onze kleine meid is net 1 en vraag me af kan ik al starten met creatief bezig zijn zoals knutselen, tekenen, stempelen??? wat is leuk om te doen en mee te beginnen? Waar op letten? of is ze er gewoon nog te jong voor? Lijkt me zo leuk samen bezig zijn!
Mijn dochter is er pas sinds een paar maanden mee bezig.. Wat ze leuk vond om mee te beginnen is stickeren (op papier plakken), met wasco tekenen (moet ze het niet in dr mond willen stoppen), vingerverven (ook niet in de mond, en alles zit onder ), met stiften tekenen (speciale van Bruynzeel, die was je zo af/uit). Wat je wel kan doen, maar dat is meer samen; een kleurplaat en er dan lijm op doen, en dan bijvoorbeeld glitters op, propjes papier of watjes (schaap maken bijvoorbeeld)
Wij doen ook al een tijdje kleuren of stickers plakken maar echt leuk vind ze het niet. Ze hebben er gewoon het geduld niet voor denk ik. O ja wel leuk, alle kleurtjes in en uit het etuitje halen en de kleur opnoemen
Volgens mij zijn de kindjes er klaar voor als ze de spullen niet meer automatisch in hun mond stoppen. Met net 1 jaar vind ik het nog een beetje vroeg voor echt knutselen en kleuren. Dat zal ze nog niet snappen. Maar wel zeker de tijd voor houten puzzeltjes, leuke stapeltorens maken, soort van tekenen (leren om de potlood goed vast te houden) enz
Ligt heel erg aan het kind of ze er met net 1 jaar wel of niet aan toe zijn. Mijn dochter vond het met 10 mnd al leuk om te tekenen, mijn zoontje zet een kras en gaat er dan expres mee gooien (gooit met alles nml). Ik heb hier 4 (oppas)kids van allemaal net 1: 1 kan heel leuk kleuren pakt ook verschillende kleuren, mijn zoontje gooit er dus mee, nummer 3 vindt het gewoon echt niet leuk, en nummer 4 is ook wel klaar na 3 halen met het potloos/waskrijtje. Ik print meestal heel simpele kleurplaten met 1 groot ding erop (van de week een herfstblad waarbij ik dus de oranje,geel, rood en bruine krijtjes had klaar gelegd). Resultaat hangt op de deur ziet er erg leuk uit en de mama`s waren blij met hun ingekleurde kleurplaat. Wat ook leuk is (maar dat is rond de 1,5 jaar bij de meeste) is een heel simpele kleurplaat insmeren met lijm (plaatje dus niet het vel) en dan beplakken met snippers papier. Van de week ook een herfstblad beplakt. Daar zijn de net 1-jarige te klein voor die eten papier op, maar als de jouwe dat niet meer doet dan kun je het eens proberen.
thanks voor de ideeën! Zitten leuke idngen tussen om mee te beginnen. Ben benieuwd of ze het leuk vindt en er al klaar voor is!