Hallo dames, Ik heb een partij opdracht gegeven om het e.e.a. voor ons te doen. Werkzaamheden zouden uitgevoerd worden volgens de aangeleverd offerte per email. De offerte bestaat uit een aantal stelposten en de laatste stelpost is niet bij de optelling meegenomen. Hierdoor valt de offerte 300 goedkoper uit. Na uitvoering van de werkzaamheden ontvang ik dus een factuur die 300 te hoog was. Na e-mail contact gaf de partij aan een optel fout gemaakt te hebben. Weet iemand wat mijn rechten zijn? Moet ik die 300 betalen?
Dat staat vaak wel in de algemene voorwaarden. Een fout maken is menselijk en volgens mij heeft de leverancier het recht om dit te corrigeren.
Lijkt mij wel ja. Het eindbedrag staat misschien niet goed in de offerte maar die 300 staat er wel degelijk in. Daarnaast vraag ik me af waarom je het niet zou willen betalen. Een fout is menselijk en het lijkt me gewoon logisch dat je betaald voor hun diensten.
Volgens mij ook. Heb dit zelf wel eens als 'leverancier' meegemaakt. Heb toen die post die ik eerder vergeten was mee te rekenen ook niet gefactureerd maar dat was mijn eigen keuze, het had wel gekund. Ik heb te maken met terugkerende klanten en wilde die relatie niet op het spel zetten. Maar waarschijnlijk hebben ze dit in hun AV staan.
Vaak vraag je toch meerdere offertes op en zou ik hierdoor misschien voor een andere partij gekozen hebben. De uitvoerende partij geeft aan dat ik zelf alle bedragen bij elkaar op had moeten tellen en dan had moeten zien dat het niet klopt. Ik als consument kijk eerlijk gezegd naar het bedrag onderaan de streep en hoe dat bedrag tot stand is gekomen zal me een zorg zijn
Het gaat mij meer om het principe. Hun maken een fout. Willen er mijn fout van maken. Was de communicatie op een andere manier gegaan dan had die paar honderd euro meer al op hun rekening gestaan.
Aan de ene kant wel...maar als je een offerte krijgt dan ga je daarmee akkoord. Stel de 300 meer had er direct bij gestaan..dan had TS nog kunnen kiezen voor een andere eventueel goedkoper alternatief. Natuurlijk is het menselijk...maar 300 op een offerte te weinig vind ik wel een grote fout. Ik vind het niet netjes dat een bedrijf dit zou doorberekenen aan de klant achteraf.
Dat is dan een dure les à 300,- .... Bij offertes is het altijd verstandig om te bekijken wat je nu krijgt voor het genoemde bedrag en dus hoe het is opgebouwd. Het totaalbedrag kan bij de een wellicht lager zijn maar als je er ook minder voor krijgt is het niet perse voordeliger. Ik denk ook dat je gewoon zult moeten betalen.
Er staat niet dat ze niet wil betalen. Ze vraagt wat haar rechten zijn. Geen aanval hoor..maar door dit soort aannames lopen topics aan het eind ineens heel anders dan de oorspronkelijke vraag bedoelt is.
In dit specifieke geval kan ik het niet zeggen maar over het algemeen geldt bij aanbiedingen dat als het overduidelijk onjuist is (bijvoorbeeld een TV voor 100 euro) dat je de aanbieder dan niet kan vasthouden aan de onjuiste prijs. Dus in dit geval zou ik zeggen dat je het redelijkerwijs had kunnen weten, dus dat je wel verplicht bent het te betalen
tuurlijk is dit een fout van het bedrijf en niet van ts.. maar toch vind ik dat iedereen fouten maakt en je hun daardoor niet hoeft te benadelen toch? tuurlijk i het balen 300 extra te moeten betalen dan je verwacht had, en als je heel krap zit en echt andes voor een ander bedrijf had gekozen zou ik dit met hun overleggen en er misschien uitkomen op 50/50 als je gewoon genoeg geld op je bank hebt staan zou ik niet te moeilijk doen.. en he.. je vraagt een offerte toch ook aan om te kijken waar de kosten vandaan komen?
