Hi allemaal, Vraagje want ik heb een verwarrend probleem. Ik zit in Costa Rica en mijn dokter zegt dat mijn baby 21 cm is met 20 weken zwanger. Volgens Nederlandse standaarden (tabel internet) hoort de baby 25 cm te zijn bij 20 weken. Hij zegt de baby is groot. Grote baby, grote moeder. Klopt want voor hem ben ik een reus 1.74. Nu kan het zijn dat hij van kont tot kruin heeft gemeten (zonder de benen) en het Nederlandse tabel berekend inclusief de benen. Met benen wat ik heb begrepen komt de baby dan uit op 30 cm !!! Dat betekend dat ik ipv 20 weken volgens Nederlandse standaarden een baby draag met grootte van 24 weken. Baby is dan dus gigantisch. En hij zou dan denken dat ik groot ben maar zelfs voor Nederlandse standaarden (die hij niet kent) is dit enorm. Heeft iemand ervaring met zo'n grote baby in zo'n vroeg stadium? (eigenlij vraag 1) Wat kan ik verwachten? Kan dat? Mijn baby kan dus gigantisch zijn. ...? Of veel te klein. (met benen erbij zou de baby hier 18 weken zijn in standaard tabel) Of hij heeft totaal verkeerde gegevens over wanneer ik zwanger ben geworden. Ik weet het ook niet precies want ik werd gewoon ongesteld. Hij vertelde me bij de eerste echo dat ik 15 weken was. Ik wist het al eerder maar moest een hele tijd wachten tot na kerst en nieuwjaar tot ik langs kon. Vanaf toen volgens zijn echo 15 weken want baby was 8.7 cm. Dan zouden babies allemaal even groot zijn volgens hem. Dat is vraag 2. Klopt dat? Dan kan ik er vanuit gaan dat zijn telling klopt bij 15 weken. Ben ik eigenlijk wel goed uitgerekend? Waarschijnlijk heeft hij gelijk. Maar weet hij niet hoe groot babies van Nederlandse vrouwen moeten zijn. Alvast erg bedankt voor het antwoorden en meedenken.
Geloof dat tot 16 weken alle babies even groot zijn. Maar denk eerder dat ie een meet fout heeft gemaakt. Hoe goed is zijn apparatuur? Ik begrijp dar je daar woont dus niet naar een nl gyn kan
Op die termijn moeten ze hoofd , buik en dijbeen meten en zo schatting maken. Zou er je dus niet te fel op vastpinnen
Hi Beetylove, Dank je. Ik ben nou ook echt gaan denken en rekenen en het moet kloppen wat hij zegt. Twintig weken moet gewoon kloppen. Dank je voor de bevestiging dat het tot 16 weken met zekerheid te bepalen is. Dat raadsel is dus nu opgelost en dat is me veel waard. Dank! Zijn apparatuur is heel modern. Hij is naar horen zeggen één van de beste artsen in het land. Wat ik wel denk is dat hij een inschattingsfout zou kunnen maken met mijn lengte en hoe groot een baby van mij zou kunnen worden. Of wat een Nederlandse baby hoort te zijn. hier zijn ze v rij klein. mijn man is ook veel groter dan gemiddeld hier. Of hij wil me gewoon nu niet bang maken en wil dit nog niet naar voren brengen als mogelijk probleem. Ik heb mijn vorige zwangerschap ook bij hem gelopen en mijn dochter werd met 3970 gr. geboren. Ook groot. Dat zei hij toen ook al dat ze groot zou zijn. Nu krijg ik een jongen. Dus misschien denkt hij dat is ook normaal dat hij nog groter word. Maar nu ben ik dus gaan lezen bij complicaties grote babies en ben eerlijk geschrokken. -Tweede kind word groter. -Jongen word groter. -Vrouw boven de 35 baby kan groter geboren worden. -Veel aangekomen bij 1e trimester, baby word groter. Ik kan Bingo roepen nu. Lang verhaal sorry. Maar aan het apparatuur ligt het niet. Echt met een echo met alles erop en eraan. 3D en 2D. Geen fout. Waarschijnlijk wat ik denk. Van hoofd naar bil gemeten. Heb hem dat ook zien doen. Ik wist alleen toen nog niet dat 21 centimeter op 20 weken zo groot zou zijn. Ik heb dus gelezen dat 21 cm dus eigenlijk 30 centimeter zou worden als ze het in Nederland met beenlengte erbij meten. Daar moet ik nu achter komen of dat zo is. Ben een beetje bang nu.
