Mijn vriend komt oorspronkelijk uit Schiedam en hij zegt vaak: -Hij gaat voor gaas -Ik ben heeeeeelemaal naar de klote -Z'n moeder heeft volgens hem een 'Coupe de Krooswijk'. Mijn schoonmoeder (Ook Schiedamse) kan er ook wat van.. -Ik neemt nog een bak pleur en dan tieft ik weer op -Meeeeeiiiiiiid,ik heb geen pokke.. -Ik ben me het beeldwit geschrokken -En (als ze naar 3 winkels is geweest): Ik heb de halve wereld alweer gezien. -Ik leg met gierende hartkleppen in m'n nest Kortom: Veeeel schuttingtaal en veeeeel klagen..
Heb heel lang in Dordrecht gewoond, daar kunnen ze er ook wat van: Alles is -ie. Koekie, meissie, jochie, tafeltie, stoeltie, bakkie.. noem maar op. En ze weten het verschil tussen me en m'n niet. Me moeder, me hond, me schoenen.. Waar leg dat? Ipv waar ligt dat? Ik kan jou niet, ipv ik ken jou niet. Dat ken niet, ipv dat kan niet Vroeger kon ik hem heel goed.
Kek oit doar ligt un kántmèrel (kijk uit daar ligt een hondendrol) west Brabants dialect. We hebben heel veel woorden maar ik kan er nu niet op komen natuurlijk...
Vriendin komt uit west-Friesland, verhuist naar onze regio (alkmaar-Amsterdam) en toen ik eens spontaan een bakkie bij haar ging halen zei ze: "Ik was even lekker aan het koetelen in mijn boet" Ik had echt geen idee waar ze het over had (Ze was aan t rommelen in d'r schuurtje)
Als ik bij mijn Rotterdamse familie ben dan komt alles weer boven hahahahah wij zeggen dus: Over het paard getild = Arm Geen gezicht = Dat is toch geen porum Doe rustig = Neem eens ff een pilletje joh Dronken zijn = Van het padjuh af Als iemand een hoog bedrag voor iets vraagt = Gaat je bek niet verder open ofzo? Koffie = Bakkie pleur Ga weg hier = Donderstraal een end op hier Iets dat heel eenvoudig is = Dat is als kakke zonder douwe Als het warm is zeggen we = De mussen pleuren dood van het dak Roddelen = Ze ken beter over je lullen dan van je vreten Lang wachten = Staat hier wortel te schieten Verbaasd zijn = Krijg nou tieten Wat een lelijk gezicht heeft die man = Wat een bek hebt tie vent, en daar mot tie nog mee vrete ook. En zo kan ik nog wel even door gaan, ik hou wel van '' mijn '' taaltje Wij praten veel met Joh en ie of uh dus vretuh, koekie, echt waar joh? hahaah
Geweldig! Ik zie dat in lelystad ook heel veel R'dams gepraat word (uitdrukkingen) Mn ex zei altijd doe de lamp dicht (ipv uit) Of als ie bedoelde dat jeje broek moet optrekken: doe je kont dicht
Da's Stadjers... oftewel Stadsfries Maar of t nou Sneukers (Sneek) of Liwadders is (Leeuwarden) daar twijfel ik even aan
Oh over naar bed gaan enzo. Wij gaan ook op bed en van bed af... ipv naar bed en uit bed. En "wer komst do furt" Oftewel waar kom je weg ipv waar kom je vandaan.
Ik heb een jaar in Frankrijk gestudeerd en daar waren twee "belse" medestudentes. Dat gaf in het begin ook nog wel wat spraakverwarringen hoor. Oeh die het een skoon kleedje'naan (bruidje in een mooi jurkje) De'n toafel proper maken (tafel schoon maken) of de tafel kuisen Microgolfoven (magnetron) Regenscherm
Aggenebisch Houten jassenpark Broodmolen Koopgoot Krootjes Bovenlichtje Meut Gers Schoutenkees douwen cententeller gemeentepils naar de mart gaan pezen taas olienoot temeijer rontonde sloerig in een rakker juut fok holletje trekken georven de zout aangeven havenbaron inkochelen Perron nul rampetampen skibie Nou waar kom ik vandaan?
Rotjeknor, hoewel ik bepaalde woorden niet ken. Mag ik de vertaling? Houten jassenpark Broodmolen Schoutenkees taas olienoot temeijer de zout aangeven skibie