Rapleymama's

Discussie in 'Voeding' gestart door Trees, 30 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik bied meestal na elk slaapje brood en fruit aan, meestal 2 soorten fruit, ik weet nooit vooraf waar ze zin in heeft nl en ze eet niet veel, dus ik spreid graag de kansen ;) Wel doe ik het een voor een.

Voor elk slaapje de borst.

Soms tussendoor (als ze lang wakker is, of we weggaan, of ze weinig gegeten heeft nog een volkoren soepstengel, partje appel of paar druiven terwijl ze rondkruipt :)

2. Sukke

Sukke VIP lid

14 jan 2010
    5.538
    1
    0
    Hier tussen 6u en 7u de borst.
    7u-8u: 1 tot 1,5 boterham + water of thee
    +/- 9u: slapen
    10u-11u: fles dan fruit.
    12u-13u: brood + water of thee
    14u-15u: borst
    +/- 15: slapen
    16u: soms nog wat fruit of rijstwafel
    +/- 17.30: diner + yoghurt.

Idd heel de dag bijna eten aan het geven maar daar ontkom je volgens mij niet echt aan.

Weet even niet meer wie het zei maar waarom "moet" het fruit voor het slaapje dan? Maakt toch niet uit wanneer je dat geeft, als hij/zij het maar krijgt, toch?

3. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Dat zei ik. Ja dat staat in alle schemaatjes die mijn buurvrouwen trouw volgen..

4. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ja, dan moet je wel he :D;)

Haha, nou nog nooit van gehoord hoor hier! bv kindjes drinken volgens mij het liefst bv voor het slapen. En het lijkt me qua suikers en energie/wakker zijn ook raar.

5. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ja, maar je moet wel strikt volgens schema je kind africhten hoor! Je kan daar toch niet van afwijken als het in een voorbeeldschema staat?

Hier komt fruit of 's ochtends, of 's middags. Brood schiet er weleens bij in. Meestal komt het neer op
    8.00 papfles
    10.00 fruit en water
    11.30 fles en slapen
    13.30 wakker en boterham met water
    15.00 soepstengel en diksap
    18.00 warm eten
    19.30 fles melk en naar bed

Maar evengoed schiet het ochtend fruit er vaak bij in als we iets gaan doen 's ochtends. Dan is het net zo goed 's middags fruit en brood, of alleen fruit, of alleen brood en dan 's avonds fruit, of, tsja. Gelukkig maar dat mn kind geen ingeprogrammeerd schema heeft!

6. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Hihi. Laat het mijn buurvrouwen maar niet lezen ;)

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik krijg altijd ontieglijk jeuk van het woord 'schema'.

Flessenschema, eetschema, slaapschema.
    Alsof een baby een voorgeprogrammeerde robot is zeg!

Mijn kind eet, drinkt en slaapt naar behoefte. Net als wij.

8. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Hier ook niet echt schemas maar er zit wel regelmaat in vanuit haarzelf. Sochtends eet ze nu 1 boterham, rond een uur of 10/half 11 wat fruit, 12 uur weer een boterham, en daarna gaat ze naar bed. Maar het komt ook wel eens voor dat ze voor de boterham al moe is en op bed ligt. Voor ze naar bed gaat krijgt ze nog borst. Smiddags ook vaak weer fruit of rauwkost, of een ander tussendoortje. En dan het avondeten savonds en voor t slapen gaan weer borst.

9. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Haha, hoooo maar!! Zo bedoelde ik het niet.. ;)

Ik bedoelde schema niet als in een tijdsschema. Maar ik vroeg me gewoon af hoe je weet hoeveel je je kindje aan kan bieden. Ik vind schema niet een raar woord, je hebt toch ook een introductieschema, niets raars aan. Heeft niks met een robot te maken. ;)

Mijn kind krijgt ook alles op verzoek. Waar mogelijk doen man en ik zelf ook alles op verzoek.

Ik wist gewoon niet goed hoeveel ik haar aan kan bieden, ook vanwege de bv wat ik zo belangrijk vind. Dus volgens mij niet een heel rare vraag...:):(

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Oh nee hoor, normale vraag toch. Ik lees ook nergens dat het dat niet zou zijn? ;)

11. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zeker normale vraag hoor, maar ik word altijd zo moe van topics met als titel: "help, moet van cb naar schema met 4 flessen!"

Gewoon lekker bv op verzoek geven en bijvoeden a la Rapley, dan neemt je kind gewoon waar hij zin in heeft en stopt met eten als het voldoende heeft. Juist met deze manieren zal een kind zich niet overeten. Dus als mama zet jij hem wat lekker gezonds voor en hij neemt waar hij zin in heeft.;)

12. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Je hebt helemaal gelijk zogelukkig maar ik word soms erg onzeker van kinderen die met 6 maanden al 3 boterhammen wegwerken en mijn zoontje die na 2 kruimels wel genoeg heeft, bij wijze van. Je leest ook dat het risico van rapley is dat kindjes op den duur te weinig voeidngsstoffen binnen krijgen, ik denk dat ik er met name 'zenuwachtig' van wordt omdat ik natuurlijk bv aan het afbouwen ben.

