Trees, nee ik krijg er bijna geen commentaar op. Mijn familie is zelf ook zo. Behalve 1 tante, die vind het niet normaal dat Yasemin niet iets als appelsap krijgt ipv die vieze thee. Maar je raad het al; overgewicht en rotte tanden in die familie. Mijn moeder heeft ons vroeger ook nooit zoete dingen gegeven en wij houden allemaal nu niet van zoet. Ik ben zelf mijn moeder daar erg dankbaar voor, dus ik hoop dat Yasemin dat ook gaat zijn als ze later volwassen is. Wel vind mijn moeder het niets dat ze stukken krijgt en zijn sommige mensen er van overtuigd dat wij ooit ons kindje hieraan kwijtraken. Tja laat ze maar denken. Zogelukkig, ik begin ook al die naam van zogenaamde supermama te krijgen hoorde ik laatst. Nouja laat ze lekker doen. Zolang ik niet de naam 'superslechte mama' krijg vind ik alles best. Dinges, wat een rare schoonvader heb jij. Klinkt niet leuk! Fafje, ik heb wel meer redenen dat ik niet zo voor zoete dingen ben. Voor ons is de hoofdreden toch wel dat haar vader extreem reageert op suiker; hij wordt er heel erg druk van. Dat is voor ons misschien wel de belangrijkste reden dat ze zo weinig mogelijk suiker krijgt. Daarbij vind ik het niet nodig om te geven en vind ik het veel fijner als ze gek is op gezonde dingen, ook voor later. En als laatste; ik ben zoals ik eerder zei zelf helemaal niet gek op zoetigheid en ik denk dus doordat mijn moeder ons vroeger ook geen zoete dingen gaf. Ik ben daar gewoon heel blij mee en hoop dat Yasemin da tlater ook kan zijn. Oh en als ze strakjes ouder is, zal ze echt wel eens wa tlekkers krijgen. Maar waarom nu al? Ik zie gewoon niet in wat het nut daarvan is.
Wij hebben ook gerapleyed. Ons mannetje is wat ouder dan de meest hier. Ik vond het vooral handig omdat we echt meteen als gezin konden eten, wij eten namelijk toch zoutloos. De eerste keer was een beetje per ongeluk op advies van het CB (jawel sommige cb durven dat aan) In het begin kookte ik vaak zijn groente met de pasta, rijdt of aardappel mee als het voor ons roerbak of rauw was. Hij at altijd heel goed, inmiddels is hij kieskeuriger geworden. Wel zijn de maaltijden nog steeds erg gezellig omdat wij er geen issue van maken. We bieden hem alleen gezond eten aan en wat hij wel of niet eet, maakt ons niet uit. Vanavond had hij toevallig geluk, we aten ravioli, dat vindt hij wel een traktatie. Toen hij een jaar was kwamen eens een aantal collega's van mijn man eten. Een van die mannen heeft een dochter die iets ouder is dan ons mannetje. Die man zat echt met open mond te kijken wat ons manneke allemaal naar binnen werkte, hele stukken meloen, komkommer en paprika verdwenen in zijn mond. Die collega was gewend dat alles compleet plat gepureerd moest worden, anders weigerde zijn dochter te eten. Hij heeft de volgende avond ons nage-aapt en ze at zonder problemen. Ik denk dat de clou vooral is dat het kind juist controle heeft over het eten. Hoe meer je wilt dwingen en hoe zenuwachtiger jij bent, hoe makkelijker het een strijd wordt. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook regelmatig potjes gegeven. Ik kwam vaak laat uit mijn werk, en dan had onze jongeman zo'n honger dat hij al iets moest eten. Dan kreeg hij een potje en mocht hij daarna tijdens ons eten erbij zitten en nog ergens op knagen (stukje aardappel bijv). Ik voerde hem dat potje dan ook niet, liet het hem gewoon zelf eten met zijn handen. Ook daarin mocht hij zelf weten hoeveel hij at, hetgeen per dag wisselde. Zeker in het begin at hij maar een paar hapjes, ondanks zijn duidelijke honger. Hun maagjes zijn toch nog best snel gevuld. Het eerste jaar waren we heel streng qua lekkers, een kind van iets meer dan 6 maanden slagroom geven vind ik echt idioot. Volgens mij kan zijn maag-darmstelsel dat helemaal niet aan. Wij gaven ook geen liga of nijntje koekjes ofzo. Hij kreeg standaard dingen als rijstwafels en soms koekjes van de reformwinkel. Die zijn gezoet met druivensap en sowieso niet zo zoet. Nu geven we ook nog weleens crackers als tussendoortje. Inmiddels mag hij soms wel een koekje met chocolade, bijvoorbeeld als de visite een koekje krijgt. Verder krijgt hij wel heel veel fruit. Zeker van de zomer heeft hij hele bakken frambozen en aardbeien op. Nu eet hij heel veel mandarijnen. Fruit is absoluut zijn favoriete tussendoortje. (compenseert het gebrek aan groente een beetje). Thee drinkt hij zonder suiker, koffie ook (ja ik weet het, niet helemaal normaal, hij krijgt alleen caffeine vrij thuis, en als we op pad zijn vraag ik ook meestal caf. vrij) sap leng ik vaak aan. Op brood kreeg hij eerst alleen margarine, nu meestal ook appelstroop of pindakaas, steeds vaker wat vleeswaren. Wij zijn ook redelijk fan van de jam van zonnatura, daar zit geen toegevoegde suiker in (wel de gewone fruitsuiker) en is wel heel lekker.
