juist als we naar 1 van onze ouders gaan, vind ik het zo simpel..mn (schoon)moeder heeft altijd wel aardappels in huis en div groente...fix gewoon wat in elkaar.. en anders is een wortel zo gehaald..
Bij mijn ouders nooit dat probleem gehad idd. In een restaurant wel, maar dan nam ik gewoon eigen eten mee voor haar hahah! Met kerst hebben we in een restaurant gegeten, en had ik penne en worteltjes bij voor dr. Ze was toen 8,5 mnd.
Vandaag gingen we rond etenstijd (raar gepland maar ja) bij een vriendin langs. Ik vind het niet erg om later te eten (het werd half 9 uiteindelijk) maar Simone krijgt gewoon om 6 uur eten. Ik heb dus de kinderstoel meegenomen en overdag macaroni gemaakt en dat heeft ze daar gekregen. Dat doe ik nog liever dan een potje openmaken. De macaroni bevatte een klein beetje gehakt, tomaten, courgette, wortel, zoete paprika en wat italiaanse kruiden. Veel te flauw voor ons maar zij vond het wel lekker. Ik had zoveel gemaakt dat ik nog 5 porties in de vriezer heb gegooid. Ik hou helemaal niet van koken maar voor haar doe ik het graag, grappig he Wij hebben pizza laten komen toen ze om 8 uur eindelijk lekker lag te slapen. Voor mezelf zorg ik dus lang niet zo goed.....
hier ook nog geen potjes, ja 1 keer banaan gegeven dat in zo'n doos zat maar dat viel niet zo in de smaak. Ben nu fruit aan het geven maar dan geprakt omdat Mart nog net niet goed genoeg zit voor rapley. Maar wel grof geprakt en hij eet gewoon stukjes, net een kliko, eet echt alles. Oh en gaf hem laatst een stuk banaan, en zie, een natural born rapley baby nog een paar weken en dan gaan we proberen volledig te rap'leyen
mamavansimone, ik tegenwoordig ook ie meer hoor...was trots op mezelf dat ik vanmorgen paar stukjes mango mee at met die kleine.. en idd naar restaurant ofzo, heb ik wel es gewoon ff snel thuis stamppotje gemaakt en meegenomen..tis zo snel klaar ff koken en stampen hihi en ook een x avocado gegeven en stuk fruit ...tja tis dan toch eenmalig ..maar ikw eet ook nie wat het is, maar doe nog leiver zoiets ff verzinnen dan een potje...dnek er eigenlijk gewoon nooit aan
Het was bij een restaurant, niet bij mijn ouders thuis. Daar mag hij van mij zoveel zooi maken als hij wil Ik heb niks tegen potjes, nouja wel tegen die met vlees maar niet de andere hoor, ik vind het soms best makkelijk.
Ik bedoelde dus ook in onverwachtste situaties dat we ergens eten. Dat ik dus niet thuis iets heb kunnen klaarmaken. Anders geef ik ook bv een soepstengel en stuk fruit hoor, maar ik ben niet anti-potjes, maar ze heeft dus nog maar 2 of 3x een potje gegeten Ik ben nu een spagetti pannetje aan het maken voor haar, eerste keer een "maaltijdje" ipv losse groenten en aardappel. Kan ik het meenemen naar verjaardag vanavond. Tomaat, wortel, courgette, paprika klein gesneden, een deel gepureerd als saus, de groenten er doorheen geroerd en kleine spagetti. Benieuwd of ze 't wat vind.
Oh ik had (heb..) ook potjes in de kast staan voor als ik ze nodig had hoor! Toch prettig om achter de hand te hebben. Alleen staan ze er nu nog steeds en zal ik ze nu niet meer gaan gebruiken waarschijnlijk haha.
Hier ook nooit een potje gekregen. Ze heeft nu 2x zo'n fruitkuipje van de kruidvat gehad als toetje als ze bij de oppas warm eet. Die eten nl. een toetje en dan wil zij ook wat.
ohja idd..heb dr eigenlijk nog nooit aan gedahct dat dan in huis te halen...ooit had ik idd van die dozen zo'n wortelhapje..nou hij vond het ehct vies! ik dahct nog zou ie heus wel lekker vinden!.. zo'n bananenpotje heeft wel es gegeten... Nou vanochtend heeft ie peer, banaan, nectarine en pruim gegeten!! (pee rne banaan beide de helft hoor, maartoch) hihi vanavond eten wij maiskolf...vraag me af of hij dat zou kunnen, als ik het extra zacht doorkook voor hem? en in smalle plakken snij?...hioj heeft natuurlijk nog geen tandjes. zou nu wel handig zijn!
