ja mijn vriend en zijn familie zijn echte rotterdammers .. maar die hadden nooit van kattenbak gehoord hoor.. mijn familie (vorig bericht) wel..
@kattenbak: zeggen wij hier ook, in noord-oost Brabant Verder nog wat woorden/uitspraken Skottelslet: vaatdoek Tès: broekzak Snee mik: boterham Afgewerkt: klaar met werken 'k zuuk 't nie: ik heb er geen zin in Aanrijden (wij zijn om 3 uur aangereden): vertrekken Tafel ophalen: tafel dekken En zo zijn er nog veeeeel meer Vooral die laatste 3 zorgen nogal eens voor verwarring als we bij vrienden in het westen zijn de eerste keer dat we lieten weten dat we rond 11 uur aangereden waren schrokken ze zich kapot
Ik ben geboren in 020...sorry alleen mn oma kwam uit Rotterdam en haar kant van de familie (ontsnapt aan de bommen... ) verder ken ik dus echt niks in t 'rotterdams'!!!
Mijn schoonmoeder zei maandag; dat kind was toch aan het reeren (als ik het goed schrijf). Je zegt reerrun! rrrrrrrrrrrreeeeeeeeeeeerun . Ik zei; Wat, wie ? Betekend dus schreeuwen/huilen. Mijn schoonmoeder komt uit gelderland. Woont nu in overijssel en versta haar amper!
Ach gerum is een verbastering van Ach arm (kind).. Brabanders spreken de a vaak uit als è dus krijg je Ach èrm....Achèrm.... Dat wordt dan geschreven zoals je het uitspreekt: Ach ger(r)um.
Aaaaaaaaha! bedankt voor deze verruimende uitleg Als je er over nadenkt begrijp je van veel dingen niet was t vandaan komt
snep! ( iemand die graag overal tussen zit, bemoeial) Brooijke ( broodje ) Ik weet niet veel meer eigelijk, maar toch brabants is een kei mooie taal haha
Der gait niks boovn grunnen: Er gaat niks boven Groningen 't is nait aal doage kovvie mit kouke: het is niet alle dagen feest kop d'r veur holl': Moed houden Groningse taal
Dee jeet inne op dr wekker = lastig zijn Kens mich dr poekel aaf roetsje = je kan me de pot op Lek mich am aarsj = krijg nou wat Kunt waal jod = komt wel goed Lek mich un tesj = sodeju Krankewaan = ambulance Floep = angst Jaad = tuin Adiee wa = dag, tot ziens Jemorks = gedoe Ich han werrum wasser in keller = ik heb weer water in de kelder Wainachte = Kerstmis Lek mich amoka = wat zeg je nu Ken er nog heel veel meer maar kom er niet zo gauw op! Prachtige taal het Kerkraads dialect!!
Hihihihihihihi, leuk dit topic maar heb hem nog lang niet helemaal gelezen. Dus als mijn woorden er al tussen stonden, sorry Maar goed ik kwam als 7 jarig meisje van uit de randstad in groningen wonen en mocht na een tijdje voor t eerst zelf wat boodschapjes doen. Dus ik braaf naar de winkel en de spulletjes af rekenen. Vraagt het meisje bij de kassa of ik er misschien een puutje om heen wil, ik heb haar denk ik aan staan kijken of ik water zag branden. Ze liet toen een plastic zak zien en toen snapte ik hem. Puutje was dus plastic zakje Vele jaren later ging ik stage lopen met verstandelijk gehandicapten. Mijn eerste dag komt er een man naar mij toe en melde dat hij iets in zijn buutse had... ik had geen idee waar hij t over had maar knikte maar vriendelijk. Een week lang elke keer kwam deze man dat vertellen en ik durfde maar niet te vragen wat hij bedoelde. Na een week toch maar eens aan mijn stage begeleider gevraagt wat buutse nou betekende. Ik heb nog nooit een vent zo hard zien lachen Maar hij legde me uit dat het zak of broekzak betekende. Dus de eerst volgende keer dat die man weer kwam vertellen dat hij wat in zijn buutse had, heb ik maar een sgevraagd wat hij daar dan in had. Bleek dat hij een pen in zijn broekzak had zitten die hij even wilde laten zien Een paar jaar terug vroeg mijn vriend of ik vockingworst voor hem mee wilde nemen. Dus ik naar de de winkel en tussen alle worst soorten zoeken. Maar vockingworst kon ik niet vinden. Eerst wilde ik het gaan vragen maar dacht toen over de naam na.... Vocking/fucking.... mijn vriend hield me voor de gek. Hij wilde juist dat ik het ging vragen en dan voor lul zou staan in de winkel Thuis gekomen en hem dit verteld, hij lachen en is toen zelf de worst gaan halen om het mij te bewijzen. Bleek t echt te bestaan, gebakkenworst uit Utrecht. Scheen het echt een Utrechtse lekkernij te zijn....