Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Spannend he als ze nog niet precies weten wat ze er mee moeten doen, maar ze leren het snel hoor. Wij houden af en toe ons hart vast als ze weer eens een grote hap neemt maar dan concentreert ze zich even en na verloop van tijd is haar mond gewoon leeg!

Maar het merendeel van de tijd is ze lekker aan het spelen met haar eten, ze zit nu in de 'ik wil alles voelen'-fase dus ik laat haar lekker kliederen, en soms help ik haar een beetje met beetje geprakt eten op een lepeltje.

2. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ondanks dat ze ontzettend wil kauwen en de wortel zo in grote stukken wil afhappen (wat niet lukt omdat ik mijn vingers dus zo hou dat ze maar kleine stukjes kan knabbelen) komen alle stukjes zo weer naar buiten en doet ze er niets mee. Hoe gaan ze nou ontdekken dat ze het kan eten? Ze lijkt me er toch niet echt klaar voor ofzo, als ik haar zo bezig zie.

Ze kan trouwens ook echt nog niet goed genoeg zitten om iets op te eten. Op schoot gaat wel, maar als ik alleen met haar ben kan ik dan niet zien wat ze uitspookt :(

3. fafje

fafje Niet meer actief

ik denk dat je meer geduld moet hebben wat dat betreft, je was nog vor 6 mnd begonenn toch...vanaf nu zal ze steeds beter gaan zitten...anders probeer je es wortel zcht te koken en te prakken...paar hapjes geven en idd zo wortel laten ontdekken in dr handje..ik deed dat trouwens ook bij sommige dingen, mn vinger ervoor houden..

maar aan de andere kant, ik weet dat het eng klinkt, maar juist een grote hap...leert ze mee iets te doen..wnat het is groot..en doorslikken doet ze niet, het kan hooguit naar achter glijden, maar dan kokhalst ze...hou haargewoon rechtop of een btj naar voor en je zal zien dat het er zo uit komt...maar ookd at moet ze even leren...
    Nu kucht Mirza alleen nog maar kokhalzen komt nooit meer voor..

Goede rijpe peer werkte hier echt goed...ik hield em onderste boven, schilde alleen tot de helft eraf...hiels het samen met hem vast en zo schraapte ie hapjes eraf, en het smelt zowat in de mond

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Hihi, ja drie daagjes, daar verwachtte ik geen wonder van voor het eten en het zitten ;)

Maar idd hoor, het komt vanzelf natuurlijk, snap ik ook en ik zal idd geduld moeten hebben. Gewoon elke dag iets aanbieden, en ik neem aan dat er dan vanzelf iets gaat gebeuren?

Ja ze heeft al eens gekokhalsd en toen idd naar voren gehouden en verder niets ergs gebeurd. We eten nu maar zittend op de bank, moet nog wel even een grote handdoek pakken voor eronder voor als het spugen wordt :$

Tja, die grote hap, misschien idd maar laten gebeuren, maar ik durf nog niet echt. Misschien als ze wat gewend is aan de kleine stukjes in haar mondje. En als volgende krijgt ze broccoli, dat zal toch iets meer kruimeltjes zijn dan de stukjes wortel.

Hoe snel ging het bij jullie van proberen en er niets mee kunnen naar echt ietsje eten? En Fafje, kon hij het gepureerde eten wel gelijk wegkrijgen? Was het echt gepureerd (staafmixer) of meer geprakt?

5. fafje

fafje Niet meer actief

over die grote stukken, dat moet je natuurlijk zelf weten en alleen doen als je je er zeker over voelt haha...anders heb ik het straks gedaan :p

Broccoli ging hier dus de allereerste x niet goed...was allemaal te droog hij kreeg het niet weg...idem met aardappel...ik weet nietm zn speekselklieren werkte niet ofzo haha...

prakje, ja gewoon prakken, btj margerine erdoor, bijv bij aardappel met broccoli, zegmaar wat...zo leerde hij , naar mijn idee, het slikken ook iets sneller..
    Ik prak echt grof, met stukjes...maar die zijn dan wel zo zahct dat je het met je tong tegen je gehemelte kan zacht krijgen natuurlijk...

hij krijgt nu wortel met pompoen, en wortel in zn handje

6. JinxieWeasel

JinxieWeasel Actief lid

16 okt 2008
    414
    0
    0
    Dames... hebben jullie ook dat je kindje beter eet in de ochtend of in de middag? Tijdens het avondeten wil mijn zoontje nix van eten weten.... Waarschijnlijk moe, of van de indrukken van de dag!