Dat is een goede vraag voor hem volgende keer, Dank je Dansprinsesje , Of hij dat ook heeft gedaan met dijbeen. Heel verwarrend nu om in een ander land te wonen. Metingen zijn anders. je weet niet wat je kan verwachten. Misschien weet de dokter dat ook niet omdat ik ook weer afwijkend voor hem ben. Het is hier niet vreemd voor vrouwen om 1.50 te zijn. Ik was in nederland al vrij lang. Ik ben groter hier dan de gemiddelde man. Mijn Costaricaanse man had een opa van 2 meter. Die was beroemd in omstreken vanwege zijn lengte. En nu ben ik bang voor een gigantische zoon. Wel niet bang. Lijkt me eigenlijk wel geweldig. Maar dan moet ik dat wel weten voordat ik ga bevallen. En mijn dokter zeker ook.
De vraag is nu of het klopt als een babytje 21 cm word gemeten van kruin tot bil, of dat hij dan 30 cm is. En dus echt de grootte heeft van een baby van 24 weken. Schijnt gevaarlijk voor een baby te kunnen zijn ivm met placenta en glucose bij geboorte. Moet misschien maar een keizersnede gaan plannen om te voorkomen dat het dalijk verkeerd gaat. Ook of iemand hier ervaring mee heeft met dit.
Vraag me af hoe betrouwbaar zo’n tabel is. Want het is natuurlijk onzin dat elke Nederlandse baby 25 cm zou zijn bij 20 weken. In Nederland wordt gewerkt met percentielen (P10 betekent dat 10% van de baby’s kleiner is en P90 betekent dat 90% kleiner is en zo alles daar tussenin). Gewicht zegt overigens veel meer dan lengte. Daarnaast, hoe goed de apparatuur ook is, het blijft een schatting. Gebruik hier maar eens de zoekfunctie en zoek op groeiechos. Dan zul je zien dat het heel vaak niet klopt. Ik zou je zorgen bespreken met je arts en wellicht vragen nog een keer te meten. Want wij (of info op het internet) zullen je vragen waarschijnlijk niet echt kunnen beantwoorden. Edit: ik zou sowieso beginnen met te vragen hoe/wat hij heeft gemeten want je doet nu allerlei aannames die wellicht niet kloppen . Edit 2: als ik in mijn zwangerschapsapp (ook totaal niet betrouwbaar natuurlijk) kijk bij 20 weken zou de baby 26,7 cm moeten zijn. Dus zo zie je maar weer.
Hi Flamingo, Super, dank je! Inderdaad het is een schatting. We gaan kijken in de toekomst. Hier zal ik elke maand terug moeten gaan om alles te controleren. Is een beetje vaak weet ik maar dat doet hij zo hier. Misschien wel interessant om dat dan hier te blijven bijhouden. Voor mijn klinkt de meting 26,7 ook al beter. Komt wat meer in de buurt van 30 cm. Dan zou hij gewoon wat groter zijn (rekeninghoudend dat het een schatting is). De opa van mijn man van zijn vaders kant was ook lang. En wij zijn lang. Ik heb er wel net een leuke nachtmerrie over gehad. Baby was te groot. Dokter was ineens een vrouwelijke Chinese geworden en probeerde met geweld met de elleboog de baby eruit te drukken. Lukte niet. Toen kwam ze met shotgun. Toen zei ik dat de buik weg was en ze schok. En toen van o'ja die hebben we even op het balkon gelegd en zijn het vergeten. Toen werd ik wakker. Lekker bizar allemaal. . dank je voor het meedenken
Bekijk bijlage 608405 Ik las dit vandaag nog in mijn app! Ik denk dus dat de lengte die gemeten is inclusief benen, van kruin tot hiel.
Ik vroeg vorige week ook hoe lang onze baby was tijdens de echo. Tegen mij zeiden ze dat ze op deze termijn alleen hoofd, buik, dijbeen opmeten en niet het gehele kindje meer omdat dit een vertekend beeld kan geven. Ik heb nu volgens de echo een kindje met gemiddeld hoofd, iets dikker buikje en extreem lange benen haha.
En maak die feitjes in je hoofd ook niet te groot... een jongetje is vaak ietsjes zwaarder... een tweede ook. Maar al die punten die je opnoemt betekenen niet bij allemaal 250 gram erbij en een baby van 10 pond. Je hebt een iets verhoogde kans op een grotere baby... wat je ook altijd nog zou kunnen doen is de info over je echo opvragen en een Nederlandse gyn of verloskundige vragen ernaar te kijken. Zou denk ik best kunnen. Al is het misschien voldoende je gestelde vragen gewoon aan de beste man te stellen.