Arm brandplek, nu stijf/pijnlijk

Discussie in 'De lounge' gestart door Lynx, 14 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    #1 Lynx, 14 apr 2020
    Laatst bewerkt: 14 apr 2020
    Afgelopen zondag heb ik een brandplek aan de binnenkant van mijn onderarm opgelopen (aan het hete rooster van de oven)
    Ik vermoed dat het een flinke 1e graads brandplek is, tegen 2 aan.
    Ik heb gekoeld en gisteren deed het wel pijn, maar eigenlijk verder weinig last van gehad.
    Sinds vandaag doet het meer pijn en wordt m'n onderarm stijf en pijnlijk.
    Het doet bijvoorbeeld pijn aan de pezen in de onderarm als ik een vuist maak.
    Normaal zou ik de doktersassistente vragen of ik hiervoor langs moet komen, maar nu vragen ze je niet te bellen tenzij je ernstig ziek bent. En ja, dat ben ik niet. Dus wat doe je dan.....vraag zp'ers om advies ;)

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik zou denken aan nog een keer koelen

Lynx vindt dit leuk.
  3. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Gewoon bellen als jij het niet vertrouwt.

Wij krijgen juist te horen wel te bellen als er wat is want "gewone" zorg voor de mens gaat ook gewoon door. (Denk wel dat dat ligt aan het dorp of stad waar je in woont)

Ik heb laatst "gewoon" mijn oren kunnen uitspuiten. Ze zeiden zelf dat ik binnen kan komen met alle maatregelen en niet ziek enz.

Maar hier zitten genoeg dokters assistentes. Misschien kun je een foto toevoegen en vragen of zij het willen beoordelen?

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Wij wonen in de brandhaard van Brabant, dus ik vermoed dat ze echt niet willen dat ik bel.

Ik dacht dat ik een foto had geupload, maar dat is niet gelukt zie ik. Nog eens proberen zo.

Edit: lukt niet, te weinig geheugen voor de bewerking zegt ie.......

5. birds86

birds86 VIP lid

13 mei 2013
    5.305
    2.002
    113
    Vrouw
    Oh nee dat zou ik nu ook nog niet bellen. Je merkt vanzelf wel wanneer het verslechtert/ontsteekt ofzo en dat het echt nodig is.

Jammer dat de foto niet werkt. Had een geruststelling kunnen zijn als andere even keken. Misschien de foto bijknippen?

6. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Misschien dat zalfje erop tegen brandwonden? Ben de naam ervan kwijt, maar kan je bij de apotheek kopen.

7. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Toevallig heb ik mij een aantal maanden geleden ook gebrand aan mijn onderarm aan het rooster van de oven.
    Direct gekoeld en die dag eigenlijk geen pijn, de dagen erna werd het steeds vuriger en pijnlijker. Ik ben er niet mee bij de huisarts geweest maar heb het vet gehouden met vaseline.
    Ik heb er wel een litteken aan over gehouden.

8. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Je mag er toch niets op smeren?
    Er is wel op een plek een stukje vel af gegaan, mag het dan ook nog?
    Trok de pijn/stijfheid bij jou ook do tot in je hand?

9. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

30 jun 2015
    4.822
    2.249
    113
    Je kan toch bellen voor overleg? Daar krijgt niemand corona van. Brandwonden zijn risicovol voor infectie dus ik zou gewoon bellen voor overleg. Een brandplek hoort niet zo uit te stralen wbt pijn.

10. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Oh sorry, vergeten er bij te zetten, ik ben er pas mee gaan smeren toen de huid geheeld was. Ik durf zo niet te zeggen of het ook pijnlijk was tot in mijn hand. T was gewoon helemaal super pijnlijk, kleding was al slecht te verdragen.
    Ik doe er even een foto bij van hoe het er vlak na het verbranden uit zag en hoe het er nu uit ziet.

Bijgevoegde bestanden:

11. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Dit inderdaad! Denk dat dit de dingen zijn die ze bedoelen waarvoor je wél moet bellen. En goede brandzalf kan zoveel schelen!

12. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Bij mij gingen er inderdaad ook stukjes vel af na een paar dagen en dat heelde later weer met korstjes, vreselijke jeuk..

13. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Hoe heb je gekoeld? Als je dat te koud hebt gedaan kan dat ook op je spieren/pezen slaan...

14. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @Ukkie1 en @Athina: ik heb verkeerd gelezen ik kan inderdaad wel voor advies bellen.

@Petra82: ik heb gekoeld met een coldpack met daaromheen een theedoek, maar dat was zondag al. Vandaag pas pijnlijker en stijf in de hand. Kleding op de huid schuurt ook verschrikkelijk en brand op de plek waar het velletje eraf is.

15. Petra82

Petra82 Fanatiek lid

10 jul 2008
    1.619
    1.332
    113
    Westland
    Uiteraard kun je het beste voor advies bellen, maar nooit meer op die manier koelen! Ik verwacht dat daar je pijn aan de pezen/spieren vandaan komt.
    Ten eerste is het dus te koud, waardoor je spieren en pezen een optater krijgen een dag later. Én als de wond was opengegaan hadden er allemaal vezels van de theedoek in gezeten.

Voortaan (of eigenlijk natuurlijk beter nooit meer doen ;)), minimaal 10 minuten onder lauw tot koud (niet ijskoud dus), stromend water houden. Wond niet onder de straal, straal iets daarboven richten.:thumup:

Evanesco, Ysabella, chrystel73 en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. Baloei

Baloei Niet meer actief

Oe ik ben geen doktersassistente, maar heb wel ook zo’n soort brandplek gehad en herken je gevoel! Dat bleef bij mij een week en daarna werd het langzaam beter.

Maar weet dus niet of het normaal was. Volgens mij raden ze toch niet af om te bellen maar alleen om te komen? Bellen wordt niemand ziek van hoor, en dit lijkt me wel een goed moment om te bellen (nouja, morgenochtend dan )

Lynx vindt dit leuk.
  17. Sylver

Sylver Fanatiek lid

17 sep 2014
    1.861
    1.756
    113
    Wow, flinke plek.
    Maar wel een stijlvolle brandwond moet ik zeggen ;)

@ts, ik zou toch even bellen voor advies..

Lynx vindt dit leuk.
  18. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    @Blaadje: wow wat een plek. Zo groot is die van mij niet hoor! Misschien wel net zo lang hemelsbreed, maar ik heb er geen kronkel in en ook niet zo breed.

@Petra82 : de coldpack kwam niet uit de diepvries hoor, gewoon uit de koelkast. Was met de theedoek niet superkoud. Maar die vezels, ja daar had ik niet aan gedacht.

19. Blaadje

Blaadje Fanatiek lid

1 feb 2011
    1.748
    223
    63
    Het was een stijlvol oven rooster zullen we maar zeggen :o:
    Toch nog een soort tatoeage :p

Vitamientjuh, Ysabella, Lynx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.301
    2.570
    113
    Ik denk dat je er helemaal niets mee moet doen.
    Zolang het dicht is, is het beschermd tegen infectie.
    Er staat geen blaar op. Dat is gunstig en de huid erom heen ziet er niet vurig uit.

En zo min mogelijk met creme aan de slag in deze fase.

Omdat het vest een grote plek is reageert je lijf erop.
    Heb je echt veel pijn, dan zou ik paracetamol nemen .

bosi333 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina