Hierboven staat de vraag eigelijk al. We zijn van plan de spuitjes iets later te geven dan gebruikelijk. Kan je kind dan geweigerd worden op het k.d.v.?
Bij ons kdv wordt je wel geacht om je kind te laten inenten en je moet ook volgens de regels een kopie van het inentingsbewijs geven. Ik weet eigenlijk niet meer of wij dat ook daadwerkelijk gedaan hebben. Wij volgen overigens het normale schema, dus het is verder voor ons ook niet zo van belang.
Ik denk dat als je het aangeeft bij een intake dat je ze iets later wilt laten inenten als gebruikelijk dat ze er niet veel probelemen mee hebben. Als je je kind helemaal niet zou laten inenten kan een kdv je kinderen weigeren ivm infectie gevaren e.d. Omdat het vaak om ene redelijke groep kinderen gaat wat er rond loopt en vaak is er ook nog een baby groep die ene kans op een besmetting loopt redelijk en dan willen veel kdv het risico niet lopen. Kijk ze kunnne het natuurlijk van ieder kindje krijgen want ookal zijn de kids zelf niet ziek kunnen ze wel de ziekmakers bij zich dragen natuurlijk! Maar jammer genoeg word er dan wel snel (vooral door andere ouders) met de vingen gewezen naar de kinderen die niet ingeent zijn. Daarom zou ik wel vertellen dat ze wel geent worden alleen iets later. Hoeveel later wil je ze laten enten?
Misschien ligt het aan het "type" kdv? Je hebt particulier creche's maar alle 3 de kdv die aangesloten zijn bij sks(g) vroegen mij om de entkaartjes bij het eerste gesprek.
Ik zou hem rond een half jaar willen enten. Mijn zoontje is nu nog zo vol darmkrampen, huilerig en onrustig, dat ik hem de prikken erbovenop graag even wil besparen. Als dat allemaal beter gaat en hij goed in zijn vel zit, laat ik het liever doen. Bij mijn vorige heb ik het met 7 mnd gedaan en dat is erg goed bevallen. Alleen die was altijd thuis bij mij....
Bij ons hoeft het ook niet. We zijn er wel naar gevraagd, maar meer ter informatie. Kindjes die niet geent zijn, worden dan eerder naar huis gestuurd bij een ziektegolf.
Dat zou opzich niet echt voor problemen hoeven te zorgen in een kdv (ze zullen hem misschien wel wat strakker in de gaten houden bij opkomende ziekte verschijnselen en hem eerder naar huis sturen idd)
Ik heb gebeld en het werd nagevraagd, daarna teruggebeld en kreeg als antwoord; "dat is de vrije keus van de ouders".
Ik heb nooit kaartjes hoeven laten zien, maar heb er wel voor moeten tekenen dat ukkie wordt geënt volgens het RIVM-programma.
Bij ons is het ook niet verplicht maar wel willen wij het dan weten. Wij houden de gegevens wel bij van alle kindjes (GGD verplicht) dat als er iets uitbreekt je weet wie er geent is en wie niet.
Misschien omdat ze er van uit gaan dat de meeste kinderen wel volgens het vaccinatieprogramma gevaccineerd worden?
Hoe kan een KDV het verplichten als de overheid het niet eens verplicht? Beetje vreemd. Bij mij hebben ze er wel naar gevraagd, willen het wel hebben opstaan maar het was verder geen probleem. Het komt ook niet veel voor dat mensen later of niet enten.