Oliver Sacks heeft hier in het boek "Hallucinaties" het e.e.a. over geschreven. Het schijnt normaal te zijn en de één heeft er meer "last" van dan de ander. Niets raars dus
Oh wat fijn dat ik niet de enige ben!! Mijn man lacht me steeds uit hahaha die heeft niet van zulke dingen. Maar dat boek bedankt ga ik eens opzoeken!
Er staat mij bij dat zelfs Dick Swaab het in zijn boek "Wij zijn ons brein" benoemt, maar ik weet het niet zeker meer. 't Is al weer een poosje geleden dat ik dat boek heb gelezen De beide heren (Swaab en Sacks) zijn neurologen en komen dit soort dingen wel vaker tegen dus. Het schijnt ook zo te zijn dat de hallucinaties van persoon tot persoon erg kan verschillen. Bij de één zijn ze angstaanjagend (zoals bij jou met spinnen of donkere schimmen) en bij de ander vrij vredig. Apart he! Wat je brein allemaal wel niet kan doen
ja spinnen idd, of patronen die over de muur bewegen enzo enkele keer een persoon, en als kind zag ik vaak honden in een stapel kleren enzo, bewoog dan ook met spinnen doe ik altijd even checken of er echt iets zit of niet (namelijk keer gedroomd dat er een spin op me zat, dus ik (al slapend) mn man in paniek wakker gemaakt dat er spin zat. dus hij 'waar?' en ik (slapend) aanwijzen. zegt ie 'oh ja...' en piekt m weg....vraagt ie 'hoe wist je dat?' ik inmiddels wakker ga m doodleuk uitleggen dat een spin allemaal eitjes had gelegd in de deken en dat die nu allemaal uitkwamen....en toen drong t pas tot mij door dat ik t had gedroomd haha maar goed....die spin zat er al wel...
Ik heb dat ook, nu al een tijd niet gehad maar ik ben dan wakker(denk ik dan op dat moment) is niet zo, maar ik kan me dan helemaal niet bewegen, ik zie alles me hele kamer en mijn dekbed maar bewegen lukt me niet. Dood eng is dat.
ik ga ook gerust onze kat staan zoeken in de wasmand, omdat ik "zag" dat ie erin sprong haha. De volgende ochtend ligt alle was buiten de mand en dan denk ik altijd "oja, ik heb weer lopen zoeken" haha
Slaapverlamming, heel vervelend... Ik heb het ook met regelmaat gehad. De afgelopen periode is het wel rustig. Ik probeer in ieder geval rustig te blijven, goed door te ademen en te wachten totdat ik iets kan bewegen. Mijn ervaring is dat het binnen een minuut weer weg is. De hallucinatie heb ik een keer meegemaakt, toevallig ook een spin. ( hing aan een draadje voor mijn neus ) Ik twijfel overigens nog steeds of ik niet gelijk heb, maar aangezien mijn man midden in de nacht de slaapkamer moest 'onderzoeken' en niks had gevonden, moet ik mij erbij neerleggen Verder onthou ik bijna dagelijks mijn dromen en is herken ik bijna alles wat hier eerder is beschreven. Ik zou een "moord" doen voor een nachtje slapen waarbij je 's avonds gaat slapen en 's morgens gewoon wakker wordt