Bovendien was het zo makkelijk met bv: gewoon eten wanneer hij honger heeft. Maar nu moet ik er zelf voedingsmomenten tussenproppen en dat ben ik niet gewend. Alleen het avondeten is duidelijk op verzoek haha hij begint te schreeuwen als hij aan tafel zit "KOMT U MAARRRR" ;)

13. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Nou tot nu toe geen succes! :(

Gisteren: partjes peer en een banaan: het ging naar 't mondje, maar ze keek heel vies en wilde het er niet nog een keer instoppen.
    Vandaag idem (nu had ik de banaan in broodkorst-lange repen gesneden, veel handzamer). Ja, zo maakt ze er geen kennis mee. Ik verwacht niet dat het op gaat of dat ze wat doorslikt, maar als het echt bij 1x in de mond stoppen blijft, dan vind ik dat wel erg mager.

Ze heeft wel een paar lepeltjes door een zeef gedrukte peer op, maar keek ook daarbij vies.

Ik ben zelf geen fruiteter (houd meer van groente en af en toe vers geperst sinaasappelsap of een schaaltje aardbeien in het seizoen). Maar die soorten (die ik dus ook genomen heb tijdens de zwangerschap en/of borstvoeding) mag ze nou net nog niet. Zou ik meer succes met groente hebben, omdat ik dat zelf vaker eet?

Ha, ha, zelf de resten van de peer en banaan opgegeten en ik dacht: dat kan ik wel vaker doen! :) Eigenlijk best lekker. :)

Brood vindt ze wel geweldig, een korst gaat direct naar 't mondje, ze reageert enthousiast en sabbelt er lekker op. Prima! Maar fruit en groente zijn natuurlijk nu belangrijker!

14. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Rustig aan hoor, het komt wel goed. Onze dochter moest er in het begin ook echt niets van weten, het kwam nog niet eens in de buurt van haar mond. Je hebt tijd genoeg!

15. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Ja, ik snap dat ik het de tijd moet geven. Maar als het niet in de buurt van haar mond komt, hoe gaat het dan verder? Dan went ze toch ook niet? Ze kijk wel steeds heel blij als ze wat krijgt.

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Tuurlijk wel. Ze leert het eten kennen, ruiken, voelen, proeven met een eventueel likje, zien.... Het hoort allemaal bij het ontdekken!

17. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Tsja, gewoon doorgaan dus! :) :(: Wel moeilijk, hoor. Ik wil zo graag vooruitgang zien! Maar ik wil ook dat eten leuk, lekker en gezond is! :)

Ik voel me ook een beetje gepusht, omdat ze al 6 maanden is (bewust gewacht met bijvoeding vanwege WHO-advies en allergische man), maar dat is eigenlijk nergens voor nodig.

Ik ben nu het boek van Stefan Kleintjes aan het lezen, dat ik van een vriendin geleend heb. Zij heeft ook Rapley gedaan met haar jongste kind. Met succes.

18. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Rapley gaat om meer dan alleen proeven, juist ook idd om voelen, ruiken, erin knijpen om te zien hoe iets reageert, op de grond gooien en kijken wat er gebeurt, over de tafel smeren en dan in je mond stoppen. Een hap nemen en die uitspugen, sabbelen, knabbelen, likken. Bekijken, en dan je interesse verliezen. Geef het tijd!

HIer is groente trouwwens een groter succes dan fruit. Al heeft hij vanmiddag wel 3 pruimen op (en even erna een waanzinnige poepluier natuurlijk ;))

19. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Aha, dat wist ik niet!
    (Staat volgens mij ook niet in Kleintjes' boek).

Mijn dochter zit in het wipstoeltje als ik haar het fruit geef, doen jullie dat ook? Ze kan nog niet zelfstandig zitten namelijk. Dus ze zit nog niet in de kinderstoel.

Geven jullie altijd meerdere soorten tegelijkertijd? Van het CB geleerd dat ik 5 dagen achtereen hetzelfde moet geven en dan pas weer iets nieuws introduceren. Als ze dan allergisch reageert, dan weet je waar het van is geweest. Op zich logisch, maar nu kan ik dus alleen nog maar pruim, peer en banaan geven. Met aantekening dat ze van pruim en peer hooguit homeopatische hoeveelheden heeft binnengekregen. ;) :D

Banaan eet ze wel geprakt, maar alleen als mijn man het geeft! :( Bij mij wil ze niet meer dan 1-2 hapjes! En hij is er niet dit weekend!

20. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zou haar op schoot houden ipv wipstoel. In de wipstoel liggen ze toch wat platter en dat is erg gevaarlijk! Het is bij Rapley erg belangrijk dat ze goed recht op zitten.

Verder zou ik me echt niet druk maken. Je bent net begonnen. Tot 1 jaar blijft melk de hoofdvoeding, je hebt dus nog 6 mnd de tijd om haar vast voedsel te leren eten!
    Hier wilde ze de eerste weken ook niets eten. Achteraf denk ik dat ze er gewoon nog niet klaar voor was. En ook wij zijn met 6 mnd begonnen.
    Het komt echt wel goed!

5 dagen hetzelfde aanbieden hebben wij trouwens nooit gedaan.

Deel Deze Pagina