ik krijg twee decenber die rhesuspsuit. maar ben dan al 31 weken zwanger en hoor altijd dat je hem in de dertigste week krijgt. maakt dat veel verschil of krijg ik hem nu te laat? vind dat toch een beetje eng hoor. ik weer met mijn rare bloedgroep. ab neg. weet iemand dit?
Uit onderzoek weten we dat het contact tussen het bloed van de moeder en het bloed van het kind in ongeveer 3,5% spontaan voorkomt, maar bijna nooit voor de 30e week van de zwangerschap. Daarom wordt bij zwangere vrouwen die Rh- zijn in de 30e week nogmaals het bloed onderzocht om te kijken of er antistoffen aantoonbaar zijn. Als dit niet zo is, dan krijgt ze een prik in haar bovenbeen of bil met het medicijn antiRhD-immunoprofylaxe (anti D). Dit medicijn zorgt ervoor dat er geen antistoffen gemaakt worden in de rest van de zwangerschap mocht het moederlijk bloed in contact komen met het bloed van de baby. Bij een trauma in de buik (bv, schoppen of stompen in de buik of een auto ongeluk) vóór de 30e week van de zwangerschap is het belangrijk om bij vrouwen die Rh-. Anti D te geven. Het kan bij een trauma namelijk voorkomen dat er contact ontstaat tussen het bloed van de moeder en het bloed van het kind. De anti D zorgt er dan voor dat er geen antistoffen gemaakt worden.
Ik heb de spuit ook met 31 weken gekregen. met dertig weken bloed afgenomen, en een week later de spuit! Dus, ik zou me geen zorgen maken. Of anders even bellen?
Ik moet morgen bloed laten prikken en krijg donderdag de spuit, mijn verloskundige vertelde dat de spuit binnen 48 uur na het prikken gegeven moet worden. Ik krijg hem vroeger omdat ik morgen toch naar het ziekenhuis moet voor een echo, 2 vliegen in 1 klap dus.
ik heb 16 december een afspraak om half negen s'ochtends dus kan niet van te voren laten prikken, dus doe het de 15e. ik denk dat het niet zo heel veel uit maakt, anders zouden ze het toch niet laten gebeuren. gewoon even na vragen als je bij de vk bent.
Ja maar waarom moet je die anti-d spuit dan binnen 48 uur? Als je gewoon nog negatief bent, dan kan dat toch ook een paar dagen later, dat meet toch niet zo nauw?
ik weet het niet .misschien truusje? bij mij is er niet gezegd dat ik hem binnen 48 uur moet hebben. maar ik moet bloedprikken in het z' huis en krijg daar zon ampul mee en dan moet ik naar de vlos en die zet hem dan. lekker omslachtig! is wel op dezezlfde dag maar waarom weet ik niet.
Als je zelf resus negatief bloed hebt, krijg je sowieso rond de 30e week een spuit (en of dat nu na 30, 31 of 32 weken is maakt niet uit). vooraf werd er bij mij geen bloed meer geprikt: ik had aan het begin van de zw.sch. negatief bloed en dat is na 30 weken niet ineens veranderd Of er nog is geprikt om te kijken naar antistoffen kan ik me niet meer herinneren. Dat met die 48 uur komt pas na de geboorte. Direct na de bevalling nemen ze wat bloed van je kindje af (uit de navelstreng, meen ik me te herinneren) en dat moet naar het lab. Ik ben thuis bevallen dus mijn vriend is dat zelf naar het zkh gaan brengen. Als dan blijkt dat je kindje resus positief is, moet jij binnen 48 uur na de bevalling nog een keer een spuit krijgen.
Ik heb het nagevraagd waarom het binnen 48 uur "moet". Haar antwoord is: Binnen 48 uur is de kans het kleinst dat er antistoffen zijn aangemaakt en ze zo een beter beeld hebben van het bloed. Ze zei er ook bij dat de kans wel erg klein is dat er antistoffen worden aangemaakt, omdat er dan toch bloed van het kindje bij je eigen bloed moet komen. Hun volgen dus deze procedure.