kleuter wil borstvoeding spelen

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door heleentje80, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Een beetje raar verhaal, maar ik voel mij er niet goed bij.
    Mijn zoontje van 4 speelt dat hij borstvoeding krijgt van mij (en hij heeft als baby flesjes gehad).
    Het zit zo, vorig jaar was er een babyboom in zijn kleuterklasje (iedereen scheen broertjes of zusjes te krijgen) en de juf had een babyweekje georganiseerd.
    En babies krijgen, juist ja, borstvoeding. Dus hij speelde dan dat hij baby is en probeerde steeds mijn borsten te pakken en dan ook echt er van te drinken (ik heb wel een t-shirt aan).
    Nu weet hij dat er bij ons een baby bijkomt en nu is het weer van dat. Steeds naar mijn borsten grabbelen en proberen ervan te drinken.
    Ik vind dit niet leuk en probeer hem af te leiden of mijn borsten te verstoppen, maar anderszijds wil ik ook niet dat hij denkt dat hij iets vies doet of dat hij stout is of dat borsten vies zijn of zo.
    Hoe pak ik dit nu aan;)

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou hem denk ik proberen uit te leggen dat er nu geen melk in je borsten zit en dat dat alleen maar gebeurt vanaf dat jullie kindje is geboren. En dat het dan ook maar voor een bepaalde periode is.

Ik heb op een gegeven moment tegen de oudste gezegd dat mn borsten leeg waren en dat er daarom geen melk meer uitkwam voor de jongste. Moet ook zeggen dat ze me regelmatig zag kolven voor de jongste, dus misschien dat dat ook wel heeft meegewerkt.

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.050
    2.186
    113
    Brabant
    Wij vertelden dat de borsten voor baby's zijn om te drinken. Dat alleen mama's die net een babytje hebben gehad melk in de borsten zijn.
    En dat e.lize nu geen melk meer bij mama drinkt, dus mama's borsten zijn weer prive.

Toen e.lize bv kreeg vond isa het heel normaal, maar toen dat gestopt was werden mijn borsten ineens te pas en te onpas bekeken en bewonderd, haha.

4. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

23 jul 2009
    1.037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Tja lastig mijn zoon van 2 doet dit ook, ik vind het niet erg hij mag van mij best drinken ( ik geef de jongste bv) hij bijt alleen in mijn tepels haha, dus heb ik hem uitgelegd dat de borsten voor zijn zusje zijn en die heeft nog geen tandjes dus doet het mama geen pijn. Hij lijkt het te snappen want hij doet het niet meer wel zeurt hij om om een stokje als ik aan het kolfen ben en dan krijgt hij dat, en hij vind het nog lekker ook hij zegt dat het jogi is. Haha. Maar als jij je er niet goed bij voelt moet je t m proberen uit te leggen.

5. Anne1985

Anne1985 Fanatiek lid

17 okt 2007
    1.364
    6
    38
    Mijn dochter heeft dat ook gedaan en doet dat nog wel eens. Zelf heeft ze ook bv gehad en toen mijn zoontje geboren werd kreeg hij wel bv. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Gewoon af en toe mee gespeeld (wel met alle kleren aan ;)) dan is het leuke er snel af hoor.

6. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Niet er omheen draaien en gewoon zeggen dat dit niet de bedoeling is.
    Je zoon is 4 jaar, dus als het goed is kan je al prima een gesprekje met hem voeren.
    Baby's/hele kleine kinderen krijgen borstvoeding, jij bent al 4 jaar en dan kan je melk gewoon uit een beker drinken, dus hoeft het niet meer uit mama's borsten.

7. Meandor

Meandor Bekend lid

9 jan 2011
    906
    0
    0
    Friesland
    Duidelijk uitleggen voor wie borstvoeding is.. Heeft hij geen popje/knuffel ofzo? Mijn dochter geeft dr pop wel eens 'de borst'.. jouw borsten zijn voor jouw baby.. niet voor grote kindjes!

8. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Gewoon heel duidelijk vertellen dat het jouw borsten zijn en dat die er niet zijn om mee te spelen (want dat is wat hij doet)

9. mamavanchayenne

mamavanchayenne Fanatiek lid

24 mrt 2011
    1.275
    0
    0
    horeca
    wijchen
    hier ook gezegd dat het voor der broertje is en toen vroeg ze of ze dan babyborn de borst mocht geven dus toen ging ze der pop voeden als ik aan het voeden was zodra ik over ging/moest op kv ging dit over.

10. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Het gaat om spelen dat hij baby is, misschien vindt hij spelen met een flesje dan ook wel okee?

11. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik denk inderdaad ook dat je hem gewoon moet uitleggen dat melk uit de borsten voor echte babies is.
    En dat hij zelf wel borstvoeding kan geven aan een pop?

Dat werkte hier namelijk wel toen Emma nog bv kreeg, zat Julia er naast met haar pop ;)

Julia vraag ook nog wel eens als ik in mijn nakie sta of ze toet mag doen op mijn borst en dan zeg ik: nee, want dat is niet echt netjes!
    Verder geef ik er geen aandacht aan.

12. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Finn heeft dit de afgelopen tijd ook een paar keer gedaan. Ik slaap ook vaak in mn blote borsten, en dan zegt hij gewoon: "Mag ik een slokje drinken mama?" Ik zeg meteen dat dat niet mag, en dat baby's dat doen.

Hij is er denk ik zo mee bezig, doordat mijn zus aan haar dochtertje bv geeft en hij ziet dat best vaak. Dus het is ook helemaal niet gek dat hij het ook wil. Maar het kan nou eenmaal niet.

13. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hij is 4 en dus oud genoeg om uitleg en verbod te begrijpen.

14. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eens me Cygnet: hij is oud genoeg om dingen te begrijpen en om zijn moeders wil op te volgen. Het is dus mama's wil is wet en niet andersom! Het is hetzelfde als dat hij niet bepaalt dat hij een zak chips open mag trekken. Het gaat hierbij dus niet zozeer om het onderwerp maar om jouw wil als moeder.

Ik zou er geen moeite mee hebben overigens.

Ik vind trouwens een hoop reacties eng en kortzichtig: dat borstvoeding alleen voor kleine baby'tjes is. Van sommigen was die reactie wel voorspelbaar.

Het gaat trouwens niet om het feit dat hij echt wil drinken bij mama (dat kan hij niet eens) maar om het feit dat hij even wil spelen dat hij baby is die ook borstvoeding krijgt, zoals hij het ziet en hoort om zich heen. Dit is een natuurlijke ontwikkeling die bij die leeftijd hoort, net als doktertje spelen. Ik vind dat daar niet zo hysterisch en preuts mee omgegaan moet worden. Ik vind dat eigenlijk een heel geweldig feit! Er wordt kennelijk op school aandacht aan gegeven, dat is eens wat anders dan een kind van 4 dat de pop de fles geeft, want dat lijkt tegenwoordig de norm! Ook in kinderboeken en in kinderseries drinken baby's melk uit een fles en daar is kennelijk niks mis mee maar als een kind inspeelt op hoe de natuur het bedoeld heeft, dan wordt daar lichtelijk panisch over gedaan. Dat begrijp ik niet.
    Dat dit jongetje borstvoeding als normaal beschouwt, vind ik top!

15. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee
    nou ik zou wel eventjes streng toespreken

ik ben helemaal niet preuts maar noway dat mijn dochter mij steeds bij mijn borsten pakt en er uit wil drinken
    sorry maar duidelijk je grensen aangeven en uitleggen dan snapt hij het heus wel

16. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

elke moeder is natuurlijk anders
    maar sorry ik heb gewoon nog nooit iets met borstvoeding gehad dus vandaar dat ik er niets van moet hebben.
    mijn meisje mag heus aan mijn borsten zitten....maar er aan willen drinken gaat mij te ver

maar ieder zo zijn ding

17. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    als ik nog borstvoeding gaf aan mijn zoontje had ik er geen probleem mee gehad denk ik.
    Maar nu ik ben gestopt voelt het wel heel anders. Dan wil ik dat echt niet meer. Ik heb er totaal geen probleem mee als iemand wel nog borstvoeding geeft op het kinds vierde. Ik ken iemand die dat doet.

Maar als je geen bortsvoeding geeft voelen je borsten toch anders aan. Mijn dochter wil vaak met dr handjes in mijn trui en dan aan mijn borsten zitten en dat vind ik ook niet altijd fijn. Soms mag het wel eventjes maar wanneer het klaar is is het klaar.

18. tulip

tulip Niet meer actief

ik ben het er ook niet mee eens dat bv alleen voor kleine babytjes is, maar ik snap wel dat ts dit helemaal niet prettig vind. Het is gewoon lastig en tuurlijk begrijpt hij wel een verbod, maar ik vind dit toch iets heel anders dan een kind een snoepje verbieden. ts wil natuurlijk niet dat haar zoontje zich afgewezen voelt. Ik bedoel daar natuurlijk niet mee dat hem maar moet laten doen.
    Zoals ik begreep legt school dus uit dat baby's bv krijgen? Dat is natuurlijk ook niet het complete verhaal, want genoeg babytjes krijgen ook flesvoeding. Ik begreep niet uit de post dat ze dit er ook bij vertelt hebben. Misschien is dat een tip om te doen, dan kan hij de pop een fles geven ofzo, of je geeft hem een pop zodat hij die bv kan geven, dus dat hij niet net als het babytje is, maar juist als de mama/papa?? Is dat wat?

Ik ben heel benieuwd hoe dat hier zou gaan als ik nog een keer zwanger mag worden. Mijn dochter gaat nog niet naar school, maar voor haar is het volstrekt normaal dat de (kleine) baby's/ kindjes bv krijgen. Puur om het simpele feit dat mijn vriendinnen/ schoonzussen dat doen of gedaan hebben. Baby's drinken bij mama zegt zij altijd. Wordt dat even een cultuurshockje met een overtuigde flessenmama:):p

19. Kwek

Kwek Fanatiek lid

16 mei 2009
    3.207
    1.263
    113
    Centrum België
    Hier ook uitgelegd aan de oudste (net 2) dat kleine zus bij mama drinkt omdat ze nog geen tandjes heeft om boterhammetjes te eten :D

Bij de eerste heb ik met veel moeite tot 4 maanden geprobeerd om dagelijks minstens 1 voeding moedermelk te geven. Productie wilde niet mee. Ze heeft dus nooit 'bewust' de borst gekregen en ze vraagt er ook niet om - ze is eerder nieuwsgierig wat haar kleine zus toch doet bij mama.

Onlangs had ze haar zusje op de schoot en deed ze haar t-shirt omhoog om zelf de borst te geven :)

En ja, ik geef toe, ik zou het gevoelsmatig niet kunnen om nu nog BV te geven aan de oudste... Zelfs moest de productie beter gegaan zijn, denk dat ik max een maand of 6 zou geven...

20. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Waarom zet je daar nu een schaam-icoontje bij, dat is toch schattig?

Deel Deze Pagina