Wanneer mogen noten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Linnie1985, 20 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Vanaf wanneer mogen kinderen noten eten? Het zou een mooie afwisseling zijn voor wat meer gezonde variatie. Vanmorgen had ze een beetje droge cruesli met gehakte noten gegeten, toen ik me dus afvroeg of dat wel al kan.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Opzich kunnen noten al vlot als ze geen allergie hebben. Maar dan wel in pasta vorm. Geloof dat pindakaas (liefst puur van de natuurwinkel) al mag vanaf 9 maand.

Maar stukjes noot is wat anders. Dan gaat het om het verslikken/blijven hangen. Walnoot, hazelnoot etc kunnen wel gehakt.

Pinda's( groeit onder de grond. Geen echte noot) zijn berucht dat ze vocht opnemen, en als ze dan klem zitten in een keel, echt als een spons vocht opzuigen en nog groter worden en dus steviger blijven haken.. Met hele pinda's moet je echt wachten tot een jaar of 4-6 ( als ze hun oor over hun hoofd kunnen pakken met hun hand is hun keel groot genoeg, zegt men)

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

De pinda is een peulvrucht.

Je moet onderscheid maken tussen voedselsoort (allergiegevoelig) en consistentie (vorm, structuur). Geen allergieën dan mag bijna alles vanaf 6 -12 mnd, anders zou ik er langer mee wachten en zeker tot het kind zelf dingen goed kan aangeven.
    Noten en pinda's zijn vaak in een vorm die minder geschikt is voor heel kleine kinderen. Maar in pasta vorm, onderdeel van de maaltijd (gemalen etc) kan dus al snel heel veel.

4. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Ze heeft een melk, ei en soja allergie. Notenpasta kreeg ze al langer op brood, dat ging altijd wel goed, maar tegenwoordig lust ze het niet meer.
    Het ging me echt om de noten, niet om pinda's.

5. Bri

Bri Niet meer actief

Bij een kind dat al zo veel allergieën heeft, zou ik nog veel langer wachten met introductie van noten. Zelf hield ik 2 jaar aan, ivm het gegeven dat ik een notenallergie heb.

Weet wel dat iedere noot of nootachtige (ik reken cashew en pinda's en amandel ook maar even mee) een andere reactie kan uitlokken. Zo ben ik zelf allergisch voor 'alles behalve cashew en pinda', en is mijn zoon allergisch voor cashew en pistache en verder niks. Dus dat hazelnoot goed gaat, zegt nog niet dat alle andere soorten ook goed zullen gaan. En de reactie kan enorm heftig zijn, zelfs bij een allereerst voorzichtig klein hapje.

Omdat ik zelf allergisch ben voor noten, en er dus een verhoogd risico bestond, heb ik bij beide kinderen gewacht tot na hun 2e verjaardag met de introductie van ook maar iets nootachtigs. Helaas bleek zoonlief een zeer heftige allergie voor 2 soorten te hebben (na de eerste reactie is hij uitgebreid getest en daar kwamen die 2 soorten uit; sindsdien krijgt hij andere notensoorten gewoon aangeboden).
    Dochter kan overal goed tegen.

Deel Deze Pagina