Moeten jullie kinderen alle zwemdiploma's halen? En hoe oud waren ze toen ze op les gingen? Mijn dochtertje is met 4,5 jaar op zwemles gegaan. Ze zit er nu ruim een jaar op maar vind het eng om te moeten duiken. Elke week heeft ze 1 uur zwemles. Zij wil het liefst stoppen als ze haar A-diploma heeft, wij hebben het liefst dat ze haar B-diploma ook haalt. Maar omdat ze het nu al verschrikkelijk vind zitten wij te denken om alleen het bij A-diploma te laten. Wij zwemmen elke 4 weken.
Hier met 5 jaar begonnen. Ze heeft afgelopen december toen ze 7 was haar A diploma gehaald. Ze is nu bezig voor B. Ze mag voor C maar hoeft dit niet. Ze zwemt graag vrij maar is he-le-maal klaar met zwemles. En na A en B vinden wij het voldoende.
A en b moet van ons, c mogen ze zelf kiezen. Onze zoon was 1 maand 5 toen hij begon met zwemles, in 15 maanden heeft hij a en b gehaald. Mijn dochter is nu 5,5 jaar en zij begint volgende maand met a, zij is wat later omdat wij een aantal weken in Nijmegen waren toen onze zoon geboren werd, we hebben haar zwemles dus op moeten schuiven. Zij zegt zelf a b en c te willen maar als ze c niet wil ook goed, Mijn zoon vind zwemmen geweldig maar dat moeten doen wat de bad juf zegt vind hij niets, hij wil vrij spelen en ziet c daarom ook niet zitten, Ik zou proberen haar voor b te laten gaan, dit is maar 5 weken over het algemeen en die 5 weken erbij moet opzich kunnen. Wil ze echt niet en duurt ook b te lang dan even een jaar of 1,5 een pauze in lassen.
Mijn dochter is begonnen met 4 jaar, 11 maanden. Na 1 jaar, 8 maanden had ze haar A-diploma. Ze is sinds half oktober bezig met haar B (die is verplicht, vinden wij) en die komt nu langzaam in zicht. C is niet verplicht, maar ik zou het wel fijn vinden. Maar dochterlief is 'klaar' met zwemles. Ze zwemt trouwens een half uur per week (1x per week; in een groepje van max. 6 kinderen).
Hier bij voorkeur ook C, vooral omdat ze daar ook met jas aan leren zwemmen. Wij willen graag dat ze ervaren hoe dat is etc. Maar ze zijn hier gek op zwemmen en ook zwemles dus dat is wel makkelijk praten A zou voor ons niet voldoende zijn, zeker niet met in het vervolg 1x per maand zwemmen met ouders. Hier begonnen met peutersurvival (bij 3,5) en daarna kleuterzwemmen. Middelste kan daardoor nu al door het gat zwemmen, met kleren zwemmen etc., maar belangrijker zichzelf echt goed redden. Ze gaat binnenkort over naar zwemles (rond haar 5e verjaardag) en de verwachting is dat ze dit binnen een halfjaar wel gaat halen. De oudste begon met 4,5 voor A. Maar de meeste zwemscholen hanteren hier 5 als minimumleeftijd en ze doen er dan zo 1,5 jaar over.
Mijn dochter heeft a,b en c. Ze was ook wel klaar met zwemles na diploma bij maar wij hebben haar de keuze niet gelaten. Ik vind dat kinderen pas zwemveilig zijn na heel veel zwemmen, dus zij heeft alle diploma's moeten halen. En nu zwemt mijn zoontje zwemspetters, dat is 80 weken lang en dan 1 diploma gelijk aan c. En we zwemmen met alle kinderen om de week.
Onze dochter gaat, zodra het mag, op peuter overlevingszwemmen. Dat is met ongeveer 2,5. Daarna minimaal A en B en als ze dan nog wil mag ze natuurlijk C ook... Nu al regelmatig babyzwemmen en straks dreumeszwemmen. We wonen jn een waterrijk gebied en hebben ook een boot, dus we vinden dit heel belangrijk.
Als het er enigszins in zit, dan t/m C wat mij betreft... Mijn middelste dochter ging best lekker, vond het leuk en is dus ook doorgegaan t/m C. Maar je moet ook naar je kind blijven kijken en luisteren vind ik. Als ze met veel hangen, wurgen en tegenzin een A-diploma halen dan denk ik niet dat ik tot C door zou willen gaan... Hoewel zwemles wel 'moet' van mij, zijn er ook grenzen hoe ver ik zou willen gaan. Mijn oudste is beperkt, wij zouden de wereld te rijk zijn als hij ooit een diploma haalt . Het zit nog wel in de toekomstmogelijkheden, wij hebben hem 2 jaar op zwemles gehad, en nu zwemt hij via school. We zullen zien. Mijn jongste dochter moet nog en bij haar zal ook in beginsel t/m C inzetten.