Duchess: helemaal mee eens. Grappig trouwens, ik kreeg vroeger ook geen zoetigheid en hou er nu ook niet van. Wel gek op brood en hartig. Dat zie ik ook bij m'n zoontje, gek op kaas en olijven e.d. De enige 'zonde' bij ons thuis is dat m'n man alleen maar cola drinkt. Hopelijk nemen de jongens dat niet over. Voor de rest water, thee en aangelegd diksap en heel veel fruit....
Je oudste is 2,5, wil die dan niet wat papa heeft? Hier is dat wel zo hoor als wij eens wat anders drinken, dan wordt zoon behoorlijk driftig als hij dat niet mag en kiepert dan zijn eigen drinkbeker om. Dus drinken wij eigenlijk alleen wat anders als zoon op bed ligt. Behalve de koffie 's ochtends, daar taalt hij niet naar, want die is: "heet, heet, heet!".
Ik ben wel erg benieuwd hoe dit zo gekomen is, helemaal gezien de rest van je verhaal . Ik merk hier ook dat je als 'eter' heel erg gevormd wordt door de vroege opvoeding. Ik was volgens mijn moeder een vreselijke eter, ik 'kon' pas kauwen toen ik 3 was! Geen wonder denk ik nu, want tot die leeftijd werd mijn eten glad gepureerd. En ik zie dan mijn moeder een heuse trauma heeft ontwikkeld bij het eten van kleine kinderen. Zij wordt bij voorbaat zenuwachtig als mijn kindjes aan tafel gaan zitten, en loopt dan de hele tijd om hun heen om ze 'aan te moedigen' om te eten. Ze kan maar niet begrijpen dat sommige kinderen wel vrijwillig iets in hun mond stoppen Overigens ben ik ook totaal geen zoetkouw, en dat heeft mijn mama wel prima gedaan. Wij mochten heel lang helemaal geen zoete of ongezonde dingen. Fris werd in ons huis als gif behandeld. Mij werd cola gewoon 'verboden' tot mijn 14de ongeveer. Ik mocht tot mijn 6de ook geen ijs, maar dat was meer omdat mijn moeder dacht dat je daar keelontsteking van kunt krijgen, tja maar als oma vindt ze het nu zielig als mijn kindjes geen gebak mogen als anderen dat eten. Met oud en nieuw mochten ze bij uitzondering wel gebak, en gisteren kwam mijn moeder dus weer met gebak aanzetten, want ik zou gezegd hebben dat het dus 'voortaan' wel mag. Ja daag!
Mijn schoonmoeder heeft hem een keer schuim van de cappuccino gegeven en sindsdien wil hij ook altijd. Op vakantie in Griekenland dronken we vaak ijscappuccino. Daar deed hij echt een moord voor. We hebben hem sindsdien begrensd op 1 per dag. Eerst deed ik een beetje van mij koffie in een mok voor hem, op een gegeven moment had ik zelf niets over (hij drinkt sneller dan ik) dus bestel/maak ik voor hem gewoon een eigen kop. Mijn familie en schoonfamilie vindt het gelukkig allemaal wel prima. Ze hanteren allemaal het beleid dat wij bij ons kind eigen regels mogen aanhouden. Vooral mijn ouders vonden het eerder handig en aangenaam dan eng, zeker mijn vader vond het ideaal dat iedereen gewoon lekker samen kon eten.
Nee, hier gelukkig niet zo met drinken. Nu moet ik zeggen dat ik ook alleen maar water, thee en koffie drink. Alleen m'n man drinkt cola maar verder ook geen alcohol of ander fris. Met eten wil hij vaak wel hetzelfde maar dan ook niet met alles (gek genoeg niet met gezonden dingen....). De beide jongens weten vooraf al heeeel zeker wat ze wel en niet lekker gaan vinden gek genoeg, proeven doen ze niet aan Wat vaak wel een 'drama' is zijn alle bij-dingen zoals stokbrood, kroepoek etc. Wij aten heel vaak stokbrood bij het eten maar dat hebben we nu maar beperkt tot 1x per week ik las dat een van jullie gedroogde abrikozen geeft. Goed idee, nooit aan gedacht. Laat je deze dan eerst zacht worden in water of geeft je ze zo?