Heb een klein beetje mee gelezen maar wil gelijk reageren. Toen mijn zoontje 4 maanden was ben ik begonnen met groente. Ik maakte het zelf en hij vond het wel lekker. Ik ben toen ermee gestopt omdat ik las dat kinderen die kans op allergieën hebben beter vanaf 6 maanden kunnen beginnen. Nu merk ik dat hij het gepureerde helemaal niet lekker meer vindt. Banaan en komkommer uit de hand vind ie echt heerlijk. Hij sabbelt graag aan een worteltje. Ik heb veel fruit geprobeerd en alles lustte hij tot nu toe maar fruit uit potje vindt hij echt vies. Nu leek de rapley methode dus wel wat voor ons. Welke sites of boeken zouden jullie aanraden om me in te lezen? Ik begreep dat rapley methode geschikt is voor bv kinderen is het ook nog steeds geschikt als ik straks af zou willen bouwen. (het lijkt dat mijn bv achteruit gaat)
Ik heb de afgelopen week een keer of 5 buiten de deur gegeten, (NL) en geen enkel probleem, ze maken altijd wat vers voor haar. En wij ruimen de troep van de vloer. Een keer was het wat lastig toen de aardige kok (met zelf kinderen denk ik) rijst gemengd met gehakte stukjes wortel had gemaakt. Te kleim en dus teveel gefriemel voor haar, en van een lepeltje eten lukt niet want ze pakt het eraf en probeert het alsnog in haar mondje te krijgen Veel op de grond, en weinig in haar mond Later bleek er bij ons eten vanalles te zitten dat ze kon eten en kreeg ze alsnog wat binnen.
@Gul, ook met flesvoeding kan Rapley, hoor. Ik heb geen specifiek boek over Rapley, wel over eten iha, Eten voor de kleintjes.
Wij hadden vandaag weer een leuke stunt. Manlief had nasi gemaakt met hamlapjes 'ja dat kan Simone ook mee eten'. Ik vond eigenlijk van niet, gelukkig had hij in plaats van mora sateh voor mij (ik eet nasi altijd met satehsaus) een bakje kip tandoori warmgemaakt ('oh hebben ze dat ook tegenwoordig'). Nu vind ik kip tandoori met nasi niet zo lekker dus hebben we Simone de kip tandoori maar gegeven (er zit vast teveel zout in maar ja je kan niet alles hebben), ze vond het hartstikke lekker! De kip was nog wat moeilijk te eten, ik moest het heel klein snijden voor haar maar de saus met rijst was een groot succes Een geluk bij een ongeluk dus. We kwamen erachter dat ze de pincetgreep ook prima onder de knie heeft inmiddels want een verdwaald rijstkorreltje kon ze prima oppakken en in haar mond stoppen!! Helaas smeerde ze de tandoorisaus ook in haar haar, dus ze moest wel even douchen voor het slapengaan maar na een half uurtje mamasabbelen (veel drinkt ze dan niet meer) kon ze toch voldaan haar bedje in (dat nog snel omlaag moest want ze trok zich vandaag voor het eerst op tot staan!) Ik vond Simone als babybaby ook heel lief maar dit is veel leuker!
Wel stoer dat ze dat gewoon at! Hier voor het eerst een toetje gegeven na het eten (omdat ze nog niet instortte tijdens het eten "kon" het ineens ) : gewoon (volle) yoghurt, zo'n 30 a 40 ml denk ik, ging er goed in! Ze had al eens 10 hapjes op maar nog niet meer. Ik had het idee dat ze er een beetje hyper van werd, kan dat?? Ze had wel ook verhoging vanavond dus dat kan het ook zijn.
mamavnasimone, leuk is dat heh ik geef kip ook best klein hoor, tenminste als het kipfilet is, als het kippepootjes ofzo zijn kan het wel groter, omdat het wat malser is en minder droog.. zoals wat jij met die tandoori saus hebt, had ik ook een x met iets, ik likt het dan wel flink af!
Hoi, wat leuk dat je gaat 'Rapleyen'! Wij hebben altijd enkel en alleen Rapley gegeven en nooit prut, prak of pot. Het is ons heel goed bevallen! Het sluit mooi aan op de bv omdag kindjes zelf kunnen bepalen hoeveel ze willen eten. En het is gewoon natuurlijker dan voeren, je kind kan het allemaal zelf na 6 maanden, je zal nog versteld staan! Wat je in het begin wel doet, is eerst borst geven en dan de bijvoeding. De melk blijft de komende maanden de HOOFDVOEDING, al het andere komt erBIJ. Maak je dus absoluut geen zorgen dat je kind te weinig binnenkrijgt. Er hoeft niet meteen een heel bord in; 3 hapjes peer en 2 hapjes broccoli is helemaal goed. Als je het zo doet, zal je geen terugloop van productie hebben. Pas rond 9 maanden is je productie gestabiliseerd en kan je eerst bijvoeding geven. Ik heb nooit een terugloop van productie gehad. Om te lezen: "Van borst tot boterham" van Stefan Kleintjes. De introductiepagina over Rapley op borstvoeding.com. Heel veel plezier!
Bedankt voor de tips. Op aanraden van de lactatiedeskundige heb ik het boek eten met de kleintjes besteld van Stefan Kleintjes. Ik denk dat ik hem vandaag binnen krijg. Verder ben ik al een beetje begonnen met experimenteren. Eergisteren heb ik hem een halve banaan gegeven. Hij vond het verrukkelijk. Zo lekker dat hij begon te brullen toen het op was. Ik heb hem toen de tweede helft ook gegeven en dat ging er ook in. Uiteindelijk heeft hij 3/4 van een banaan echt opgegeten. Gelukkig heeft hij goed gepoept. Ook heb ik hem een beetgaar gekookte winterpeen gegeven. Hier heeft hij 1/3 van opgegeten. Gisteren heeft hij broodkorst en appel partjes gekregen. Broodkorst gaat al een tijdje goed. Appel was toch veel te hard dus hij heeft er alleen maar aan gesabbeld. Hij vond het wel heerlijk. Ik gaf het tussen twee voedingen in maar het moet dus gelijk na de bv. Ik vind het nu al een groot verschil met de potjes.