Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafje

fafje Niet meer actief

hahah echt heh! :p

ja ik geef fv vanaf de bijvoeding

2. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Hallo Rapley-Mama's,

Kun je ook het één doen en het ander niet laten? Wij zijn ruim een week geleden begonnen met een fruithapje. Geprakte banaan vindt ze OK. Maar een broodkorst geven we haar gewoon in de hand en dan zien we wat ze ermee doet. Kun je dus Rapley afwisselen met normale fruit- en groentehappen? Onze dochter gaat ook naar het KDV en daar krijgt ze sinds gisteren de normale hapjes!

Klopt het dat ik van bovenstaande link (doorgegaan naar uitgebreide beschrijving) maar tot en met pagina 2 kan komen?

3. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Het gaat idd door elkaar heen haha, maar ik kan het nog volgen;)

Hoe doen jullie dat met groente dan, gewoon koken zodat het zacht is? Of moet er nog wel iets te kauwen zijn.
    Of kun je ook dingen rauw geven, wortel oid. Of is het dan handiger om te wachten op de tandjes?

Oh en als laatste nog een vraagje... Hoe zijn jullie bij deze methode gekomen? En staat jullie partner er ook vanaf het begin af aan achter.
    Mijn vriend heeft zoiets van we zien wel ik ga nu nog niet over eten nadenken... Denk dat het hem dus niet zoveel uitmaakt.

Heel fijn dat ik mn vragen hier kan stellen!

4. fafje

fafje Niet meer actief

ja en zou ook lekker dit topic doorspitten, want er zijn al heel vaak de zelfde vragen gesteld maar ook uitgebreid beantwoord door verschillende mama's

5. fafje

fafje Niet meer actief

Ja ik heb een tijdje half om half gedaan, omdat mijn zoontje echt wilde eten, en het geduld niet had, om al die fases happen-kauwen-slikken te leren...dus prakte (wel grof) bijv een aardappeltje met bijv wortel..maar dan had ie ook stukken aard en stukken wortel in zn hand tussnedoor..

Brood altijd uit het handje gegeven, ook met korst begonnen, later ging mn zoontje nogal erg proppen dus gaf ik gewoon hapklare stukjes aan.

ja die link gaat door is heel uitgebreide uitleg

6. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bedankt, Fafje! Daar kan ik wat mee :)

Ja, ik ben doorgegaan naar de uitgebreide handleiding, maar het lukt me niet om naar pagina 3 te gaan?

Oh ja, wat ik wilde zeggen. Bijv. aardappel of pompoen lijkt mij gepureerd of grof geprakt nog best lekker. Soort aardappelpuree. Of andere stamppotgroenten. Maar met sperziebonen zou ik dat zelf ook niet gepureerd willen eten. Die zijn ook lekker handzaam, dus.. die zou ik graag gewoon geven. Of repen gebakken courgette... lijkt mij ook lekkerder dan flauwe courgettepap. Mag ik die courgette vanaf het begin in olie bakken?

7. fafje

fafje Niet meer actief

oh en trouwens, wat het is met FV en rapley...ik bijv zat aan de max qua hoeveelheid melk, dus er moest wel iets gegeten wordne..

met bv heb je dat probleem niet, is juist super makkelijk..want eet je kindje in het begin ngo niet iets...dan kun je het aanvullen met zoveel bv als de kleine wilt...

met flesvoeding geef je al gauw extra water/thee of sap...
    en mijn zoontje had dus ehct al honger en trek...dus wilde zn maagje vullen, dat lukte dus nog niet heel goe din het begin

@site, ik zie het ook, normaal ging deze wel door !..

op borstvoeiding.com staan ook artikels!

8. fafje

fafje Niet meer actief

ja olijfolie gebruik ik al vanaf het begin, zijn goede vetten..

pompoen is juist lekker en goed te eten in stukken! pureren heb ik nooit gedaan, altijd lekker grof geprakt, zorg dat de groentes enz gewoon goed gaar zijn, juist zachtheid...
    stamppotjes deed ik met andijvie, spinazie, aubergine

de rest eigenlijk allemaal stukken, courgette, bloemkol, brocolli zij allemaal fijne dingen uit het vuistje te eten

9. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik zit idd ook al aan de max met FV.
    Als hij in het begin honger had, hoe deed je dit dan. Gewoon wat kleiner maken?

10. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Het idee van papjes, prutjes en prakjes daar werd ik verdrietig van.
    Ik zocht een natuurlijke manier van eten voor de baby.
    En dat had toevallig een naam.
    Op bv.com staat een duidelijke intro over hoe en wat.

Ik heb nooit fijngemalen hapjes gegeven en nog nooit iets gevoerd. Zelfs niet in de hand gegeven. Mijn zoon mocht zelf pakken.

Banaan geef je in de schil. Ondersteboven, 3/4 schil, 1/3 banaan vrij.
    Peer is juist helemaal niet hard! Goed rijpe peer is lekker zacht en sappig. Nat fruit depte ik even af, mijn zoontje kon alles goed beetpakken.

Maar je moet niet bang zijn voor verslikken of voor een vieze plakbende. Onze houten vloer kan tegen een stootje, zeil op tafel en lange mouwenslabber aan en er is geen probleem.
    En je moet geduld hebben en erop durven te vertrouwen dat je kindje voldoende neemt. Dat is het mooie ervan; dat je kindje pakt zoveel hij nodig heeft. Het is dus ook nog eens heel gezond.

