Ik heb dankzij jullie net geleerd waar een bidet dus voor dient Heb dat ding echt serieus nooit begrepen.. dacht dat het voor de was zou zijn, whahaha
Euhh ik ken alleen wat vreemde Finse dingen.. - ze zijn niet zo dol op toeristen en buitenlanders. Als je getint bent word je soms gewoon genegeerd.. ze zijn wel dol op Nederlanders - er komt telkens metal op de radio, dat hoor je dan heel vaak door de bus heen en die oudjes daar vinden dat heel normaal. - 1 jaar lang zwangerschapsverlof hebben.. betaald - met elkaar in de sauna gaan zitten voor of na het eten.. bijna iedereen heeft ook een sauna in huis. als je dan op bezoek komt bij vrienden gaan ze op een gegeven moment in de sauna en vragen ze of je meegaat.. daarna gaan ze lekker finse wodka drinken in de ijskou op het balkon met slechts een handdoek om zich heen. in sommige appartementcomplexen zit tegenover de bergingen ook gewoon een sauna waar alle bewoners in kunnen. kan je lekker met je buren zitten whaha.
Siroop is hier ook in alle soorten te verkrijgen (Ierland), lekker met barley! (gerst) Dat van dat zoenen lukt me nou wel, ik geef er standaard maar 1, mijn schoonvader vind drie zoenen uit NL helemaal geweldig, die geeft nu iedereen standaard 3 zoenen haha Oh, ben je net gewend aan de bus route, gaat de bus ineens een andere kant op, da's ook zoiets. En je moet er half voor springen, anders rijden ze gewoon door. Hand omhoog zoals in NL reageren ze niet op Gelukkig ga ik nooit meer met de bus haha Oh en bij de kassa zijn ze altijd super vriendelijk, als iets 2 halen 1 betalen is, en je hebt dat gemist, gaan ze dat rustig voor je halen (terwijl er een rij van hier tot Tokyo achter je staat ) En nog in discussie gaan ook hoor, ik ben nogal snel van laat maar joh! Hardstikke druk! gaan ze zo met je in discussie om je te overtuigen dat het toch gratis is, ze het echt niet erg vind om te gaan halen etc...nou okee, ga maar dan
die was ik helemaal vergeten. 1 april heet hier 'Poisson d'Avril'. Het is dan de bedoeling dat je ongemerkt iemand een vis op zijn rug oid plakt.
Ik maak de pastapot ook altijd schoon, maar niet voor het zuinige, maar dan kan hij meteen in de verzamelbak voor het glas en stinkt het niet zo
Die wilde ik vroeger graag een keer op vakantie, toen kreeg ik een fles naar veel gezeik, niet te zuipen. Moest ik hem gewoon opdrinken :')
Bij de surinamers (lees creolen en dan vooral de old fashion zeg maar) mogen vrouwen als ze ongesteld zijn niet koken voor de man dat is onrein en kan de man ziektes brengen. Vele negroide mannen denken nog steeds zo (gelukkig die van mij niet) Zijn familie wel dus als ik ongesteld ben hoef ik ook nooit te helpen (heb dat wel eens in het verleden gebruikt als smoesje terwijl ik niet ongesteld was hahaha)
Iets wat ik heb meegemaakt tijdens mijn vakantie in Aruba: sta je netjes te wachten bij een postkantoor voor postzegels om kaarten te versturen, het is behoorlijk druk en snikheet, gaat allemaal op zijn gemak daar. Toen ik eenmaal aan de beurt was trok dat mens gewoon haar rolgordijn naar beneden ik zo WTF haha schijnt gewoon een gewoonte te zijn als ze pauze hebben dan hebben ze pauze kan jij gewoon een kwartier wachten BELACHELIJK daarom stond er ook niemand meer achter mij ze wisten gewoon dat er om 13u pauze was ja een domme toerist net als mij stond achter mij een Amerikaan hahaha. Bij de kapper in Suriname en ook de surinaamse kappers in NL gaat het net zo die knippen je haar en ondertussen gaan ze even een broodje halen aan de overkant of voetbal kijken op tv hahahaha