Mijn dames waren 5,5 en 6 en ze hebben allebei A en B. Ze kunnen prima uit de voeten in het water en na B waren ze er ook echt wel klaar mee.
Dochter was 4 jaar en 11 maanden toen ze begon, 8maanden later heeft ze haar A gehaald en 8weken daarna haar B. (Na het behalen van het A diploma hebben ze 2 weken geen les). Ik vind A het belangrijkst, ben heel blij dat ze ook haar B heeft gehaald. Voor haar C wilde ze niet, vind het niet zo erg aangezien ze echt niet kan duiken en dit bij haar C een probleem zou worden. Ze was en is een echte waterrat.
ABC Ze is de dag voor haar vierde verjaardag begonnen, 16 maanden later had ze A en wilde ze door tm zwemvaardigheid. B duurde 8 maanden en toen was ze er klaar mee...van mij moest ze nog door voor C. We zijn overgestapt naar een ander zwembad en drie maanden later had ze C. Daarna is ze gestopt. Omdat ik de jongste ook met vier wil laten starten zitten we helaas toch weer vast aan het eerste zwembad...bij de ander kan ze pas beginnen met 4 jaar en 9 maanden.
Zoontje begon toen hij 4 jaar en 3 maanden was en toen hij 5,5 was had hij A en B. Hij mocht voor C maar wilde niet dus hij heeft het bij A en B gelaten.
Hier alles. Als ik het verschil bij mijn dochter zie tussen B en C ben ik blij dat we altijd gezegd hebben dat ze door moest tot C. We hebben haar ook nooit de optie gegeven om na B te stoppen. Ze was 4 jr 4 mnd toen ze begon en net 6 toen ze alles had gehaald.
Sowieso op zwemles voor ABC. En op schoolzwemmen de extra vaardigheden. De oudste heeft allerlei reddingsbrevetten en snorkeldingen. Hij is begonnen met 5 jaar. De jongste is 5.5 en heeft vandaag z'n A gehaald. Vorig jaar februari begonnen. Hoop dat hij voor de zomervakantie z'n B en C heeft. Ga ik wel een beetje van uit. En dan naar groep 3 waar ze weer schoolzwemmen krijgen.
Hier moeten ze a en b halen. En dan krijgen ze nog zwemmen met school t/m groep 8, dus vind dat prima.
Beiden ABC . Beiden begonnen met 4 jaar (na jaren ouder & kind zwemmen) . Bij de oudste pakte het goed uit: Met 5 jaar en 4 maanden een goede ABC . De jongste is zo geconcentreerd als je van haar leeftijd mag verwachten (amper dus ) . Ze maakt liever vriendinnetjes in het water en op de kant, dan dat ze oplet. Ik hoop dat ze volgende week voor B mag afzwemmen. En met een beetje beetje geluk C voor de zomervakantie. Geen c is geen optie. Die jas is echt wel pittig. En de meeste tijd van het jaar hebben ze die toch aan in Nederland. Voor jou ts: Ik snap dat het moeilijk is, voor beiden. Maar als je kind het nu al niet leuk vind en je stopt na A - hoeveel is er dan nog over over 1 of 2 jaar? (er vanuitgaand dat ze geen schoolzwemmen heeft en jullie niet wekelijks zwemmen) . Kinderen vallen echt wel een stukje terug en hoe goed kan ze zich dan nog redden? Maar oke, mogelijk zwemt ze sowieso al wel vaak. En misschien kun je zelf spelenderwijs het duiken wat leuker maken via vrijzwemmen...
Sowieso a,, het liefst a en b. Dochertje en jongste zoontje gaan gewoon voor a en b. De oudste heeft alleen a, die hebben we 2 jaar lang huilend aan zijn haren naar zwemles getrokken, dus dat vonden we wel even genoeg. Hij gaf laatst wel aan dat hij misschien toch wel voor b wil gaan, dus dat zou mooi zijn (eerder mag hij van mij sowieso niet zonder mij naar het zwembad).
Ik zie ook wel dat degenen die ook per se C erbij willen ook kinderen hebben die heel snel hun diploma's gehaald hebben. Ik denk wel dat dat anders was geweest als er na 2 jaar nog geen A diploma was en je je kind bijna huilend naar het zwembad moet slepen. Overigens zwemmen wij wel wekelijks (buiten zwemles)
Klopt- dat is een stúk makkelijker gesproken. Maar alleen A zou nooit een optie zijn. Wat niet wil zeggen dat ik niet ontzettend respect heb hoor, voor de ouders die wekelijks de strijd aan moeten gaan, om in elk geval hun B te halen. En ik denk dat als je aan het water woont of een boot hebt, dat je ook eerder door zal gaan, ook al is het een strijd. Verder hebben we hier het geluk dat ze in groep 1, 2 en 3 schoolzwemmen hebben.