corticosteroïden beïnvloeden vruchtbaarheid?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Nuage, 30 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Een vriendin van mij vertelde net het volgende:

Mijn hart sloeg even een slag over toen ik dit las. Sinds een maand of 7/8 gebruik ik betamethasonvaleraat voor exceem op mijn hoofdhuid. Dit is een zware (klasse 3 van de 4) corticosteroïden...
    Heb meteen de bijsluiter gepakt en wat denk je.. er staat ook dat het effect kan hebben op het ongeboren kind! Heb de bijsluiter wel gelezen maar toentertijd niet geregistreerd denk ik...

In november ben ik gestopt met de pil en dus nog steeds niet zwanger. Al die tijd gebruik ik dus dit spul. Ik ben kwaad op mijn huisarts want die WEET dat ik zwanger wil worden en schrijft me gewoon 6 flessen van dit spul voor!

Maar goed mijn vraag: weet iemand meer over het verband tussen Corticosteroïden en onvruchtbaarheid?

2. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Is het zeker en bewezen dat haar onregelmatige cyclus door die zalf komt? Wat jij beschrijft lijkt meer op PCOS, ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat je dat door die hormoonzalf kunt krijgen. Het zal vast wel enig effect op je lichaam hebben, maar dat dat in die mate kan? Er zijn toch heel erg veel mensen die die zalf gebruiken? Mijn schoonzus heeft ook haar hele leven al last van exceem, maar die heeft een gewone cyclus, naar mijn weten. Ik weet wel dat je die zalf niet mag gebruiken als je zwanger bent, dus gezond is het natuurlijk niet.

Ik zou het een keer navragen bij je huisarts en je verder niet al teveel zorgen maken, hoor! Volgens mij kun je (nu nog) niet het verband leggen tussen je zalfgebruik en het feit dat je nog niet zwanger bent. En anders, ookal zou het maar voor je eigen gemoedsrust zijn, een ander soort zalf vragen?

Groetjes,
    Jippie

3. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ik heb geen zalf maar lotion. Je hebt 4 klassen qua "zwaarte" en zalf valt in klasse 1. Mijn lotion in klasse 3...

PCO heb ik iig niet, dat is al nagekeken toen ik wegens buikpijn een interne echo kreeg.

Ik ga idd even het een en ander navragen bij mijn huisarts. Vind het nog steeds vreemd dat ik die lotion heb gekregen terwijl hij weet dat ik zwanger probeer te raken. Als je erachter komt dat je zwanger bent ben je vaak al even zwanger. En dan heb ik dus wel die lotion gebruikt...

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Je kunt inderdaad het beste om een andere soort lotion vragen, want tijdens de zwangerschap mogen deze middelen niet gebruikt worden. En je bent natuurlijk al 2-3 weken zwanger als je een positieve test hebt. Dan kun je beter het zekere voor het onzekere nemen, toch?

5. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Ja absoluut ben ik helemaal met je eens. Zou het wel vervelend vinden als er geen ander spul voor is trouwens.. had eindelijk iets wat werkte...

Maar ja ik loop liever voor gek en dat ik dan veilig zwanger kan worden dan andersom :)

6. Wup

Wup Fanatiek lid

23 apr 2007
    4.912
    1
    36
    Ik heb Dermovate (klasse 4) als onderhoudsdosis (helpt zelfs niet genoeg). Ik heb de dermatoloog gevraagd of je het mag gebruiken bij zwangerschap en dat mag! Het komt wss niet in het bloed en dus al zeker niet bij je kindje terecht.

Nou ben ik toevallig ook niet bepaald vruchtbaar, maar had nog nooit gehoord dat dit van de cortico's zouden kunnen komen.

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Het is alleen schadelijk op open wonden en grote oppervlaktes (aldus de bijsluiter, aldus de dokter, aldus de verloskundige)
    Maar toch raak ik het spul niet aan totdat we een kindje hebben gekregen en ik geen borstvoeding meer geef!

Ik heb zelf psoriasis en het wordt er niet beter op nu ik niks meer smeer. Maar ik heb dat liever dan dat ik ons ongeboren kindje iets zou aandoen!

Je kan de dokter bellen erover.

8. Nuage

Nuage VIP lid

12 mrt 2008
    9.020
    659
    113
    Zoiets staat ook in mijn bijsluiter idd. Alleen wat is een groot oppervlak? Mijn hele hoofdhuid? Want daar gebruik ik het voor.

9. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Geen idee wat ze er precies mee bedoelen.
    Je hoofdhuid is idd niet makkelijk plekje voor plekje in te smeren.

Bel gewoon even de dokter of er echt niets anders te krijgen is wat niet schadelijk is.
    Ik ga binnenkort over op lichttherapie.
    Hoop dat het helpt!

Deel Deze Pagina