We zijn pas net begonnen hoor met rapleyen.

7. fafje

fafje Niet meer actief

jeps, is ook een kwestie van tijd, hier dan...nu issie 7 mnd en kan langer wakker zijn, maar hiij is een slaapkop...dus ik zorg dat ie altijd heeft geslapen voordat ie gaat eten, anders is het niet te doen...
    Ik heb het ook wel es heel vroeg gegeven of een enkele x niet...

ook nu begrijpt ie dat ie zn trek ermee kan vullen dus eet ie flink door ook al is hij moe...maar dta wa sin het begin niet zo

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Vanavond broccoli ging erg leuk, lekker uit haar bakje gegraaid - fijne motoriek nog niet voldoende - verpulverd en in haar mondje gestopt. Plukjes kwamen er weer uit, maar ik hoorde haar ook een aantal keer slikken :) Een stuk fijner die zachte fliebertjes dan de stukjes wortel. Voor mama dan :D

Ze graaide ook weer mijn brood uit mijn hand dus ik gaf haar een korstje, voor het eerst liet ze de borst los om het in haar mondje te stoppen. En ging er verwoed op sabbelen. Mag officieel nog niet natuurlijk maar ik heb haar toch maar even gelaten en ze sabbbelde er een stukje af (ik hield het wel weer vast dichtbij het eind) en at het op. Brood is ergens ook wel makkelijk omdat het zo zacht wordt/oplost in de mond!

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Courgette wisselend succes, misschien geen trek of de 2e keer net iets minder hard gekookt? Of tijdstip van de dag idd, dat ze nu al alleen groente wil met etenstijd ;)

Ik merk dan dat ik haar toch stukjes probeer te voeren, terwijl ze niet echt wil. Dat moet ik natuurlijk juist niet doen, als ik a la Rapley wil dat ze het op haar eigen tempo leert kennen, toch?

Merk wel dat ze al een stuk beter zit in de kinderstoel, maar nog niet genoeg om dan ook nog te eten: alle aandacht nodig voor het zitten :D, het schaapje. Je moet je er bij Rapley wel bij neerleggen dat het even kan duren voordat ze echt wat binnenkrijgen, he?!

10. Yukl

Yukl Niet meer actief

He leuk babel dat je ook bent begonnen! Ik heb gister 3 sperziebonen voor de jongste neer gelegd, maar hij zag ze niet eens haha :D Hij heeft er nog totaal geen interesse voor lijkt het. Ben benieuwd wanneer dat wel zo zal zijn. Heeft ook nog geen haast ;) Hij heeft net zijn melk weer een beetje ontdekt nadat we de losec hebben opgehoogd. Drinkt nu weer normalere hoeveelheden, dus hopelijk krijgt hij dan straks sowieso meer zin in eten in het algemeen.

11. Babel44

Babel44 Niet meer actief

He Yukl,

Wat naar dat hij nog steeds zo'n last heeft zeg! Wel grappig dat hij die boontjes niet eens zag haha. Ons meisje wil sowieso alles pakken waar ze bij kan en in haar mond stoppen, dus dat komt wel goed.

Ik vond boontjes minder geschikt voor de start, heb haar er eens aan laten likken met 5,5 mnd ofzo, ze beet er gelijk een stuk af, schrok me rot. Ook wortel bleef me te stevig eigenlijk. Heb haar toen broccoli en courgette gegeven, beide echt zacht gestoomd. Went beter denk ik, als het echt zacht is.

Het gaat erg goed hier: vanavond ook nog wat bloemkool gegeten. Ze kauwt al echt op dingen, en veel komt er gewoon weer uit ook, maar toch. Ook al duidelijke broccoli bloemetjes en vezels in de luier terug gevonden :D. En die groene kleurstof bijna niet van haar billen af gekregen!