11. fafje

fafje Niet meer actief

fruit kon ie eigenlijkw el al direct eten, peren, pruimen, banaan, meloen etc...en avondeten werd na 1 maand pas een echte maaltijd, ik gaf het gewoon zoals hij het weg krege, ene x was dat aangeven, andere x uit mn hand afhappen, andere x kleinere stukjes of prakken..zodra hij door had hoe hij moet kauwen en slikken was dat wel helemaal over..
    Maar ik geef het dan ook half half...dat werkt hier het beste...yohgurt drintk ie hier uit een beker, maar bijv als ik er geraspte appel doorheen doe, voer ik het..daar heb ik verder geen problemen mee...dingen als rijst voer ik ook...stukjes pasta daarin tegen dan weer niet

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik kwam toevallig het rapleyverhaal tege, en vertelde erover tegen mijn vriend. DIe zei: waarom zouden we pureren dan? DUs deden we het zo (eerst wilden we combineren, maar uiteindelijk beviel rapley vanaf het begin veel beter).

Ik geef fruit dus in schil (vanaf nu banaan ook ;)) en kook groente iets verder dan beetgaar. Maar niet te ver want hij vermorzeld alles in die knuistjes van hem. Bepaalde groente bak ik, zoals courgette, aubergine en champignon. In olijfolie, zonnebloemolie of roomboter, net wat ik voor handen heb. Groente die ik zelf niet gekookt eet krijgt hij ook niet gekookt. Hij is dol op rauwe tomaat.

Ik prak niets, ook geen aardappel (hij is dol op kriel in schil, jawel IN schil ;)) en pompoen is juist super goed uit het knuistje te eten!

XD ik zou als het kan echt nog even wachten met bijvoeding.. je kindje is echt nog heel minie..

Net avocado gegeten. Of nou ja, zoon heeft zichzelf een avocodo bodypakking gegeven ;)

13. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Haha avocado is ook goed voor je huid;)

Ik ga nu ook nog niet bijvoeden hoor, maar ben me vast aan het 'voorbereiden'.
    Alhoewel ik echt zin heb om hem eten te geven, dit lijkt me zo leuk. Maar ik wacht dus nog wel hoor.

Ik denk dat het bij ons zal gaan als fafje. Maar wie weet ook wel niet, we laten het maar op ons afkomen.
    Het scheelt iig een hoop geprak!

Ik heb in mijn omgeving echt nog nooit iemand hierover gehoord. Hoe reageren mensen eigenlijk als ze zien dat jullie het zo doen? (niet dat ik me iets aantrek van anderen hoor, maar ben gewoon benieuwd).

14. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Mensen kijken me hier aan of ik gestoord ben. Maar dat deden ze uberhaupt al toen ik langer dan 3 maanden borstvoeding ging geven en inmiddels sta ik denk ik bekend als de getikte moeder in de buurt ;)

15. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Serieus Juju?! En 3 maanden bv is toch geen uitzondering!
    Ik ben dan wel met 6 weken gestopt haha, ik vind het alleen maar knap als je langer bv kunt geven!

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Iedereen vond het knap dat m'n kind dat allemaal kon en ik heb meerdere mama's tot Rapley aangezet!
    Waren op een feestje toen hij 8 maanden was en hij at gewoon mee, terwijl ik moeders daar zag mieren met potjes oranje derrie wat ze langs de bekkies van die kids smeerden. "Oh schat heb je de slab, haal je de wipper even uit de auto?" Hi-la-risch!:D Mijn kind zat gewoon bij me op schoot brood en fruit mee te eten. Rapley is zo simpel.;)

17. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook soortgelijke reacties... Alleen sommige kennen rapley helemaal niet en denken dat ik gek geworden ben. :)
    Achja, dat dacht ik toen zij met 3 maanden potjes fruit met sinaasappelsap en liga naar binnen zaten te lepelen....:)

18. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    :D
    :rolf:

19. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Poeh, een hoop bij te lezen van vandaag alleen al.

Hier ben ik ook via zp achter rapley gekomen. Heb 1 kennis die haar zoon ook rapley geeft verder niemand. Heb ondertussen ook 1 vriendin al tot rapley aangezet waarvan het zoontje boos werd tijdens het eten van potjes nu eet hij heel goed.

Ik heb alleen op vakantie ons zoontje 4x een potje gegeven omdat het eten in het hotel ronduit slecht was! Ben zelf helemaal geen moeilijke eter maar daar bijna alleen maar friet en brood op als avond eten. Thuis krijgt hij nooit geprakt of potjes en hefet hij ook nooit gehad. Af en toe krijgen we redelijk wat commentaar. Vooral van schoonfamilie, soms mijn ouders ook. Dat ze het zielig vinden als hij op een wortel zit te bijten, "daar is toch niks aan", zeggen ze dan.. *snap ik echt niet, want dat is juist smaakvol itt potjes.*
    Manlief vond het in het begin vooral eng en stoort zich nu wel bijna iedere avond aan de rommel op de grond. We hebben dan ook de afspraak dat ik de grond, tafel, stoel en soms muur af doe na het eten en hij dat vaat op ruimt. Prima deal. Daarentegen geniet hij (en ik ook) wel volop als ZL heerlijk zit te smullen van pasta met tomatensaus en van top tot teen rood ziet!

Rauwe tomaat, paprika, courgette, watermeloen en banaan zijn hier echt favo. Ik geef overigens al het fruit zonder schil!

20. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Even een vraag vanuit mij: Vanaf wanneer gingen jullie verschillende kruiden toevoegen aan baby's eten?
    Ik heb hem nu 2x italiaanse kruiden en oregano gegeven door de tomatensaus voor de pasta. 1x was met 7,5 mnd denk ik.
    Maar wanneer en wat kan ik nu ook al door zijn eten doen?

Deel Deze Pagina