Ik zeg dat ook helemaal niet. Ik vertel mijn visie hierop. Ik zit namelijk aan de andere kant. Mijn vriend heeft een eigen bedrijf. Elke dag en avond ( behalve zondag ) asn het werk terwijl hij ook een gezin heeft. Klanten appen hem om 11u s avonds en bellen ons gerust op zondag. Ook hij heeft bevengenoemde fout wel eens gemaakt, die dingen gebeuren nu eenmaal. Ik kan er dan niet zo goed tegen wanneer er geroepen wordt wat de rechten zijn terwijl het bedrag wel in de offerte staat maar er een optelsommetje verkeerd is gegaan. Wat als de optelsom te weinig was geweest, was dit dan ook zo geroepen? Kijk, als het bedrag überhaupt niet in de offerte had gestaan, dan wordt het een heel ander verhaal natuurlijk. Ts. Wat had er anders nog gecommuniceerd moeten worden? Ze hebben excuses toch aangeboden? Het is absoluut niet mijn bedoeling het verhaal een andere wending te geven hoor, maar ik sta gewoon aan de andere kant en wilde toch even mijn verhaal hierover doen. Antwoord op je vraag; geen idee wat je rechten zijn.
Je bekijkt toch de hele offerte? Als je alleen onder de streep kijkt, is dat aan jezelf te wijten. De stelpost van 300,- stond wel in de offerte, dus je moet 'm gewoon betalen. Als die hele stelpost vergeten was, was het in mijn ogen een ander verhaal.
Mijn moeder heeft dit laatst gehad met een verhuisbedrijf. Ik heb toen het één en ander opgezocht en daar kwam - als ik het goed heb - uit dat een bedrijf het áltijd vooraf moet doorgeven en niet pas achteraf. Daarnaast mag het totaalbedrag maximaal 10% hoger liggen dan het oorspronkelijke bedrag. Ook moet een aannemer er rekening mee houden dat ZIJ de specialisten zijn en dat jij er geen verstand van hebt, en dat ZIJ dus ook degenen zijn die moeten controleren of ze alles meegenomen hebben in hun offerte en of die offerte verder goed in elkaar zit. Je bent akkoord gegaan met de prijs die zij je gegeven hebben. Ik zou het ook niet pikken hoor, snap niet dat iedereen hier zegt dat het heel menselijk is en dat ze die 300 extra kennelijk zo even bij zouden leggen
Die 300 euro stond gewoon in de offerte, dus had jij gewoon mee moeten nemen in je vergelijking. Waarom heb je hen vooraf niet geattendeerd dat de optelsom niet klopte? Ik weet niet wat je rechten zijn, maar ik denk gewoon betalen. Zo te lezen hebben ze netjes gecommuniceeerd en het bedrag is ook vooraf gecommuniceerd. Misschien kun je ze vragen of de foute optelsom en de losse 300 apart in rekening te brengen zodat het beter klopt met de offerte?
Nouja goed, dan stond het er wel op, maar was het totaalbedrag door HEN niet goed berekend. Ik heb nooit met zulke offertes te maken gehad, maar als onze auto gekeurd is en er moet het één en ander aan gebeuren, dan pak ik er ook geen rekenmachine bij om uit te rekenen of alle kosten wel goed bij elkaar opgeteld zijn.. Tenminste, als ik 4 keer een bedrag van 25 zie staan en ik moet 200 betalen, dan wel, maar als er een bedrag van 31,37 staat, een bedrag van 26,78 en 3 keer een bedrag van 12,18, dan neem ik zo aan dat het totaalbedrag klopt, als dat voor mij logisch lijkt. Ik zou zonder twijfel aannemen dat, als het totaalbedrag op 90 of 100 uit zou komen, dat ook klopt. In het eerste geval zou ik te weinig betalen en het niet opmerken, in het tweede geval zou ik teveel betalen en het niet opmerken. Misschien ben ik te goed van vertrouwen, maar ik ga ervan uit dat iemand die dagelijks met zulke dingen werkt, ook degene is die dat goed uitrekent..
Maar als ze bij het afrekenen dan zeggen;'Oh, we zijn de nieuwe band vergeten mee te rekenen bij het totaa, maar hij staat wel bij de specificatie.' Dan zeg je toch niet;'Jammer dan!' ? Andersom ook; als jij zegt;'Oh jullie hebben te veel gerekend!' zeggen zij ook geen;'Dikke pech mevrouw! Gewoon betalen!'.