Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. adi

adi Niet meer actief

Aubergine laat zich ook niet echt koken, die moet je echt stoven. En dan flinke grote stukken, want het slinkt nogal bij het stoven.

Overigens voor de liefhebbers: ik ben werkelijk dol op de gevulde aubergine (met aardappels of met pompoen-blokjes) uit de oven. Hij blijft dan alleen een klein beetje bitter als je het niet van te voren met een beetje zout insmeert, dus niet geschikt voor de allerkleinsten.

Avocado: ik krijg die hier met geen mogelijkheid erin. Ze gruwelen ervan. Ik heb het in stukken geprobeerd, als guacamole, of geprakt op brood, maar nee, ze willen het niet. Vind ik wel jammer, het is een super gezonde vetten-bom.
    Heeft iemand nog een trucje om avocadosmaak te verbloemen? (puur voor de vitamines en vetten)

2. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik vind aubergine echt zo bitter altijd, best wel bah.
    Heel bewerkelijk om daar wat lekkers van te maken.
    Ik bestrooi het rijkelijk met zeezout en leg het dan op keukenpapier zodat het vocht eruit kan trekken. x2.
    Dan afspoelen, afdeppen en in een ovenschaal of bakpapiertje leggen, bestrooien met olijfolie en onder de grill of in de oven.

Als je guacemole maakt, proef je toch amper avocado meer?

Ik heb weleens een powerpapje gemaakt toen zoonlief de borst weigerde bij 8 maanden: avocado, banaan, peer en een beetje biobim.

3. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik ben gek op aubergine. Yasemin vind het ook heerlijk. Gekookt of gebakken maakt hier niet uit.

Avocado gaat er hier zo in dus geen idee hoe je het anders kunt geven.

4. adi

adi Niet meer actief

Wij zijn hier dol op aubergine, ik zal straks een paae leuke recepten neerzetten, zit nu via de tel

5. fafje

fafje Niet meer actief

aubergine is hier ook groot favoriet, voor als marokkaanse schoonmoeder het kruid...helaad nie geschikt nog voor babies..
    auberginepasta's zijn zo lekker!

maar stoven dus...dat ga ik doen!

6. zogelukkig

Nou, geef dit kokkie maar eens wat recepten dan, want ik vind ze altijd bitter!

7. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Avocado vond ik met limoensap erg lekker, misschien kindjes ook?

8. adi

adi Niet meer actief

Gevulde aubergine:

- 4 wat dikkere aubergines, goed wassen en niet schillen (hoeft eigenlijk nooit). Daarna goed droogdeppen, aubergine in de lengte 2x insnijden dat ie uit 3 even dikke schijven bestaat die nog net aan elkaar vastzitten. Vervolgens alles insmeren met een beetje zout.
    - aardappels en tomaten snijden in kleine blokjes (ong 0,5 bij 0,5cm), peper, gemalen paprika en andere kruiden naar smaak erbij doen.

- Aubergines goed rijk vullen met deze mengsel en plat in de ovenschaal leggen. Besprenkelen met olijfolie, en een klein laagje water erbij gieten, dat de overnschaal net bedekt is (kan ook met tomatensap).

- Bakken in de oven totdat aardappels gaar zijn, ong. 20min. Heel even onder de grill zetten zodat er een krokant korstje ontstaat.

9. adi

adi Niet meer actief

Daarnaast gebruiken wij aubergine vooral in de stoofpot met runderlapjes, rode puntpaprika (eerst grillen en de schil eraf), flink veel aubergine in grote stukken, scheut azijn en mosterd, tomatenpuree, sambal en kruiden.
    Voor kindjes doe ik hier op het laatst een scheutje kookroom doorheen, om het scherpe van sambal en aubergine te verzachten.

Oh, en als ik schitsels paneer doe ik soms ook een aubergine in dikke plakken snijden en meepaneren en bakken, heerlijk!

10. adi

adi Niet meer actief

Hoe doe je dat dan, als broodbeleg?

11. zogelukkig

Goh, die gevulde uit de oven klinken echt heerlijk!

Bij avocado op brood, maakte ik ook vaak een mousse en dan idd met wat citroen- of limoensap (en een beetje peper en zout voor mezelf).

12. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Als Simone wortel heeft gehad vind ik altijd hele stukken terug in haar luier. Het lijkt wel of ze het nooit verteerd, hebben jullie dat ook?

Verder blijkt ze fan van moedermelk met biobim, ze wil van de fles af dus nu mag ze een papje met de lepel eten, vindt ze veel leuker want dan wordt ze lekker vies haha! Ik heb echt een enthousiast kauwertje gecreeerd!

13. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik moet nog 3 maanden wachten maar ga hier lezen, geweldige verhalen en héérlijke foto's. Ik ga me hier laten inspireren ;)

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Kindjes verteren inderdaad nog heel slecht als ze net gaan eten. Dat is geen enkel probleem. Daarnaast verteer je zelf ook niet alles even goed. Wortel, mais en paprika zul je bij jezelf ook vaak wel terug kunnen vinden, alleen zoek je er nooit naar.

15. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Voor mijzelf idd bijvoorbeeld, in plakjes op brood, maar dan ook liefst met wat zout erop. Of op een broodje ham, met wat pepertjes. Mjammie.

Anders bijvoorbeeld in stukken als extra hapjes bij het eten, in wraps of op de sla.

Met kindje heb ik er nog geen ervaring mee.

Overigens begint ons meisje alles wat je in haar buurt eet (bijv tijdens de bv) uit je handen te pakken om er zelf op te knauwen. Ik heb haar al eens aan een banaan laten likken, ze keek er even heel bedachtzaam bij, grappig gezicht, en besloot toen dat ze nog wel wat wilde ;). Nu is het wel heel jammer om nog een tijd te wachten zeg. Maar ze kan absoluut nog niet zitten, dus echt stukken voeren zou echt nog niet gaan.

16. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Vandaag heb ik Simone toch een prakje gegeven, maar dat komt omdat ik dit eten namelijk zelf ook alleen maar geprakt lust: spinazie met gekookte aardappelen! Ze vond het wel lekker geloof ik maar ze wil toch liever zelf eten in haar mond stoppen.

De boterham ging weer als een speer, 3/4 ging er op. Ik geef haar er melk bij uit een bekertje dan krijgt ze het beter weg, zo eet ik mijn brood ook :) Ze kan best goed slokjes nemen met mijn hulp uiteraard....
    Fruit ben ik niet aantoe gekomen, we hebben gezwommen en iets meer geslapen en dan is er gewoon geen tijd voor een fruitmomentje....

17. anomiem111

anomiem111 Actief lid

20 sep 2008
    330
    0
    0
    Hoi allemaal,

Gisteren het boek van Gill Rapley gelezen, ik vond het een zeer makkelijk boek om te lezen en wat er in stond was ook zeer logisch en bruikbaar.
    Broccoli is hier echt favoriet en ze eet nu lekker met mij een peertje op..hmmm smullen. Het gaat steeds beter, soms verslikt ze zich nog, maar dat doet ze ook zo vaak in melk en verder kokhalst ze eigenlijk niet meer.

Vanavond misschien courgette proberen. Koken jullie deze in zn geheel en dan pas snijden??

18. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nee ik sneed eerst en dan koken. Snijden na het koken lijkt me lastig daar het echt zacht wordt.

19. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    @Mamavansimone, spinazie krijgt ze hier ook in een prakje. Hier kom ik ook nog geregeld stukjes tegen, ook de vliesjes van de mandarijnen.
    @Babel, hier kon ze ook nog niet zitten met 6 maanden, maar wij hebben een X-adventure kinderstoel die ook in ligstand kan. Wij zetten haar toen tijdens het even rechtop en daarna weer liggend.
    Met 7 maand ging ze zelfstandig zitten. Eerder kon ze het misschien ook wel maar dan ging ze gelijk weer teigeren. Alles selluf doen he ;)

@avocado, hier van de week in m'n kraamgezin geproefd maar brrr... wat vind ik dat smerig! Naja de structuur, bleh!
    Is het erg goed voor Danique om het geregeld te geven? Dan kan ik het wel voor haar kopen.

@Courgette, gekookt vindt en vond ze hier niet lekker. Wij eten het zelf ook alleen geroerbakt en zo kreeg zij het ook. Ze kreeg dan niet alles weg maar dan knabbelde ze er wel wat stukjes af. Nu heeft ze ook niet altijd het geduld om alles te kauwen.

20. fafje

fafje Niet meer actief

Ik wil vanavond zoete aardappel geven, hoe zal ik dat het best geven...? ik wilde het btj geprakt geven en daarnaast een stuk in zn hand....
    Heb het nooit zelf gemaakt, is het snel gaar?

trouwens Mirza doet ineens niet veel mee rmet de stukjes in zn mond...laat het heel lang gewoon op zn tong zitten...dus geef ik af en toe nog wel prakjes..

Deel Deze Pagina