'n schottelslet is een vaatdoek een oliebiësje is een lieveheersbeestje Böake is huilen Vasteloavend is carnaval
Herinner me nog goed dat we bij onze verzorgingsles in de brugklas leerden strijken. Vroeg ik de lerares of ik het te strijken kledinstuk ook krang moest strijken. Ze heeft me even vragend aangekeken. Euh.... oh ja, moet 'ie ook binnenstebuiten worden gestreken?? Kan er zo niet meer verzinnen maar er zijn er zeker nog wel wat. Ik kom uit het oost'n en mijn man niet. Het gaat nu wel maar in het begin hadden we wat dat betreft nog wel eens wat communicatieproblemen, haha
Ik ken wel de uitspraak als mensen bijna thuis zijn en ineens harden gaan lopen, fietsen, rijden; hij ruukt de stal!
Klopt,kattebak is idd kofferbak hier in Twente ook. En je kleding zit krang (binnestebuiten), krang tegen de draod is eigenwijs zijn. Oh en ik zeg altijd kapoentje tegen een lieveheersbeestje, dat is volgens mij wel weer Rotterdams
Twalingsmutske (bh) Ôflukpudsje (condoom) Kay (sleutel) Baarch (big) Donderdeldoekje (parachute) Leeg by de grun frette (picknicken) Etc etc
Haha nee het slaat nergens op: Boter, brood en groene kaas, wie dat niet kan zeggen komt niet bij ons op het ijs
Ken twee dialeectenu komt de tweede Djokke Slunse Pimpajoentje Pippegaole Hus Dchele Forte Bovakkre Hoet Seule Banenk Mahoow
Hier in Akersloot hebben ze t over jôôs en maide als t over jongens en meisjes gaat. Een klein jochie is een jôôsie en een klein meisje een maissie. Onder de middag ipv tussen de middag. Hij zwee ipv hij zwaaide, achter bijna elke zin 'denk', dat zal wel zus of zo wezen denk? Jaaaaa denk of noooooh jôh roepen als je ergens verbaasd over bent. Een klein halletje tussen achterdeur en huiskamer (soort klompenhok) heet een hossie. Je kende geen mensen maar je kon ze. En 'sch' wordt standaard als 'sk' uitgesproken. Skool, skoene, skeef etc En zo wel meer dingetjes waar ik niet opkom. Ben import eh dus daar ligt t aan. Oja leggen zeggen ipv liggen . Ben van oorsprong Drents en daar zijn uien siepels, koeien koen'n en een katje een kattien. Een meisje is een deerntien, deerne, wieffien of wichien. Een klein kereltje is een keerltien. Sowieso wordt '-tje' al gauw uitgesproken als 'ien'. Jij is ieje, hoi en doei is guj of moi. Vaak 'ja' achter en/of midden in een zin: dat giet ja donders hard jaaa! En zo maar door... Vindt alles wat met dialect te maken heeft prachtig, ben ook weg van t Westfries, zo'n mooi taaltje is dat
Ik ken wel wat leuke achterhoekse woorden. tesse (broekzak) box/boxe (broek) deerne (meisje) siepels (uien) Alle baby's en kleine kinderen worden 'hij' genoemd, ongeacht het geslacht En als ze je opbellen zeggen ze niet hun achternaam maar de naam van hun huis/boerderij. Mijn oom belde mij een keer: 'ja hallo Hakkebroek hier'. Ik: '..... eh, sorry, wie?..' Ik dacht echt WTF die ken ik niet!