Een vraag voor de handige klussers onder ons

Discussie in 'De lounge' gestart door NooNoo, 11 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Wij hebben een eettafel die al een paar keer is gebeitst/geverfd en nu wil ik er wéér iets anders mee ;)
    Het liefst zou ik het tafelblad eraf halen en er steigerhouten planken over leggen, maar dat lukt niet. Het blad zit muurvast (verlijmd en geschroefd) en ik ben bang dat als we aan het breken gaan, er meer kapot gaat dan de bedoeling is.

Ik wil dus graag het blad een andere, donkere kleur geven, maar er moet wel wat structuur in het blad blijven zitten.
    De tafel is van teakhout. We hebben 'm destijds twee keer donker gebeitst en toen we dat zat waren hebben we 'm wit geverfd (2 keer grondverf en 2 keer lak).

Wat denken jullie? Is het überhaupt mogelijk om al deze lagen er goed genoeg af te krijgen en het blad weer mooi donker te maken met een beits o.i.d.? En hoe zouden jullie het aanpakken?

2. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ik heb er zelf geen verstand maar mijn vriend wel. bij onze eikenhouten eettafel zegt hij al dat er wss veel structuur verloren zou gaan (ga m van t voorjaar ook opknappen) dus als er zo veel af moet ben ik bang dat je weinig structuur over zal houden

3. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Daar ben ik ook bang voor Vagans, dat het een groot glad en glimmend vlak wordt. Dat is het nu eigenlijk al, maar omdat we zijdeglans hebben gebruikt glimt ie gelukkig niet zo hard. Ik had gehoopt dat ik het er misschien allemaal kan afkrabben ofzo, maar eenmaal begonnen is geen weg meer terug he :)

4. Vagans

Vagans Niet meer actief

Ja zal hem flink moeten schuren wil je er een mooie nieuwe laag overheen willen doen.

5. Joes1

Joes1 Actief lid

16 jun 2013
    315
    1
    0
    Of steigerplanken er gewoon boven op? En de zijkanten ook afwerken met steigerplanken?

6. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Daar hebben we wel aan gedacht maar dan wordt het tafelblad bijna 3,5cm dikker en in totaal bijna 7,5cm. We hebben er laatst een plank bovenop gelegd en het wordt echt niet mooi dan ;)
    Was anders een superoplossing geweest.

7. Onlyjustme

29 nov 2013
    55
    0
    0
    Oldenzaal
    Kun je het blad niet gewoon verwijderen door hem eraf te zagen?

8. NooNoo

NooNoo VIP lid

18 jul 2010
    5.422
    1
    0
    Dat zou ik nog eens kunnen bekijken...
    Ik heb net mijn persoonlijke klusheld gebeld, mijn vader. De man met gouden handen. Die durft het wel aan... Met een afbijt, krabber, grof schuurpapier en desnoods een brander. Zoals hij zei: in het ergste geval moet je het blad weer wit schilderen. En hij heeft nog gelijk ook.
    Over een kleine twee weken komt ie een dag klussen en gaan we het meemaken ;)

Deel Deze Pagina