

2. Trees

Trees Niet meer actief

Ik vind dit een wat vreemde opmerking, waarmee de rapleymethode (vind ik) nogal een negatieve lading krijgt. Alsof we met zijn allen rustig toekijken hoe onze kinderen bijna stikken ;).
    Een kind verslikt zich in voedsel, maar om dan meteen van stikken te spreken is nogal overdreven. Ergens in stikken is als iemand het niet uit eigen kracht uit de luchtpijp kan krijgen en geen zuurstof meer krijgt met als eventueel gevolg bewusteloosheid. Het kan een zeldzaam gevolg zijn van verslikken, maar is dus zeker niet iets wat dagelijks tijdens de maaltijd gebeurt.

3. fafje

fafje Niet meer actief

maar hoe weet je wanneer je kind "het wel red" ...en vervolgens rustig verder eet...ik bedoel dat is dan toch iets wat je moet inschatten...en aanzien..DUS even moet wahcten...en kijken..

of is dat raar gedahct van mij?

4. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Zolang ze hoesten ademen ze nog, dus het verschil is gauw genoeg duidelijk denk ik...

Ik heb er al helemaal zin in, nog een maandje! :)

5. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Nee hoor, dat is helemaal niet raar gedacht! Verslikken is als eten in de luchtpijp komt. Als het daar niet uitkomt door hoesten, heimlichgreep e.d. dan is er een kans op verstikken.

Mijn zoontje heeft zich slechts 2x verslikt en dat was ook best eng ja. Mijn man gaf beide keren een stevige klop op de rug en het eten kwam terug.

Gewoon hoesten, rood aanlopen en tranen in de ogen krijgen ze ook vaak als het eten wel in de keel terecht komt, maar er niet goed op is gekauwd, het stuk te groot of te hard was etc.

Zorg er iig voor dat je kindje zelf de regie heeft en dat het goed rechtop zit in de kinderstoel.

Er is miz niks mis met een combi van Rapley en prakjes voeren. Hier was het niet nodig; zoon vond de methode meteen leuk en lekker. Tuurlijk komt er de eerste maanden niet zoveel binnen; hier heeft het 6 maanden geduurd voordat proevertijtjes kleine maaltijden werden.
    Ik denk wel dat je geen grote stukken moet opvoeren. Grote stukken kan je het best zelf laten pakken en in de mond laten stoppen, dat is het veiligst.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik maakte de opmerking nav een eerdere post waarin iemand schreef dat ze zich geen zorgen maakte als haar kindje zich verslikte. Ik bedoel het niet als negatief voor rapley en ik ben ook absoluut niet overbezorgd, Irem mag best even aanklooien met eten, ook als ze zich verslikt, maar het is al een aantal keer gebeurd dat ze er echt zelf niet uitkwam, niet hoeste, geen geluid meer maakte of alleen een beetje gorgelend ofzo, nou dan wacht ik niet! Liever dat ik haar een keer teveel oppak dan dat het een keer misgaat. Ik neem aan dat dat voor iedereen geldt overigens, maar toch.

7. Trees

Trees Niet meer actief

#47 Trees, 2 jan 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 jan 2011
    Inderdaad mee eens.

Daarnaast is het verslikken niet iets wat een een minuut duurt. Hooguit een paar secondes, al lijkt het voor je gevoel soms veel langer.

Als je merkt dat je kind het zelf niet redt moet je ingrijpen, maar dat is hier nog nooit gebeurd (in die twee weken dat ik bezig ben :D) en van de mama's die ik ken heeft ook niemand het meegemaakt. Ik denk persoonlijk dat het vooral iets is waar je zelf als ouder bang voor bent ipv dat er een reele kans is dat je kind echt stikt. Overigens vind ik dat wel een zeer begrijpelijke angst, want het kan er behoorlijk rot en eng uitzien.

8. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

De keren dat mijn zoontje zich verslikte hoestte hij ook niet hoor! Hij was gewoon doodstil, kreeg geen lucht, zo niet grappig!!

9. Trees

Trees Niet meer actief

Duidelijk :)! Het kwam in eerste instantie wat raar over. Alsof anderen het normaal zou vinden als je kind zou stikken. Lijkt me dat niemand daar rustig naar kijkt als het echt zou gebeuren.
    Logisch dat je haar liever een keer teveel oppakt en daarmee het zekere voor het onzekere neemt. Zou ik ook doen.

10. Eylem

Eylem Niet meer actief

Precies hoe het hier ook gaat, gek genoeg had Irem er de eerste weken ook geen last van maar de laatste weken gebeurt het elke paar dagen wel een keer, je schrikt je echt dood! Heel erg eng! Daarom misschien dat ik er zo op gefocussed lijk hier in het topic :)

11. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Mijn oudste vond Rapley niets en hij had liever de prakjes, dat ging sneller ;). En nu nog kan ie onwijs goed eten maar soms ook een week niet. En hij houdt zelf goed de regie over eten, wat ie wilt en hoeveel. Ligt niet echt aan de methode denk ik.

