Emigreren voor je werk

Discussie in 'De lounge' gestart door Snne, 24 jan 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snne

Snne Bekend lid

10 feb 2011
    840
    8
    18
    NULL
    NULL
    Op dit moment zit mijn vriend werkloos thuis. Van de week kwam hij een vacature tegen op Aruba. Hij vertelde het als grapje maar we zijn er toch eens even over gaan nadenken. Op zich lijkt het ons een super leuke uitdaging. Maarja wat komt er allemaal bij kijken? Ons zoontje is op dit moment anderhalf dus hij hoeft nog niet naar school. In de vacature staat dat het voor 2 jaar is. Wie heeft er tips en ervaringen te vertellen?

2. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Wij zijn ook naar het buitenland verhuisd. We wonen nu in Saoedie Arabie. Mijn oudste is 5 en gaat hier naar de internationale school.

3. Tommo

Tommo Fanatiek lid

3 jul 2013
    1.741
    1
    36
    NULL
    NULL
    Wij zijn naar Engeland gegaan, om meerdere reden, maar 1 daarvan was dat mijn man hier wel werk kon vinden en in Nederland niet. Geen spijt van en wij willen hier nooit meer weg.

4. ShampooL

ShampooL Niet meer actief

Er komt heel veel kijken bij emigreren. Het lijkt soms gemakkelijk. Maar het is zwaar. Niet alleen qua administratie, maar ook emotioneel.

Lees je goed in!
    en dek je goed in!

Pluspunt: Het is een ervaring om nooit te vergeten! :)

5. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Doen. Gaan (ben je al weg). Ik zou de ervaring niet meer willen missen. En erger nog voor de familie 'ik wil ook niet meer terug" nooit meer nada! Het is voor mij persoonlijk zo'n lekker gevoel van vrijheid en ontdekken. Al is het leven hetzelfde de verpakking is anders en dat zet je aan het denken en in mijn geval sta ik anders in het leven. Het raast niet meer zo doelloos voorbij. In NL was het allemaal gewoon en deed ik mijn ding veilig en wel.

Maar denk goed na en ga eens op zoek naar ervaringsdeskundige die er al wonen. Het is natuurlijk niet alleen zon zee strand!

Succes

6. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Het was idd enorm zwaar. Het huis leegmaken, meubels verkopen, alle abonnementen, verzekeringen etc opzeggen, de auto verkopen, alles klaar leggen voor de verhuizers (wij mochten 220 kg per vliegtuig en 600 kg met de container mee geven) etc.en niet te vergeten alle visumpapieren etc.

Mijn man is in september al gegaan en ik ben dan eind november 2013 met de kinderen gegaan want toen was ons visum pas klaar. In de tussentijd woonde ik bij mijn ouders en moest ik alle zorgverzekeringen etc stop zetten en alles vanuit Europa regelen. Ik ben, ondanks dat ik zwanger was, ongeveer 7 kg afgevallen. ( Nu kreeg ik er ook nog de slechte combinatietest tussendoor en misselijkheid van de zwangerschap). Al met al een zeer intensieve tijd gehad eind 2013.

Overigens is Saoedie Arabie niet mijn droomland en blijven we maximaal vier jaar vanwege het werk van mijn man.

7. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Wij wonen al een paar jaar in Engeland en ik heb nu een dochtertje van 5 maanden. Ik zou er wel rekening mee houden dat je in het begin geen familie/vrienden hebt die op je kindje kunnen passen en dat je je in het begin best alleen kan voelen omdat je alle contacten opnieuw op moet bouwen.

Toch zou ik ervoor gaan. Het is een hele leerzame uitdaging!

8. amg

amg Lid

8 jan 2013
    74
    19
    8
    Nederland
    Toevallig wonen wij ook al een paar jaar in Engeland en hebben ook een dochtertje van 5 maanden! Wij zijn verhuisd als pas afgestudeerden en dat viel mij best mee qua dingen regelen. Het moeilijkste was de beslissing nemen en de rest ging eigenlijk vanzelf. Wij gaan dit jaar echter naar Australie verhuizen, ik ben benieuwd hoe dat allemaal zal gaan! Ik zou het zeker doen, het is inderdaad een ervaring die je nooit zult vergeten.

9. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Hier sluit ik me helemaal bij aan.
    Aruba is verder als Portugal (ik ben binnen 3 uur in NL als het moet), dus je moet je als eerste afvragen of jullie voor langere tijd afstand zou kunnen nemen van alles wat je in NL dierbaar is.
    Ik zou zeggen: doen! Niet alleen voor het werk, maar ook voor de ervaring.

10. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Wij zijn enkele jaren geleden naar het Verre Oosten verhuisd, uitgezonden als expats. Het is een enorme stap en het moet in je aard zitten om dit aan te kunnen en aan te durven natuurlijk.

