hallo rapley mama's. ik heb een vraag... mijn zoontje heeft de afgelopen 4 dagen banaan gekregen, maar dat (en zijn melk van 3 uur eerder) ging er net zo hard weer uit helaas. dus geen banaan meer de komende dagen. vandaag een schijfje appel gegeven. sabbelen was fijn, dat deed hij ook steeds zelf, maar een klein stukje in zijn mond was weer kokhalzen. is dit normaal wanneer je met bijvoeding begint? zal ik het misschien beter eerst pureren zodat hij aan de smaak kan wennen?
Heb je je een beetje verdiept in de rapley-methode? Want dan zul je zien dat het kokhalzen een heel normaal reflex is op het begin. Heeft niets met de smaak te maken, maar met het kokhalsreflex dat vrij voorop de tong ligt en zich steeds verder naar achter verplaatst.
hey dames wij zijn nu ook echt aan de rapley, zo leuk! omdat Mart nog maar minder dan 800cc drinkt geef ik er gemalen bij, wel met grove stukjes..ik ben bang dat hij anders te weinig voedingsstoffen binnen krijgt.. Hoe dan ook, banaan en watermeloen is een groot succes! Ook erwtjes met aardappel vind hij heerlijk. We gaan het nu verder opbouwen, jullie tips wat makkelijk vast te pakken is? We hebben geen allergieen in de familie, wil volgende week een broodkorts gaan aanbieden. Oh en hij drinkt (met hulp) uit een oefenbeker! Zie zelf die tuitbekers enzo niet zo zitten, dat eindeloze gelurk. Dus maar een open beker van difrax gehaald en het gaat super. Drinkt lekker lauw water vind ie hartstikke lekker
ja, rapley in combi met flesvoeding heb ik me over ingelezen. had het ook al gelezen van de kokhalsreflex, maar hoe lang houdt zoiets aan? ik vind het nl. niet fijn om elke keer een golf 3 uur oude melk over me heen te krijgen
hier duurde dat wel ff hoor...maar je merkt ookd at met de tijd je kindje wel "leert" niet te ver dingen in zn mond te stoppen, of leert het er weer uit te halen..ikw a sbegonnen met 6 mnd en met 7 mnd gign het echt duizend x beter.. als ie er echt vabn gign spugen, stopte ik wel ff...wnat dan vond ie het ehct niet meer fijn hoor @vastpakken, afdeppen met keukenpapier...er izjn heir ehct heel wat rollen doorheen gegeaan. zeke rmet dat sappige fruit...maar ik bleef deppen tot het fijn wa som vast te houden.. ook dat wortd met de tijd beter, dna leren ze het niet te hard of te zahct vast te houden...kwestie van tijd...nu hoe fik allang niets meer te deppen, doe het hooguit zodat het niet zo druppelt
Stug doorzetten dus. Gelukkig geef ik niet zo snel op Helaas hier daarnet al kokhalzen bij het eerste stukje appel wat in zijn mond ging. Gister (4e dag banaan) ging het wel wat beter. hij had het stukje in ieder geval langer in zijn mond dan eergister (meteen er weer uit gespuugd/gekokt) Daarnet heeft hij ook wat gesabbeld op de appel, maar zodra hij een klein stukje op zijn tong had, was het weer kokken. vind het zo zielig voor mn mannetje, maar weet ook wel dat ik er even doorheen moet. begin me dan af te vragen of ik niet beter iets "dunners" kan geven wat hij zo weg kan slikken, maarja, stukjes eten moet hij ook leren. die prut in potjes zie ik al helemaal niet zitten.
hele rijpe peer of pruim en mango werkte heel fijn voor het begin...mijn zoontje moest ehct nog ff die 4 stappen van vastpakken-happen-kauwen-slikken door hebben... laatste 2 duurde ect wel een tijdje hoor..vooral het slikken
Hier dus ook. We zijn inmiddels 2 maanden verder vastpakken en happen gaat goed (eigenlijk vanaf het begin al), kauwen gaat ook steeds beter, maar slikken lukt nog niet. Ik zie wel stukken terug in d'r luiertje, maar die heeft ze echt per ongeluk doorgeslikt. Ach... de aanhouder wint!
