Ik sta 3,5 dag voor de groep en als ik 32 weken ben hebben we rapportavonden. Wij moeten altijd om 10 over 8 op het werk zijn. Heb pauze van 10 voor half 1 tot 1. We hebben als het goed is nog een pauze van ongeveer een uur voor het avond eten. Als het goed is mag ik ook nog een paar korte pauzes van 10 minuten inplannen op beide avonden (maar in real life loop je toch uit en heb je hier vaak niks aan). Pauzes zijn natuurlijk lekker, maar kan dan toch niet even lekker rustig gaan zitten en goed tot rust komen. Ik moet zeggen dat ik het denk ik niet ga trekken om maandag van 10 over 8 tot pak hem beet kwart voor 9 te werken en dat ook weer te doen op dinsdag en dan woensdag een gewone dag te draaien. Wie heeft hier ervaring mee (eventueel qua rechten en plichten of oplossingen)? Natuurlijk ga ik nog praten op mijn werk.
Misschien kun je afspreken dat er voor die dagen (gedeeltelijk) vervanging in de klas is. Zodat je pas 's middags hoeft te beginnen, of na de ochtend een paar uurtjes naar huis kunt. Het lijkt me niet handig om met 32 weken nog zulke lange dagen te maken.
Ben dan alleen bang voor of: Dat ik die uren in moet halen of dat ik dan verplicht 6 weken van te voren met verlof moet, aangezien ik me half moet ziekmelden door de zwangerschap (of is dat niet zo??
Niet voor 1 of 2 dagen hoor. Als jij je daarna weer voor 100% meld hoef je niet perse 6 weken van te voren.
ik zou het zwangeren beleid even nalezen... wij in de kinderopvang hoeven vanaf 27 weken niet meer naar e avond activiteiten.
Oké dat is mooi. Ik zou eigenlijk niet zo snel weten waar ik het zwangeren beleid kan vinden. Is dat per instelling anders of moet ik dan kijken in de cao van het basisonderwijs?
Hey hoi, Heb er niet zo veel verstand van maar valt het niet onder overwerken? Want dan mag het niet eens? Succes ermee Groetjes anke
Had daar wel inderdaad iets over gelezen. Ik weet nu al als ik aan de bel trek dat ik absoluut geen vrienden maak, maar mijn lichaam en kleintje zijn wel erg belangrijk. Dat ik in de avond moet werken vind ik niet erg, maar en de klas draaien en in de avond met ouders praten is teveel. Hoop eruit te komen op mijn werk.
Die avonden lijken me wel belangrijk. Aan de andere kant, was je 2-4 weken langer zwanger geweest dan had je al verlof gehad.....hoe werd het dan opgelost? Xxx
zou je even moeten nakijken wij hebben een apart zwangeren beleid staat verder niet in de cao beschreven..
Ik zou gewoon even overleggen en gewoon die ochtenden proberen te laten vervangen. Zodat je middag?avond drait. Neem aan dat jij hzelf het beste de 10 min gesprekken kan doen en dat ze die ochtendjes best even van een ander les kunnen krijgen . Desnoods van de directeur. Zou me trouwens niet ziekmelden want je werkt evenveel uren en ja als je je zwangerschapsgerelateerd ziek meld moet je wel 6 wk van te voren. maar ziekmelden is bergens voor nodig gewoon even overleggen van joh die lange dagen ga ik niet redden als ik nu op papier mijn "gewone "dag draai (dus geen overuren berekenen. ) maar iemand anders neemt die ochtenden over zou dat voor mij een uitkomst zijn.. Lijkt me dat dat geen probleem moet zijn voor deze incidentele situatie.
@Kweenie, dat is ook waar. Ga 17 december al met verlof. @Aappie, had inderdaad al in Cao gekeken, daarin zag ik inderdaad niks. @Mimi, daar zat ik nu ook aan te denken, de rest trek ik wel. Daarna naar huis en bedje in. Ben zelf ook niet van het ziekmelden. Ben in die 5 jaar geloof ik nu 5 dagen thuis geweest, verspreid.
Je moet niet gelijk al 6 weken van te voren met verlof hoor! Zou wat zijn als je in het begin erg ziek bent met spugen enz dan zou je aan het einde daarvoor afgestraft worden terwijl er dan niks aan de hand hoeft te zijn!