6 maanden :$ wat een geduld... Wat deed hij al die tijd, wel knabbelen of vooral spelen? Ik ben bang dat het hier ook zo lang gaat duren, mannetje heeft met 8 maanden al echt een eigen sterke wil :)

12. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    wat is kaki, volgens mij heb ik dat nog nooit gezien :)

13. fafje

fafje Niet meer actief

oke nou ik ben ook echt voorstander van rapley...en ondanks dat bv goed genoeg is...wil ik persoonlijk niet dat het 6 mnd duurt vordat hij een btj goed eet...natuurlijk als hij het ehct niet moet is het anders...

ik dnek dat je het gewoon per situatie...dus per kind moet bekijken..

als je merkt dat je kind eten ontzettend leuk vind en lekker...maar zelf niet genoeg binnen krijgt...of het te lang vindt duren...of snel afgeleid is ed...dat je best een btj kan voeren..maar gewoon wel grof...

mag ik vragen waarom sommige niet voor pap kiezen eigenlijk?? of waarom wel..?

14. fafje

fafje Niet meer actief

@zogelukkig, ik neem jouw voorbeel dgewoon als voorbeeld hoor...ik zeg maar even gewoon wat...niet raar bedoelt ofzo...

15. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ik vind pap geen bijzondere voedingswaarde oid hebben, en ik vind het geknoei ;). Irem krijgt gewoon brood bij ontbijt en lunch.

16. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik hoop dat jullie me advies kunnen geven. Mijn meisje is nu (zo goed als) vijf maanden, ze heeft vanaf het begin flesvoeding gekregen. Iom het CB ben ik een paar weken geleden begonnen met bijvoeding. Ze krijgt nu 's ochtends pap en 's avonds een paar hapjes groente of fruit.
    Vandaag had ze bloemkool (vind ze niet vies), maar ze zat zo verlekkerd te kijken naar de schijfjes komkommer in onze handen dat ik even heb gegoogled en haar er even van heb laten proeven. Wat een mooi gezicht, in tegenstelling tot de vieze blik bij de bloemkool, doperwtjes (ieuwww gepureerd) en fruit, vond ze het gewoon lekker, ze kon er bijna niet van af blijven.
    Nu is ze bijna vijf maanden en echt kauwen gaat nu dus nog niet (heb ik op internet gelezen dat dat pas vanaf ca 6 maanden is), maar ik vraag me af wanneer en of ik het ook op deze manier aan kan gaan bieden.
    Ik geef haar dus de fles, bij bv rgelt je lichaam zelf hoeveel ze nodig heeft, maar met de fles niet, is er dan geen gevaar dat ze te veel of te weinig binnen krijgt?
    Zou ik nu al kunnen beginnen met sommige dingen in het handje te geven? Bijvoorbeeld banaan, broccoli (weet niet of dat al mag) of gekookte wortels? Of kan ik daar nog beter even mee wachten.
    En verder met wat voor eten zijn jullie begonnen? Hoe zit dat met macaroni oid, in de potjes vanaf acht maanden zitten stukjes dus dan zal het vast al kunnen maar met zes maanden?
    Alvast bedankt voor jullie reactie,

groetjes

17. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

18 mrt 2009
    1.795
    1
    0
    Grunn!
    Hier nog een rapley mama!!
    Lijkt me gezellig om mee te kletsen en ervaringen uit te wisselen :)

Wat is bij jullie kindje(s) favoriet?

18. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Wij zijn al vroeg met bijvoeding begonnen. Dus ik koos eerst wel voor pas. Toen hij 6mnd werd, heb ik dat vervangen door een bruine boterham in de ochtend, en eentje of 2 in de middag. Ik vind dat dat voedend genoeg is. Een beetje daarna krijgt hij ook nog een borstvoeding, dus ik vond de pap niet meer nodig.

Ze kunnen we ook samen gezellig 's ochtends aan tafel boterhammetjes eten.

19. Saartje123

Saartje123 Fanatiek lid

7 mei 2009
    2.395
    35
    48
    Vrouw
    Moeder ♡
    Brabant
    Hihi ik weet niet of het slokpijp heet, maar ik begrijp welke je bedoelt. Dus dan zit het wel goed.;)

Dat is wel een goede tip, de heimlichgreep voor babies op youtube bekijken. Dat ga ik ook doen.

20. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Ik doe nu geen pap omdat ik het te veel gedoe vindt en niets vind toevoegen, hij krijgt 's ochtends bv en tankt zich helemaal vol. Heb het wel geprobeerd maar mannetje heeft a) geen trek meer, b) is anti-lepel en c) ik moet dan speciaal kolfen ervoor en dat met een actieve peuter erbij is teveel werk....

Bij de eerste heb ik wel pap gedaan maar ging snel over op brood. Nu is hij 2,5 en eet op de snelle dagen Brinta en als we meer tijd hebben eet ie brood of wat anders.

Deel Deze Pagina