ja en toch kreeg mn zoontje alles binnen, hij at ehct heel veel...maar hij wilde ook te vaak te snel slikken, en dat veroorzaakte ook dat kokhalzen...dnek vanaf 7,5/8 mnd dat ie ehct alles goed kon eten...kon goede normale happen nemen en ehct ff kauwen voordat de volgende hap kwam... daarvoor deed ie vaak hap..ff sabbelen en nog een hap..met als gevolg mond prop en propvol...=kokhalzen...en in het begin had ie nog niet door hoe hij het uit zn mond moest halen haha de gek
Maar daarvoor heb ik papa die haalt het weer uit zn mondje wanneer hij begint te kokhalzen. Ik ben dan druk bezig manneke rechtop te houden en een doek in de andere hand zodat niet de hele woonkamer er onder zit Goed, dus nog 2 maandjes doorbikkelen tot hij door heeft hoe alles werkt? Zal peren, mango's en pruimen op mijn boodschappenlijstje zetten, en tot die tijd hem lekker op appel laten sabbelen dus
Haha! Zo zie je maar, elk kindje is weer anders. We oefenen ook nog niet super veel, overdag één keer fruit en 's avonds wat groente, soms zelfs een dagje niks. Dl heeft melk, ei en soja allergie en reageert ook op gluten of tarwe, dus we doen het rustig aan. Soms wel een beetje jammer, want het lijkt me zo leuk als ze lekker kan eten. En dan gaat ze misschien ook iets minder bv drinken.
ahhww ...lijkt me idd echt "lastig" ...zo wienig variatie..maarja, hopelijk groeit ze er wel snel overheen!! gelukkig heeft ze de beste melk
Ja, gelukkig wel. Het is gelukkig niet zeker dat ze ook allergisch is voor gluten en/of tarwe, maar d'r darmpjes reageren er wel op. Over een maandje gaan we weer opnieuw brood e.d. proberen.
Ik denk dat ik me hier ook maar eens moet melden. Mijn meisje van 9 maanden wil gewoon niet gevoerd worden! Ze wordt dan heel boos. De stukjes uit haar groentenhapje spuugt ze dan weer uit en stopt het opnieuw zelf in haar mond. Niet te geloven..... Dus: Dan maar zelf eten. Sillybilly slab aan, bakje voor dr neus en graaien maar! En smullen dat ze doet! Ze ziet dr grote zus natuurlijk ook zelf eten, en als ze ons ziet eten wil ze ook perse wat hebben. Zo klein als ze is, typisch he.... Fruit mag ze nu ook zelf doen. Ik snijd gewoon een perzik, of een zachte peer en dat hapt ze dan zo zelf weg. Volgens mij krijgt ze stukken minder binnen zo, maar ze eet ook vlot 1,5 boterham weg met nog 120 cc melk erachteraan. Geen bewuste rapley keuze dus, maar ze wil niet anders dan zelf eten.
Coeliakie of tarwe-allergie kan natuurlijk best, helemaal als er andere eiwitallergieen zijn. Maar die was dan ook wel uit de bloedtest gekomen samen met de melk, ei en soja denk ik. De verschijnselen van Coeliakie zijn: chronische diaree, stinkende ontlasting, veel buikpijn en groeiachterstand.
Ik heb nooit een bloedtest laten doen, volgens HA en dietist is dat op deze leeftijd niet betrouwbaar. D.m.v. provocatie zijn we achter de koemelk, ei en soja gekomen. Ik heb een beetje zitten lezen over coeliakie en het geven van bv. Ze zeggen dat die allergenen zo klein zijn dat je kindje daar weinig van merkt, hoewel daar ook weer tegenstanders van zijn. Maar bij de meeste kindjes met coeliakie kwamen ze pas bij het introduceren van de bijvoeding erachter. Ik vind het erg lastig om die verschijnselen in te schatten... Nu ik geen tarwe en gluten meer geef gaat het wel weer stukken beter. Over een maandje gaan we het nogmaals proberen. Een een bvvriendelijke dietist opzoeken.
hier vandaag bloemkool a la rapley, groot succes! Lekker sabbelen, kluiven en echt kauwen op een stuk bloemkool. Hij vond het geweldig. De vloer heeft ook lekker mee gegeten Zal morgen een foto plaatsen