Wij zijn ook blij dat we er niet meer wonen om die redenen. Vooral het praten achter je rug, pfff. En maar blijven lachen in je gezicht. Dat vind ik echt een cultuurverschil.
Mijn dochter van 4 noemen ze ook een kapoen, gewoon mensen op straat. Dan zeggen ze wat een lieve kapoen. Dus ik denk niet echt een baby maar meer een klein kind
Mijn partner heeft een stopwoordje en zegt achter veel zinnen aarse. (weet niet of ik het goed schrijf, maar zo klinkt het.) het betekend straks. Heb er regelmatig blauw om gelegen en grapjes om gemaakt.
Zie veel r'damse woorden voorbij komen die in den haag ook normaal zijn. Hier heb je ook bv een viesjek, smoelsmid, bakkie pleuâh, blafhikken, gozâh, waut, koekwâhs.
Ja mijn leraar op de Mavo had het ook vaak over "seun"...... maar die kwam van Sneek, meen ik.... Google is your Friend... nooit geweten dat t Harlingers was
Is verbastering van "aanstonds" wij zeggen meestal "aassen" en een vriendinnetje zij altijd "aassenstraks" en betekende dat het iets "later" werd dan straks, dus eigenlijk betekende het meer binnenkort ofzo.
Het klinkt in iedergeval best grappig. hier zegt iedereen het idd. Toen ik het voor het eerst hoorde had ik echt zoiets van wat zeg jij nou. Nu valt het me niet eens meer op.
jelender (trap leuning) knophoots (klerenhaak) mijn eigen partner is van limburg en wist niet eens wat ik bedoelde haha..
Hoezo? Ik geloof trouwens dat mijn ouders dat boek ergens in de kelder hebben liggen. Houten jassenpark zijn bijv. mijn grootvader zaliger altijd. De meeste woorden ken ik gewoon van school, grootouders, op straat, in de omgang etc.
affeseren ken ik, gebruiken wij ook. is haasten/vooruitgaan. Vb als je poetst, moet het affeseren (zoveel vlugger kan je iets leuk doen).
Bekant ken ik idd ook alleen als uit regio Dord (en ben t halve land wel doorgeweest) en temee.. Verschrikkelijk woord in t begin...
Haha, veel mensen die niet uit de achterhoek komen kijken me raar aan als ik zeg dat ik iets 'krang' heb aangetrokken