Harde buiken, duizelingen en moeheid

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Carmen, 18 jan 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Goedemiddag!

    Ik ben nu (bijna) 27 weken zwanger. Vanaf de twintigste week werk ik al op halve kracht (wat neer komt op twee dagen per week) omdat ik het werk echt niet meer trok door vermoeidheid, duizelingen en harde buiken. Ik werk op de di en do en de dagen na het werken breng ik eigenlijk in bed door, omdat ik het anders niet trek. Daarnaast heb ik ook erg last van duizelingen en harde buiken. Ik voel me dan heel "wollig" en slap, het lijkt of ik flauw val en ik kan echt niet meer op mijn benen staan. Ik ga dan maar snel liggen en dan trekt het na een uurtje wel weer weg. (als ik niet hoef te werken tenminste!)

    Dit wordt eigenlijk alleen maar erger. Ik ben enorm moe wanneer ik langer dan een paar uur "actief" ben. Ook krijg ik dan een harde buik en weer die duizelingen. Ik moet dat echt even een uurtje liggen. Momenteel ben ik twee weken ziek gemeld op het werk. Eigenlijk trek ik zelfs die twee dagen werken in de week niet meer. Ik doe wel al aangepast werk, maar dat mag niet baten.

    Ik merk dat het wat beter gaat, nu ik mijn rust neem. Als ik bijvoorbeeld wat heb gedaan ga ik een poosje liggen en daar knap ik echt van op. heb jij enig idee hoe deze extreme moeheid etc mogelijk is?

    Mijn bloeddruk is helemaal in orde en ook heb ik geen bloedarmoede. Er is deze week een uitgebreidde bloedtest gedaan, waar niet uit kwam. Met de kleine is alles gelukkig helemaal in orde! Ik heb dit al met mijn VK besproken, maar die geeft me niet echt antwoord.
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    Hoi Carmen,

    door de zwangerschapshormonen ben je moe. De ene vrouw heeft hier echter veel meer last van dan de andere. Blijkbaar heeft jouw verloskundige al actie omdernomen en het een en ander uitgezocht. Als jouw bloeddruk, ijzergehalte en uitgebreid onderzoek uitwijzen dat er niets aan de hand is, dan reageer jij waarschijnlijk behoorlijk op die hormonen. Er lijkt niet echt een oorzaak te zijn dus.
    Belangrijk blijft dat je naar je lichaam luistert en toegeeft aan de moeheid. Goed dat je al minder bent gaan werken. Als je merkt dat zelfs dit nog teveel is, overleg dat dan met de ARBO-arts van je werk, misschien kun je nog minder doen een aantal weken. Probeer voldoende rust te nemen thuis, ook 's middags een poosje slapen. Eet goed fruit en groente, neem er een zwangerschapsmultivitamine bij. Blijf wel bewegen en wandel elke dag een half uur. Soms zie je na enige weken weer verbetering. Omdat uit de onderzoeken blijkt dat er geen bijzonderheden zijn, kun je daarvan uitgaan. Als je je toch zorgen maakt, bel dan opnieuw je verloskundige, of eventueel je huisarts.

    Mirjam
     
  3. Carmen

    Carmen Fanatiek lid

    2 nov 2005
    1.065
    0
    0
    Peuterjuf
    Haarlem
    Ik ga inderdaad maar even naar de bedrijfsarts. bedankt voor je advies!
     

Deel Deze Pagina