Even een vraagje... ik vertelde aan mijn gyn dat ik “bang” was voor een grote baby. Ik heb 2 dochters van 3340 en 3700 bij een geboorte van 39+3. Nu zei mijn gyn dat een derde ook groter is dan een tweede, alleen dat het nooit meer het grote verschil is als tussen een eerste en een tweede. Dan zouden jongetjes ook nog zwaarder zijn dan een meisje en laat ik nu gezegend zijn met een klein kereltje na 2 geweldige dochters. Al met al was ik dus bang dat ik een kind kon verwachten van over de 4 kilo. Ik kreeg gelijk een groeiecho en daarbij zei hij al dat hij vorige keer (25 weken) ook gemeten had en onze zoon toen op p30 zat. Nu was dat p25. Met 1435 gram en een gewicht bij de geboorte van 3300 gram.. Huh? Das hetzelfde gewicht als mijn dochter 10 jaar geleden. Nou ken ik genoeg verhalen waarbij die echo’s alles behalve klopte. Maar toch ben ik even benieuwd. Wie deelt zijn ervaring.. hoe ver was je bij je groeiecho(’s) en klopte het uiteindelijk bij de geboorte?
Ik zou er niet op durven vertrouwen, hoor zo vaak dat het niet klopt. Hier werden beide kinderen groot geschat, maar viel mee uiteindelijk (3575 en 3775 gram).
Heb maar bij één kind groeiecho’s gehad maar daar klopte niks van. Werd op 33 weken geschat op 2700 gram en werd op ong 35 weken geboren op 2540 gram. Hoor zó vaak dat schattingen niet kloppen dat ik het bijna eng vind dat er zoveel keizersneden (onterecht!) om gepland worden. Jongetjes zwaarder dan meisjes? Hier niet. M’n zoon was 3150 en m’n derde meisje was 3640. Maar ja dan kun je nog zeggen dat die derde dan groter is zeker...? Zoon was de vierde trouwens. En m’n prematuurtje de vijfde. Nee, ik zou zeggen dat de enige richtlijn die je hebt is dat ieder kind z’n eigen lijntje volgt en dat groeiecho’s hooguit een indicatie zijn en er ook vaak naast kunnen zitten.
Nee. Bij de groei echo’s werd onze dochter als ‘gemiddeld’ gemeten. Bij 40 weken zwangerschap werd ze geschat op +\- 3300. Uiteindelijk is ze geboren met 39 weken en woog maar 2545. Onze oudste had trouwens een gewicht van 3220 bij 37+5 en de middelste bij 37+1 2980. (Beide jongens.)
Ik zou een dochter krijgen van 8 kilo die uiteindelijk 3330 woog en een zoon van over de 4 kilo en die woog 3600 dus ik zeg nee
Hier werd zoontje met de groeiecho 8 pond geschat bij geboorte. Maar hij was net 6 pond Deze week ook een groei echo, dus ben benieuwd! Maar zou me er echt niet aan vast pinnen.
De twee jongens waren gemiddeld maar scheelden wel 500 g. De laatste, een meisje, zat bij 36 weken op de p10 maar was bij 40 weken 3580 g. Ik geloof er dus niks van, die schattingen.
Hier werd zoonlief bij 36+6 al op 4 kilo geschat. Bij 39+2 geboren met 4475g. Dus de schatting klopte aardig...
Bij C klopte het. Met 32 weken een Groeiecho en ze werd op 3600 gram geschat met 40 weken. Op 39+2 weer een echo en toen werd ze op 3500 gram geschat. Ze is met 39+4 geboren met 3562 gram. Bij N geen Groeiecho gehad maar met 39+5 werd op basis van voelen geschat dat ie hooguit 3 kilo zou wegen. Ik moest echt rekenen op een licht kindje. Volgende dag geboren 3605 gram. Ik vertrouw meer op de echo
Er zat bij mijn dochter een groot verschil tussen de meting van de vk en die in het ziekenhuis. Het ziekenhuis zat aardig goed. Van de 3 was de 2e baby veruit de zwaarste. 1 (41w) 3400 j 2 (41w) 4200 j 3 (39w) 3300 m Bij mij hing het gewicht samen met mijn eetlust. Bij de eerste heb ik 7 maanden moeite gehad om eten vast te houden. Bij de 2e een onstilbare eetlust. En bij de 3e vond ik bijna niks lekker. Gewicht is trouwens niet de belangrijkste factor wat persen betreft. Dat zijn de schouders en het hoofd. Mijn tweede was een stijve baby met brede schouders. Dat was hetgeen wat het pittig maakte. Zodra de schouders door waren maakte het geen verschil meer.
Mijn ervaring is dat de echo’s soms wel aardig kloppen. Eerste kind weliswaar overleden maar werd geschat op 460 gram, was 420. 2e (gezonde) zoon werd bij de geboorte geschat op 3kg en was met 37,3 2780 gram. Klopte dus aardig
Ten eerste is een groei Echo een schatting, deze schatting kan 10 % afwijken. Dus 10% zwaarder of lichter. Denk dat je bij een p30 lijn je niet echt zorgen hoeft te maken over een te zware baby. Mijn zoon volgde de p95 lijn. Schatting was ruim 8 pond bij een zwangerschapsduur van 40 weken. Alleen kwam meneertje pas bij 43 weken en woog toen 10 pond. Bij mijn dochter en groeiecho gehad , daar kan ik mij geen p score van herinneren maar wel de opmerking dat het een dikkertje was. VK die gewoon voelde was het daar niet mee eens. Ze werd geschat op ruim 8 pond en werd met 39+3 geboren met 3870 gram
Tsja. Bij mijn oudste (jongen) zeiden ze wat een ukkie, die gaat de 3 kilo niet halen, maar was met 39+5 gewoon 3400 gram! Bij de tweeling schatten ze ze met 31 weken allebei al boven de 2 kilo (via echo) maar bij 35+1 geboren en waren ze 1790 en 1895. Dus 4 weken later nog steeds die 2 kilo niet.
Hier klopt het. Hij werd op 3500 gram geschat met 40 weken, hij woog uiteindelijk 3610 met bijna 42 weken.
Ik heb in beide zwangerschappen tussen 28 en 36 weken om de week een groeiecho gehad. Mijn dochter werd geschat op “zo’n 3,5 kg” bij de geboorte. Ze is geboren met 3550gr. Mijn zoon werd geschat op “zo’n 3 kg”. Ook hij is geboren met 3550gr.
Laarste groeiecho bij me dochter kwam op een huidig gewicht van ruim 2500 (36+6 wkn). Ze hadden een ks gepland voor de week erna en dan zou ze zeker 2800 gram gaan wegen. Ze is geboren met 37+5 en woog 2285 gram bij 45 cm