Tja, het onderwijs, ik had dat ook maar zat met 27 weken al thuis ivm harde buiken enzo. Dat vind ik ook het nadeel van het werken in onderwijs. Maar volgens mij kan je er niet veel aan doen. Daar is volgens mij geen cao voor ofzo, net zoals je extra pauzes mag hebben als je zwanger bent, dat werkt gewoon in de klas niet. Dus iedereen neemt dit maar zoals het is. Ben dus benieuwd wat je gaat ervaren als opties of reactie. Succes!
Kan je de tijden niet aanpassen. Ik neem aan dat je de kinderen verdeelt met je duo? Kan je dan niet met de ouders die jij moet doen afspreken dat je tijden gelijk na schooltijd pakt en eventueel ruilen met je duo als ouders dan echt alleen in de avond kunnen? Ouders kunnen best ook rekening houden met jouw situatie.
Ik zou het idd proberen te overleggen met de directeur en je directe collega's of er iets geregeld kan worden. En anders maar even doorbijten voor die 2 avondjes. Ik ben net zo lang zwanger als jij en moet de komende tijd ook een paar weken 3 dagen + 3 avonden werken, dus dagen van 8.30-22.00, met 2x een half uur pauze. Niet echt denderend, maar het is niet anders. Beetje rustig aan doen op je vrije dagen dan maar...
Het is fijn dat jij dat wel trekt Luppy en dat jij je daar zo gemakkelijk 'overheen kunt zetten' en de rust met je vrije dagen compenseert. Daarnaast vind ik de opmerking 'ik ben net zo ver' niet relevant in deze situatie, omdat iedere zwagerschap anders is en iedere zwangere anders reageert in bepaalde situaties. Waar sommigen met 16 weken al volledig in de ziektewet komen werken anderen fluitend tot 36 weken door. Dan zeg je ook niet tegen diegene die met 16 weken in de ziektewet is gegaan: "Ik doe het toch ook en ik ben al zoveel weken langer zwanger". Als je lichaam nu al signalen afgeeft dat je dat niet gaat redden dan denk ik dat het geen kwestie is van 'het is niet anders' maar dat het juist goed is dat je actie onderneemt om te kijken wat er geregeld kan worden zodat je het wel gaat trekken. Gewoon maar doorgaan is niet in alle gevallen de juiste weg. Ik ben van mening dat als je zwanger bent je nog meer dan anders je eigen grenzen aan moet geven en niet zomaar door moet gaan omdat de baas dat verwacht. De gezondheid van jouw en je kindje is veel te belangrijk om hier niet goed mee om te gaan.
Wen ik vind het goed dat je hier nu al over nadenkt en het er niet op aan laat komen. Tja ik ben zelf dit weekend hard teruggefloten en ik was achteraf graag zo wijs als jou geweest Mijn zus werkt in het onderwijs en ik weet dat dit de zware momenten zijn. De uren die je 'extra' werkt, zitten berekend in je totaaluren, dus ziekmelden zou zomaar voor die twee dagen moeten, als dat de oplossing is, swah. Daarna meld je je gewoon weer beter en kan je 4,5,6 weken van tevoren met verlof. Het feit dat het in het onderwijs 'nu eenmaal niet zo werkt' zoals iemand zei vind ik gelul. En niet jouw probleem. Maar ja, voor jezelf opkomen en dit aangeven is lastig, zeker ook de timing... Ik zou het zelf twee weken van tevoren aangeven. Dan weet je ook al beter hoe je je voelt, hoe moe je bent na werken etc. Dan heb je ook een goed verhaal als je dan aangeeft dat je het niet redt? Sterkte, hoop dat je er uit komt....
Owhjee ja, hier is zeker een cao voor! Is bij iedere werkgever bekent, niet in de zin van cao maar zwangeren beleid. De extra pauzes die je geeft al voorbeeld, als jij aangeeft bij de directie dat jij dat nodig hebt krijg je ze ook dat zijn ze zelfs verplicht.. Fijn is een ander woord maar ze moeten het doen.
@Sunmaid, dat is ook zo. Er is geen tijd voor extra pauzes. Als het moet, dan moet het hoor. Dan is het jammer. @Banjabes, zij staat maar 1 dag voor de groep. We verdelen alleen vanaf 2 om 3. Tijden mogen we niet aanpassen ivm broertjes/zusjes etc. @Luppy, ik ga ook nog overleggen hoor. Helaas weet ik nu al dat ik het echt niet ga trekken en er dus uit kom met hevige bekkenpijn, harde buiken en enorm misselijk. Dan kan ik echt niet meer normaal functioneren. @Meiden thnx