Een plat kindje is een kindje dat nog niets kan (dus altijd maar plat ligt). En nog een par mooi spreekwoorden: hij is zo stom als t gat van t paard van chritus en dat was een ezel. Hij is van de duivel zijn wijf niet bang Een gat is een gat zei de boer en hij kuste zijn varken Als je niet weet wat te eten, zeggen ze ook : een schel wate ren een hondenei dan maar.
Kaboutertje. Zeg jij:wil je suiker in je yoghurr of 'wil je er suiker onder' En zeg je: Mijn sokken zitten binnenstebuiten of mijn sokken zitten links?
gelukkig nooit op. Ik moet hier echt aan het werk hoor, maar dit topic is zoooo leuk. Ik ga nu echt werken
yep nen ollander is een nederlander, net zoals een kaaskop. K geloof dat jullie wel een verschil maken of je van het noorden bent of niet (alleen in het zuiden zijn het hollanders dacht ik)
Nee het noorden zijn hollanders. wij zijn reserve Belgen Taliaa haha die had wel veel uitleg nodig haha
Wij gaan ook veel dingen LOL. Wij gaan gaan zwemmen, wij gaan gaan lopen, wij gaan gaan slapen. En verder hebben de West-vlamingen zelf een vervoeging voor "ja". Algelang het in de ik-persoon of wij-persoon of zo gebruikt wordt. Krijg je iets van joa, joak, joanik. De enige taal in de wereld dus die ja kan vervoegen
Oja.. kwatta eten ze hier ger.. En munne box is vuil,moar sanderdaags trekken we weer unne zuivere oan.
@Kaboutertje, Grappig (belgen zijn ook veel gezelliger natuurlijk), t is iets met die moerdijk dacht ik (weet nog altijd niet wat voor een beest dat is)
Hollanders zijn officieel de Nederlanders die alleen uit de provincies Zuid-Holland en Noord-Holland komen. Ik ben toevallig een echte 'Hollander' maar iemand uit Groningen of Gelderland is geen 'Hollander'. Maar Belgen scheren sowieso alle Nederlanders als 'gierige en dikke nekken Ollanders' over 1 kam. (ja was heel blij dat ik er weg was. Dat Hollandergezeik. Bij veel Belgen zit de haat blijkbaar diep). En 'boven of onder de Moerdijk' betekent boven of onder de grote rivieren. Dus de scheiding tussen Noord Brabant/Limburg en de rest van Nederland.
Ik weet niet of deze dingen al genoemd zijn, heb niet alles gelezen. Leer = ladder Scheer = schaar Deze twee zegt mijn vader altijd, komt uit het Land van Maas en Waal. In Brabant zeggen we "wij zijn om 10.00 aangereden" (ipv vertrokken). En "ik heb mijn tas bij" (ipv "bij me"). Nog meer: Stofgezogen: gestofzuigd Georven: geerfd Kei en houdoe natuurlijk
Wat is er raar aan plat water of bruiswater (LOL). Spa blauw is veel raarder, wat doe je dan met evian of vittel?
Officieel is het zo dat iedereen Nederlander is, maar niet ieder Nederlander is een Hollander Het zijn alleen maar de mensen uit Noord-Holland en Zuid-Holland die "Hollanders" zijn. Verder hebben we nog Brabanders (reserve Belgen ), Limburgers, Drenten, Friezen en nog wat spul.... naar de provincie van herkomst genoemd
M.oatjen > meisje B.essien > oma B.ebe > opa O.ssebosse > schommel K.uukediefien > lieveheersbeestje K.iek > kijk K.alletjen > (de) Vriend/vriendin G.oar > loom O.endjen > hond De puntjes ertussen zodat ik niet gelijk bovenaan google sta als je op dit dialect googled
hahaha ik vind het ook niet raar hoor, maar mensen van "boven de grote rivieren" snappen het over het algemeen niet zo wanneer je plat water besteld aan de bar
Nog een heel oudje: een achterwoardes (vrouw die vroeger illegale abortussen uitvoerde) of de knudde (geest die op mensen hun rug sprong in de moerasen en die moesten die knudde dan dragen tot ze uitgeput waren). Ik werd zelf nog voor de knudde bang gemaakt en ook voor de stromannen (vieze venten die in hun blote piemel uit het hoge hooi/mais komen gesprongen)