Onze kleuters spreken inmiddels drie talen vloeiend en gaan hier naar een internationale school. Kinderen zijn super flexibel en passen zich altijd zo makkelijk aan, zolang papa en mama maar in de buurt zijn. ;)

Kijk wel goed of je in jullie geval een 'expat package' krijgen of gewoon als local een salaris zonder verdere vergoedingen voor huisvesting of scholen. Scheelt uiteraard enorm in de kosten. Wijzelf (en eigenlijk alle expats hier) hebben het zó naar onze zin dat we nooit meer terug willen naar Nederland! Inmiddels ook een super leuke vriendenkring opgebouwd, veel hobby's en maken prachtige reizen binnen de regio. Het heeft even geduurd maar ik voel bij compleet thuis en ingeburgerd nu in ons nieuwe woonland. Het is ook een enorm voordeel als je de taal spreekt.

Aruba ken ik verder niet, is natuurlijk vrij klein en beperkt dus ik zou op z'n minst een aan aantal weken daar gaan rondkijken om te zien of jullie het überhaupt wat vinden en daar misschien zouden kunnen aarden. Houd er rekening mee dat het als toerist echter altijd heel wat anders is dan er echt wonen!

Heel veel succes!

11. mh81

mh81 Bekend lid

29 jan 2009
    748
    11
    18
    #11 mh81, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt: 24 jan 2014
    Wij hebben 2 jaar op Aruba gewoond voor werk. Mensen zeggen snel... Doen, zon zee strand.. Zo werd er tegen ons ook gesproken. Er werd ook niet altijd begrepen dat we na 2 jaar terug kwamen want wat wil je nog meer? Leven op een paradijs! Natuurlijk, het is een prachtig eiland maar je bent er niet op vakantie. Onze kids waren, toen we naar Aruba gingen, 19 maanden en 4 maanden. Het was een geweldige ervaring maar voor vast zou ik er nooit willen wonen! Het lijkt allemaal prachtig maar Aruba kent ook veel nadelen. Mocht je meer info willen, pb me maar.

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wij hebben het een paar keer gedaan, wonen nu in Indonesië.

Ik heb hiervoor in aantal landen in Afrika gewerkt, en in Portugal en Australie gewoond en gewerkt.

Als het maar voor twee jaar is dan is het geen emigreren natuurlijk, dan ben je gewoon expat of uitgezondene.

Ik zou niet twijfelen, maar gewoon gaan!

Als je twee jaar gaat is het de moeite waard om te kijken of je je hele boel in Nederland wel moet opdoeken, huis verkopen, boedel in opslag, of dat je het gewoon aanhoudt, zodat je in je vakanties gewoon in je eigen huis kan, en als je terugkomt ook gewoon weer een nest hebt waar je op kunt terugvallen. Twee jaar zijn voorbij voor je het weet!

13. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

#13 Whysteria, 24 jan 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 jan 2014
    Ik ben twee keer geëmigreerd, maar in beide gevallen op de bonnefooi, en heb ter plekke mijn werksituatie moeten regelen. Nooit spijt gehad, en als het niet hoeft, ga ik ook niet meer terug naar NL.
    Ik zou, zéker wanneer er werk beschikbaar is en het voor tijdelijk is, zeggen: doen!

14. Fransa

Fransa Niet meer actief

Hier 2x geëmigreerd. Beide keren naar FR. We stonden er allebei erg gemakkelijk in. Eerste keer na studie boeltje gepakt en gegaan, tweede keer hoogzwanger (32,5 week) vertrokken. Mijn grootste droom is om naar de VS te verhuizen. We hebben twee jaar geleden daar voor een periode van 4 maanden gewoond en ik heb meer heimwee daar naar toe dan naar NL. In NL mis ik wel familie en vrienden maar het land zelf hoef ik in principe niet meer te wonen. Manlief heeft helaas nog niet dezelfde droom dus voorlopig blijven we hier. Mijn oudste van 4 spreekt al zo goed als vloeiend Frans en onze jongste wordt ook steeds meer thuis in de taal.

Ik denk niet dat je bij mij moet zijn voor nadelen aan het emigreren, ben daarvoor te avontuurlijk ingesteld.
    Zou, als je de mogelijkheid hebt, er wel een keertje gaan kijken om te zien of jullie daar 2 jaar zouden kunnen wonen.

15. Filifjonka

Filifjonka Actief lid

13 jun 2012
    177
    1
    18
    NULL
    NULL
    Hier ook een expat... We zijn inmiddels bijna zeven jaar weg uit Nederland en gaan deze zomer waarschijnlijk naar onze derde bestemming. En hoewel het soms moeilijk is, had ik de ervaring nooit willen missen. Dus hier nog iemand die zegt: gewoon proberen :). Als het niet bevalt, is twee jaar ook nog goed te overzien.

Deel Deze Pagina