Hier snoepen wij ook nog wel hoor en eten ook nog wel koekjes. Als wij een koekje eten waar ze bij is, krijgt ze een rijstewafel. Dat pikt ze nog wel. Of een mandarijn, daar is ze helemaal verzot op. Maar we willen haar wel gezond eten aanleren. @theLady, je kunt vanaf 6 maanden ook een broodkorst geven. Kreeg ze hier ook als wij ook brood aten en zij wakker was op dat moment.
Ja, nu nog wel, maar wacht maar tot ze 20 maanden is, dan zal je wel merken dat het niet zomaar meer gepikt wordt! Wij eten eigenlijk altijd hetzelfde (ik eet graag rijstwafels -ahum-) maar hadden met de feestdagen wel lekkere koekjes enzo, maar dat had meneer meteen door hoor; 'die, die, die' was het!
Dat geloof ik best!! Dat zullen wij idd geen dingen moeten eten waarvan wij niet willen dat zij het eet. Al heeft ze het hier ook aardig door (gisteren worst/kaas bij de oppas op tafel, 'die, die'. Gelukkig was ze met rozijntjes en mandarijn ook wel even tevreden.
Ik eet serieus graag rijstwafels. Wij eten dus vaak samen een rijstwafeltje. Hier hebben we nu al vaak problemen hoor, als ik wat eet wil zij het ook. Vooral met avondeten pikt ze het niet meer als ze wat anders krijgt dan wij!
Hier heeft de oppas problemen.... die eten 's middags warm en Danique wil haar brood dan niet eten. Zo wilde ze van de week aardappel hebben toen ze mij de aardappels zag schillen Vind ik zo'n groot voordeel van rapley, dat ze weet wat ze lekker vindt en hoe dat eruit ziet. Zo zet ze als ik niet uitkijk, haar tanden in een mandarijn met schil.
Onze kinderen zijn 18 maanden en worden nog steeds dingen op tafel gezet die niet voor hun zijn, en dat krijg ik gewoon uitgelegd. Wij hebben vrienden bij wie tegenwoordig niks op salontafel mag komen omdat het kind dan vanuit gaat dat het vrij toegankelijk is, dus moet je voor elk hapje en je glas naar de eettafel lopen. Als ik koffie drink, of ergens een glaasje prik komen ze ook erom vragen. Wij zeggen dan standaard 'nee, dat is niet voor jou' en inmiddels snappen ze die zin heel goed. Dan geef ik ze eigen beker en gaan we samen proosten, dat vinden ze heel grappig.
adi: wij doen het ook zo. Er zijn gewoon dingen die voor volwassenen zijn en niet voor kinderen, daar moeten ze van afblijven. Tot nu toe werkt het hier wel bij m'n oudste.
In principe ben ik vrij makkelijk met wat mijn kind tegenwoordig wel of niet mag proeven, hij wil bijna altijd wat wij hebben. Zelfs als ik het uit dezelfde pan heb opgeschept wil hij mijn bord goed controleren om zeker te zijn dat het hetzelfde is. Ik ben een groot suikermonster en snoep dus eigenlijk alleen nog maar als hij er niet bij is. Ik vind het ongemakkelijk om het hem te weigeren. Bij veel dingen geef ik hem wel vaak een slokje/hapje, maar meestal trekt hij dan alleen maar een vies gezicht, dus dan is het probleem opgelost. Als we bij mijn vader eens chips op tafel hebben mag hij daar ook iets van pakken, ik vind dat normaal. Het enige wat echt niet mag is alcohol. Verder hebben we gewoon geen hele slechte dingen in huis. Ik vind namelijk dat er niets mis is met een keer een chocoladekoekje, alleen niet standaard. Dat betekent tegenwoordig bijvoorbeeld dat wij ongeveer 1 keer per week een beschuit met hagelslag eten en dan krijgt hij dat ook gewoon. Wel doe ik dat pas sinds hij er echt zelf om vraagt. Dat betekent dat pas na een jaar de teugels iets losser werden. Ik vind het wel belangrijk om gewoon een gezond leefpatroon te laten zien. Daar hoort ook bij bijvoorbeeld vaak lopen of de fiets en niet te vaak zoet en zout(hoewel ik dus na slaaptijd de fout in ga) Ooit gaat hij me daarop natuurlijk ook aanspreken.
Zo zou ik het ook willen doen. Straks mogen wij of de visite geen kopje kofje of een glaasje wijn, omdat mijn dochter het anders ook wil. Ze moeten ook leren dat ze niet alles mogen, wat de volwassene wel mogen. Het zal vast irritant zijn om het constant te moeten corrigeren, maar uiteindelijk zal de boodschap vast wel overkomen.
@adi en xxxxx1974. Zo gaat het hier ook. Wij eten allemaal gezond, maar ik heb nogal wat allergieen en eet dus soms anders dan Luca en mijn man. Ook drink ik graag een glaasje wijn of koffie met een speciaal koekje dat ik wel mag. Dat is niet voor Luca, en dat weet hij. Ik vind ook dat ik wel iets mag eten wat hij niet mag en dat begrijpt hij, Dat is 'mamakoek' of koffie of wijn en hij weet dat dat van mama is. Prima dus. Met eten at mijn man vandaag makkelijk, maar dat mag ik niet, dus ik at een salade en Luca een groente taart uit de vriezer, allemaal wat anders. Dat mij man frietjes at, was voor hem geen probleem, hij at zijn ding en wij de onze. En hij is ruim 2, dat kan dus gewoon hoor!
