Negatieve rhesus

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Brozus, 28 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Brozus

Brozus Nieuw lid

21 feb 2012
    2
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo, ik vroeg me af waar op te letten bij een negatieve rhesus bij een tweede zwangerschap.
    Mijn eerste kindje (2005) is met 33 weken spontaan geboren en zover ik weet hier nooit op getest op rhesus? oorzaak vroeggeboorte is onbekend. wel had ik eiwitten in mn urine en een verhoogde bloeddruk. nu las ik dat juist bij een tweede zwangerschap de schade ernstiger kan zijn ? als er geen anti stoffen zijn gegeven destijds aan mij, kan dit dan nu al kwaad voor de 27e week?
    Afdeling gyneacologie gebeld waar ik destijds ben behandeld maar daar krijg ik geen duidelijkheid, het is voor de verloskundige. Mijn verloskundige heeft geen dossier van mijn vorige bevalling en ik heb deze zelf ook nooit gekregen...
    alvast bedankt!
    een bezorgde moeder...

2. Ineke

Ineke Verloskundige

15 dec 2010
    2.663
    0
    0
    Hallo,

Bij iedere zwangere wordt aan het begin van de zwangerschap gekeken naar de bloedgroep en of er geen antistoffen zijn aangemaakt. Er wordt bij rhesus negatieve zwangeren wordt nogmaals bij 27 weken (voorheen werd dat gedaan bij 30 wkn) gekeken naar of er antistoffen zijn aangemaakt.
    Is de baby rhesus positief krijg jij een spuit (anti-d) bij 30 weken (nu word bij 27 bepaald in het bloed van de moeder welke rhesus factor de baby heeft, in 2005 was het nog dat elke rhesus negatieve zwangere anti-d kreeg) en na de bevalling, dit is om te voorkomen dat je bij evt. bloedcontact tussen jou en de baby antistoffen gaat aanmaken.
    Dus bij een volgende zwangerschap word hier weer op gecontroleerd.
    Zou jij antistoffen aangemaakt hebben gaan ze verder onderzoek uitvoeren naar de hoeveelheid antistoffen.
    De kans op antistoffen is heel klein.

Groetjes Ineke

Deel Deze Pagina