Ik gaf ze zo, maar las toen dat je ze idd in water kunt leggen van te voren. Maar die ga ik nog proberen. Lijkt me wel makkelijker. Ze heeft vandaag bij de gastouder voor het eerst rozijntjes gehad, en dat vond ze heel lekker en ging ook goed. Dus dat gaan we binnenkort ook maar halen. Verder heb ik vandaag ook broodbeleg gehaald; Sesampasta, amandelpasta, auberginepasta en rodebieten-pasta haha. Ben benieuwd wat ze er van vindt hoor. De gastouder begon vandaag over smeerkaas en geloof dat ze het maar onzin vind dat Yasemin dat niet mag (uiteraard krijgt ze het daar ook niet) want ik zei dat daar zoveel zout en andere troep in zit en toen zei ze 'maar ze mogen dat gewoon hebben hoor!' Nouja Yasemin niet dus. Wbt drinken. Wij drinken hier ook veel water en thee maar met het eten drink ik graag wel een glaasje cola.
Hier krijgt ze wel een nijntje koekje. Liga's heb ik ook wel eens gegeven, maar man o man, wat een bende geeft dat. Verder is ze helemaal wild van soepstengels en crackotjes. Dat krijgt ze dus ook regelmatig (samen met rozijntjes, gedroogde abrikozen, fruit of een stukje ontbijtkoek). Op het KDV krijgt ze wel eens een biscuitje te eten. Vind ik ook geen probleem. Qua drinken is het water, thee, friso fruitsmoothie, of een beetje roosvicee. Op brood krijgt ze wel eens smeerkaas of smeerworst te eten. Verder de gewone dingen, kip of kalkoen filé, kaas, gekleurde hagelslag, appelstroop, jam of gewoon roomboter. De sesam en amandelpasta klinken wel erg lekker!! Die haal je gewoon bij bv de Tuinen?
Nee, bij de biologische supermarkt haal ik dat. Hier heeft ze tot nu toe alleen nog roomboter en stroop gehad, dus bovenstaande dingen zijn voor mij nog niet de 'normale' dingen. Ga dat nu dus uitbereiden met die nieuwe pastas en dat lijkt me voor voorlopig wel genoeg afwisseling.
Let op met rozijnen! Een doosje rozijnen bevat geloof ik even veel suiker als 2 suikerklontjes, dus erg gezond zijn ze qua suikers ook niet. Zeker als je kind gevoelig voor suiker is, kun je die beter niet te vaak geven.
Is dat zo? Je hebt toch ook gewoon ongezoete rozijntjes? Zelfde principe als gedroogde abrikozen lijkt me?
Ja precies, er zit dus veel vruchtsuiker in. denk maar dat in een doosje rozijnen zeg maar 20 rozijnen zitten, dat zijn dus 20 druiven! Van elke druif zit er dus de vruchtensuikers in en ookal zijn dat geen geraffineerde suikers, kinderen kunnen daar ook gewoon druk van worden en het is ook niet heel goed voor de tandjes. Het is natuurlijk wel beter adn een of ander koekje met suikers, maar het is wel iets om goed over na te denken.
Hier krijgt ze sinds kort af en toe en ze vindt ze heerlijk. Meestal als wij ook wat lekkers eten en dan vind ik het een goed alternatief. Het is eigenlijk het enige zoete tussendoortje op fruit na wat ze krijgt en misschien een doosje per week.
Haha Duchess jij bent flink losgegaan op de pasta's! Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe ze smaken . Hier vanavond voor het eerst courgette gegeven. Ze vond het héérlijk. Ze slobberde alles zo naar binnen en zat tevreden te knabbelen. Volgens mij is ons meisje best wel een rapleytalentje . Hoe oud zijn jullie begonnen met het geven van drinken naast de borstvoeding?
Sannaa, goeie tip, thanks! Dan laat ik die maar achterwege. Bij de gastouder had ze 2 rozijntjes gekregen na haar rijstwafel. Zo voor 1 keertje vind ik dat niet erg, maar haal het dan zelf maar niet in huis! Trees, ja en er stond véél! Alleen veel met kruiden en toegevoegd zout, maar denk dat ik nog eens terug ga voor onszelf! Pasta's van zongedroogde tomaten met knoflook en basilicum bijvoorbeeld..hmmmm!!! Drinken naast de BV ben ik denk ik met een maand of 7 mee begonnen. Maar is tot 1,5 a 2 weken terug maar ongeveer 20 cc per dag geweest, meer om te wennen. Nu drinkt ze wel redelijk veel extra, ze vraagt er nu zelf om buiten de voedingen. Hier trouwens altijd water of thee! Heb ook verschillende soorten thee, ze vindt ze allemaal heerlijk. Super trouwens dat ze de courgette zo lekker vond! Was (is!) hier ook een groot succes.
Klinkt allemaal erg lekker. Manlief werkt naast de natuurwinkel en wordt hier dus regelmatig met lijstje op pas gestuurd. Als er nog meer lekkere dingen zijn, hou ik me aanbevolen. Ik zet alles op het boodschappenlijstje . De pasta klinkt zalig! Wat voor thee geef je? Ik neem aan theinevrije thee. Ik zat zelf te denken aan bijv. rozenbottelthee en kruidenthee? Hoe biedt je de thee aan?