niet het gehele topic gelezen maar hier mijn dingetjes ik heb 2 jaar min of meer in groningen gewoond/gelogeerd, ik werd daar regelmatig door de buurvrouw wicht genoemd, en ben hier wel is heel erg bood om geworden later kreeg ik de uitleg dat wicht daar bedoeld word als meisje, nu is het zo dat het word wicht waar ik woon echt een scheld woord is voor een k.u.t. wijf. zo ben ik ook vaak raar aangekeken als ik op vakantie was en zij tegen iemand trek je pendek omhoog, pendek is namelijk een ander word voor onderbroek naja zo zijn er nog heel veel worden die veel in mijn woonplaats worden gebruikt en weinig in andere maarja die ken ik niet allemaal
Heb niet alles gelezen maar volgens mij staan er weinig Rotterdamse dingen hier. Dus hier maar een paar van mij: - het is geen porum (het ziet er niet uit) - het gaat naar z'n grootje (het gaat kapot) - op je muil gaan (onderuit gaan) - wat mot je (wat is er) - aarebeie (aardbeien) - vurk (vork) - ben je van de pot gerukt (ben je gek geworden) - 020 (.... )
Ik dacht eigenlijk altijd dat wij hier op de Veluwe ABN praten totdat ik 2 jaar in Heerlen heb gewoond en de mensen op school en stage MIJ af en toe niet verstonden We plakken veul woorden ammukoar of korten et af Da hek heel nie gedaan Das heel nie waar Uutkieke mojje Eten gaat overstuur Het weer is moekerig Dat iets krang zit Ik heb het altijd over een bojum ipv bodem Das allebarstens vroeg Dat iemand knieperig is Das kats over datum Je ken een hengst voor je harses krijgen Daar word ik altijd heel kuum van Dat iemand schraai is Die dieren van m'n vader noemen we altijd een peert of een knol De kids vragen vaak of ze de bats mogen gebruiken Hebben we weleens een kip in de vinger We knuppe dingen altijd vast Das veulste laat Wij lopen altijd te moeken Wa heje gedaan Das geen porum Iets is vut En zij is vaak hullie En met praten vervangen we nogal veel klinkers... Hmm, zo is er vast nog veel meer waar ik niet zo snel op kom
Betekent niks, er zijn gewoon veel rotterdammers die Amsterdam niet willen uitspreken en daarom altijd over '020' spreken
Is eigenlijk Joods, maar veel in Amsterdam gezegd; Wat een achenebbes Huis-wat een uitgewoond huis De kuierlatten nemen- weggaan 'M smeren- ook weggaan Uhmmmmmm weet t zo ff niet...
Ik bedacht me nog dikkels... Of had ik dat al gezegd? Dah ziede nieh dikkels.. deze is tilburgs, maar ook in omstreken duidelijk :
Krek wak wou en nou hek ut. Waa gaast heen? Krek wat. Potsamme, die snotkoker van my da wust niet goet fan. Wat wuus'tou nou juh? Must dien vreet houwe. Wie bistou dan juh? Dat hest mooi deen seun. Doe niet su sleeuw juh. Weest wel.