Wie drinkt thuis koffie op de Slow Coffee manier? Oftewel 'ouderwets' filterkoffie?

Discussie in 'De lounge' gestart door hanna76, 4 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Hallo,

Ik heb even een vraagje over koffie zetten. Ik heb hier thuis gewoon een Senseo-apparaat en een gewoon koffiezetapparaat staan. Ik ben de enige die hier koffie drinkt. Maar nu lijkt het me zo leuk en misschien ook wel lekkerder om met koffiebonen te gaan werken. Maar........ ik ben niet van plan om een groot, duur apparaat te gaan aanschaffen.
    Nu heb ik iets gelezen over Slow Coffee, zoiets als koffie in filter doen en water erover heen gieten en dan koffie opdrinken. Maar als ik dat hier thuis doe, krijg ik niet echt lekkere koffie. Komt dat dan omdat ik snelfiltermaling gebruik?
    Wie drinkt hier koffie op zo'n manier? En hoe werkt dat dan als je koffiebonen zou gaan gebruiken? En hoe krijg je dit nou echt lekker? O ja, en het duurde bij mij zo lang dat doordruppelen van het water dat de koffie in het kopje al lang weer afgekoeld was en dus niet meer lekker... ;)

Graag tips!

Groetjes,
    Hanna

2. AnneThamar

AnneThamar Niet meer actief

Wij gebruiken een gewoon ouderwets koffiezetapparaat. We hebben er een met bonen maar ik vond het onderhoud erg irritant, en nu na een jaar of drie smaakt de koffie niet zo lekker meer.
    Vroeger hadden we wel een filter dat we bovenop een beker zetten, maar dat ging niet zo langzaam hoor, miss verkeerde soort filter gebruikt?

3. AnneThamar

Oh ja, als je koffiebonen wilt gebruiken moet je een maler hebben, deed mijn tante vroeger ook.

4. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, ik deed een gewoon filter die ik normaal ook voor koffiezetapparaat gebruik, maar ik deed echt superlangzaam het water er op gieten.
    Maar je kunt natuurlijk ook in 1x al het water in het filter gieten, maar dan gaat het toch weer te snel? En een slappe bak koffie, toch?

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
  6. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Mja, had ik idd. al gelezen. Maar na 3-5 minuten doorlopen van koffie in koffiekopjes is de koffie in het kopje al redelijk aan de koude kant..
    Ach... ik ga hier gewoon maar weer eens een bakje zetten: Senseo... ;)

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als wij op vakantie zijn, doen we het als volgt:
    Filterhouder met normaal koffiefilter op een thermosfles.
    Daar gaat gewone filtermaling koffie in.
    Water koken en er langzaam opgieten.
    Steeds een scheutje en pas als dat weg is, een volgende scheut.
    De thermosfles houdt de koffie warm. (Eventueel kun je die thermosfles van te voren even omspoelen met wat kokend water. Dan is de koffie echt gloeiend heet!)

Ik drink geen koffie, maar volgens mijn man is dat veel lekkerder koffie dan uit een gewoon koffiezetapparaat of senseo.
    Nu moet ik er wel bij zeggen, dat hij van sterke koffie houdt.

8. AnneThamar

Nee wij deden ook wat tupp zegt, elke kee pr een scheut en dan weer wat erbij.

9. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
  10. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Maar welke verhouding neem je dan? koffie vs. water?

11. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Ik drink graag koffie uit een cafetierre.. Dan maal ik mijn bonen zelf en zet het daar in. Ik heb er een voor 2 kopjes. Maar kan ook voor 4, te halen bij de betere koffiezaak:)

12. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In principe gaan wij uit van één (afgestreken) maatschepje per kopje.

13. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    En dan een kopje (zeg maar Senseo-kopje) van 150 ml.? Of een groter koffiekopje?

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.767
    18.912
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Zo'n 'kop-en-schotel-kommetje'. Dat is iets groter dan een senseokopje, denk ik. Maar kleiner dan een mok. Voor een mok koffie rekenen we 2 maatschepjes.

15. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Maar kun je ook gewoon koffiebonen gaan vermalen in zo'n koffieboonvermaler en vervolgens die gemalen koffiebonen in een gewoon 'ouderwets' koffiezetapparaat doen, i.p.v. snelfiltermaling?

16. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik gebruik nooit het koffie apparaat veel te veel werk voor 1 kopje. Gewoon zo'n filterhouder op het kopje daar 4/5 scheppen filterkoffie in en water eroverheen :)

17. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Het is ruim een jaar geleden dat ik zo de koffie heb gedronken, mijn oma maakte het altijd zo.
    Lekkerste bak koffie ooit!
    Koffiekan op het fornuis, filterhouder met filter en koffie erop en dan langzaamaan het kokende water erover gieten.

We hebben nu zo'n koffie-iets. Dat je eerst de koffie erin moet scheppen, heet water erop even laten trekken en dan de koffie naar beneden drukken. Geen idee hoe dat heet :p
    Vind ik ook wel erg lekker!

18. hanna76

hanna76 Fanatiek lid

15 nov 2007
    3.124
    0
    36
    Koffiekan zo gewoon op het fornuis? Kan dat? Knapt zo'n pot dan niet?

Op de een of andere manier wil ik gewoon koffiebonen gebruiken. Heb steeds het idee dat dat lekkerder is. Geen idee of dat echt zo is en ik wil dus ook geen duur groot apparaat aanschaffen.

19. LoesjeX

LoesjeX Actief lid

20 okt 2013
    121
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je kunt koffiebonen toch gewoon in een foodprocessor malen? Tenminste die van mij kan dat wel. En van die sets met een staafmixer zit vaak een bakje bij waarmee je koffiebonen kunt malen. Daarna kun dje die zelfgemalen koffie in het koffiezetapparaat doen, of met een koffiefilter in zo'n filterhouder en dan steed water opschenken inderdaad. Zo deden mijn ouders het ook op de camping.

20. HuiBooBee

HuiBooBee Fanatiek lid

1 feb 2011
    4.355
    72
    48
    Ja maar dat is zo'n ouderwetse! Een tinnen, of andere metaalsoort, koffiekan.
    Die stond altijd op het kleinste pitje op laag vuur, zodat de koffie warm bleef.
    Steen knapt inderdaad, denk ik.

Deel Deze Pagina