De deense leverpastei is gewoon een soort smeerleverworst, alleen wat grover. Er is niets vreemds aan. Een varkenskop eten met kerst is ook niet echt een traditie voor zover mij en mijn schoonfamilie bekend is, hoewel ik de -gebakken- boerenkool om en nabij kerst vreselijk vind. Zoenen geven is hier not done, dat is veel te intiem. Hier groet je iedereen met een fikse knuffel.... Met zoenen kan je tenminste nog een beetje afstand houden Kinderwagen -met kind- laten Denen gerust buiten staan als ze in een lunchroom oid zitten, kinderen moeten luchten. Ingepakte kindjes in kinderwagens op balkons, in de tuin en beneden bij de flat zijn volkomen normaal. Er bestaat geen kraamhulp in Denemarken, noch een consultatiebureau en de meeste huurcooperaties hebben een soort werklui in dienst die de gehele omgeving van de woning tiptop in orde houden. (trappenhuizen, grasveldjes, speeltuintjes, wasruimtes the works.) Vele appartementencomplexen hebben een grote ruimte die je kosteloos kunt gebruiken voor een feestje, je hoeft ze alleen te bespreken. Hmmm voor zover waren dit mijn wtf-momenten wel toen ik verhuisde.. Moet er wellicht bij vermelden dat ik in Jutland woon, waar een en ander behoorlijk gemoedelijker is dan wanneer je richting Kopenhagen vertrekt, wellicht maakt dat nog enig verschil. Oh wacht, de Deense vlag. Wat zijn ze trots, en we gebruiken die vlag -OVERAL- voor. Verjaardagen, feestdagen, gewone trots, kerstmis.
Koninginnedag Pakjesavond Tweede christelijke vrije feestdag Ooievaar in de tuin bij geboorte Beschuit met muisjes Haring happen Kaas op een prikker met augurk/zilverui/ananas Koffie met een koekje Stamppot Kroketten Chocoladeletters Pepernoten Drop Fietsen Schaatsen 3x zoenen apart afrekenen (Dutch treat)
boehoe word helemaal jaloers, ik mis nederland (zullen de zwangerschapshormonen wel zijn... oh en wat ze hier in engeland ook doen wat mij altijd zeer irriteert: bij het afrekenen in de supermarkt, gaat de cassiere de volgende klant pas helpen als jij uit het zicht bent. voel me altijd gehaast omdat ik dus als een gek moet inpakken, anders heb ik het idee dat de volgende zo lang moet wachten. werkelijk waar, ze scannen pas het eerste product van de volgende, als ik al mijn spullen in het wagentje heb en het wagentje begin weg te duwen! heel vervelend!
Op Curacao: Begraafplaats bestaat uit kleine huisjes. Je tas mag je nooit op de grond zetten want dan word je arm. Met blote voeten door de regen lopen dan krijg je blaasontsteking. Nederland: Ik geef geen 3 kussen meer....zo irri. Nu is het 1 zoen en een knuffel erbij voor familie Spanje: Iedereen noemt elkaar liefje,schatje etc Tapas...zowww lekker. USA Zelfde als Spanje...je bent iedereen zijn sugar,honey,babe,baby en iedereen zegt ik hou van je.Love you!! Een steak bestellen met 2 spiegeleitjes erop als ontbijt in Vegas voor 1$. Big foot hotdogs die je niet opkrijgt. Tsjechie Warme chocolademelk kan je er lepelen. Is trouwens wel echt superlekker!! horká čokoláda is echt net de romige dikke chocola die je eigenlijk bij je chocoladefondue gebruikt alleen nog net ietsjes dikker. En in Brno is er een cafeetje die echt 30 verschillende smaken heeft.