He rapley-mamas! Leuk topic en ik lees alvast een beetje mee. Toen mijn kindje net geboren was las ik al weleens wat op borstvoedings.com, maar toen dacht ik: Nou laat maar zitten, weer iets nieuws waarin ik me moet verdiepen (of verdedigen) en ik vond de wereld met zo;n kleintje al zo'n ontdekking en zoveel nieuws om uit te vinden of onzeker om te zijn. Maar nu zijn we een aantal maanden verder en gaat alles lekker en soepel en me er toch weer eens in verdiept en ook het boek van Stefan Kleintjes aangeschaft en ik vind het toch wel een hele mooie manier en toch niet zo ingewikkeld als ik in eerste instantie dacht. Nu had ik toch wat vraagjes. Voor degene die werken hoe deden jullie het dan in de avond? Ik denk dat wij dus pas rond 18.00/18.30 uur aan tafel kunnen zitten, ik denk dat mijn meisje dan misschien te moe is om nog zo te eten. Vaak krijgt ze nu rond half 7 de fles en gaat dan naar bed. En op het kinderdagverblijf, hebben jullie dan gevraagd of ze daar het fruit gewoon in stukjes willen geven? of mogen ze het daar wel van een lepeltje. Ik weet ook dat ze bij ons op kdv liga geven. Kan ik dan vragen of ze mijn kindje soepstengels willen geven als ik die zelf aanlever? En hoe zijn jullie gestart? Eerst gewoon een stukje groenten 1 x per dag en na een tijdje overdag ook een stukje fruit of broodkorst? Hoelang laat je hier tussen zitten voor je meerdere keren op een dag iets aanbiedt? Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het boek nu van de bieb geleend. Binnenkort eens doorlezen. Manlief lijkt er ook wel zin in te hebben, nog heel eventjes wachten
Julia heb ik ook vanaf het begin o.a. op de Rapley manier leren eten (soms ook van een lepeltje), en na een maand bijvoeden, ze was toen 7 maanden, wilde ze geen prutjes meer eten. Ze had zelf vast het boek gelezen Dus vanaf toen heb ik alles in stukjes aangeboden, hoe ik het zelf ook at. Ik heb niet alles helemaal groot gelaten, maar bijvoorbeeld halve partjes banaan, stukjes snijboon, maar sperziebonen of banaan wel heel gelaten en af laten happen. Inmiddels eet ze netjes zelf met een vorkje, drinkt ze zelfstandig uit een gewone beker en eet ze gewoon alles mee met de pot. Ik vind het echt een leuke methode! Maar ik heb er wel m'n eigen draai aan gegeven. Julia vond het ook leuk! Enige lastige vond ik uit eten gaan, want ze at dus never nooit geen potjes Dus liep ik daar altijd met mijn bakje met een handje sperziebonen er in
Wij zijn gestart met worteltjes, maar heb al vrij snel gevarieerd met fruit en broodkorsten. Hier doen we drie dagen hetzelfde aanbieden en dan een dag rust. Brood vindt ze heerlijk en ben sinds een week dan ook begonnen met een plak brood ipv een korst tussenmiddag (wat dus niet helemaal volgens kleintjes is). Onze dame werkt nu elke dag meer dan een halve boterham naar binnen en ze geniet! Op het KDV heb ik het aangegeven en is het geen probleem. Ze waren bekend met de methode. Zelf passen ze het standaard (gedeeltelijk) ook toe. Wel vonden ze het prettig als ze op papier hebben wat ze wel en niet mag hebben. Nu schrijf ik het elke keer op in haar schriftje wat ze mag hebben, maar binnenkort maak ik even een lijstje (gebasseerd op het schema in het boek). Wij eten rond 18.00 en voor mijn dochter is dat geen probleem. Ze gaat rond half 8 naar bed, dus dat is misschien wel een verschil. Ik denk dat het even uitproberen is voor jullie?!
Koffie of wijn daar taalt mij kind niet naar. Is wel nieuwsgierig, maar vanwege het 'omvalgevaar' staan dat soort drankjes sowieso al hoog. Maar ik vind het oneerlijk om van een kind van ruim 1,5 te eisen dat hij niet graait naar dingen die hij ook lekker vindt. Ik zet dus geen lekkere hapjes op tafel als zoon daarbij is, dan eten we of allemaal hetzelfde (en dat is in 99% van de gevallen zo) of we eten dat lekkers als hij op bed ligt.
Ik heb al vaker gelezen dat je drie dagen hetzelfde moet aanbieden en dan een dag rust. Maar betekent dat dat je op deze manier al het eten introduceert? Dus dat ik alleen een korstje voor het eerst kan geven op een dag dat ons mannetje groente krijgt waarvan ik weet dat hij daar niet op reageert? En op de dag dat hij niets krijgt, krijgt hij dan helemaal niets of alleen iets waarvan je zeker bent dat hij er niet op reageert? Anders duurt het toch superlang voordat hij meerdere dingen kan eten? Of snap ik het verkeerd? Het lijkt me super om er mee te beginnen, ons mannetje heeft er volgens mij ook heel veel zin in, hij kijkt altijd vol belangstelling als wij iets eten, dus ben heel benieuwd als hij ook iets eetbaars gaat krijgen volgende week...