Morgen voor de afwisseling misschien een wortelpureetje geven?! A la Rapley en a la Fafje: stuk in de hand, en hapjes voeren tegelijk ;).

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik vond wortel en sperziebonen in het begin ook niet prettig. Dat heb ik dus niet gegeven de eerste weken.
    Bloemkool, broccoli, courgette, aubergine, aardappel... kan me niet goed meer herinneren wat ze graag at. Maar vooral courgette was hier een héél groot succes.

13. fafje

fafje Niet meer actief

ik vond wortel en boontjes ook eng...maar ik zat in het begin soms ook te klooien met hoe hard of zacht iets gekookt moest worden..
    Aardappel zou je ook kunnen proberen en pompoen kan je goede grote stukken geven...

hier gister weer een hele peer en banaan naar binnen gewerkt, en bijna een hele boterham

14. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik ben een ook een rapley mama. Alleen niet omdat ik dat zelf zo graag wil maar omdat mijn zoon gepureerd weigert.

Hij wil al vanaf hij zelf aan tafel zit zelf eten.

Hij eet dus al gewoon met de pot mee. Aardappelen, vis, groente Appels, peren, bananen

en courgette is hier ook favoriet. Ik maak er dan lange stengels van. Zijn zo op.

Mijn docter was heel anders, die verslikte zich erg vaak en at sowieso bijna niks ( nog steeds niet veel)

Julian is zo anders. Alsof hij snel groot wil worden.

15. xxxxx1974

xxxxx1974 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.553
    0
    0
    Hebben jullie wel eens ervaren dat er eten verkeerd is gevallen? Vorige week had mannetje zuurkoolstampot gegeten en 's nachts had ie heel z'n bed onder gespuugd. Vanochtend mango met yoghurt en een half uur later spuugt ie mij helemaal onder. . Voor het spugen was ie aan het piepen maar daarna was ie gewoon vrolijk. Ik vraag me af of dat een reactie op het eten is geweest of een virusje oid

16. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Vandaag kwamen we om 6 uur thuis uit Groningen dus hadden we eigenlijk geen tijd om voor haar te koken (en voor onszelf geen zin) dus heb ik een van de proefpotjes opgewarmd die we in die babydozen krijgen: Bloemkool van Friso. Toen ik het deksel opendraaide had ik al zo mijn bedenkingen, het leek niet eens op bloemkool! Opgewarmd, beetje geproefd, ik vond het eigenlijk helemaal niks, en Simone ook niet haha, die kan me toch vies kijken! Ik heb heel hard sorry tegen haar gezegd en maar een peertje geschild, morgen krijgt ze weer "echt" eten :)

17. fafje

fafje Niet meer actief

hebben jullie kindjes allemaal tandjes, oen ze echt goed konden happen, kauwen en slikken..?

hier tandloos, soms denk ikd at het handiger zou zijn als ie al een tandje zou hebben...omdat ie dan ehct af kan bijten...nu hapt ie soms te grote happen...en baalt er vervolgens van

18. fafje

fafje Niet meer actief

hier 1x worteltjes otje geprobeerd ( ook zo'n probeer ding)....nou dat smaakt niet eens echt naar de bospeentjes die hij eet...echt heel gek en suuuuper oranje alles haha...nee hier ook geen succes!

19. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Nee hoor, Yasemin heeft pas 2 tandjes sinds een week of 3-4.
    Daarvoor dus geen tanden en ze kan altijd al alles goed eten. Het zal vast makkelijker zijn met tanden, maar niet onmogelijk zonder. Ook rundvlees en kipfilet eet ze zo weg.

Wat ik hier deed als we niet veel tijd hadden, was even snel wat sperziebonen en een aardappeltje of wat penne koken. 10 minuutjes en het was klaar en ze had toch wat te eten.

20. MamaVanSimone

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Oja wortelhapje hebben we ook eens geprobeerd. Dat spul komt overal en gaat nergens meer uit, doe mij maar echte wortels!

En geen tandjes nog....

Deel Deze Pagina