Geboorteplan?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Vanes, 4 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vanes

Vanes Actief lid

28 jul 2007
    182
    1
    0
    Hallo allemaal,

De laatste week heb ik het een en ander gehoord en gelezen of het opstellen van een geboorteplan.
    Heeft iemand hier ervaring mee en zijn jullie van plan dit te gaan maken?

Groetjes,
    Vanessa

2. Samama

Samama Niet meer actief

Ja! Wij hebben ook een geboorteplan; zodra de weeen beginnen gaan we naar het ziekenhuis om daar te bevallen.... ;)

Grapje hoor, nee klopt, ik heb er ook wel eens over gelezen, maar verder nog nooit iemand over gehoord, dus denk dat het hier niet zo bekend is?

3. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    ik heb er wel over gelezen maar volgens mij is het in het buitenland zoals Amerika meer ingeburgerd als hier.
    Ik ken het wel maar ik denk dat hier weinig vrouwen zijn die het maken.
    is eigenlijk best jammer want dat kan je precies aangeven wat je wel wilt en wat niet, zonder dat je dat op een moeilijk moment hoeft te beslissen.

4. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    Mijn plan is:

- wachten tot de weeën elke 10min komen
    - vertrekken naar het ziekenhuis
    - epidurale vragen
    - m'n ventje naar huis laten bellen om te melden dat 't geboren is
    - rusten

Maar ik denk niet dat dit is wat je bedoelt!
    Ik zal even google'n ;)

5. WishfulDreaming

WishfulDreaming Fanatiek lid

24 jun 2007
    1.643
    51
    48
    Vrouw
    België
    http://www.cicli.nl/voorbeeld_en_ervaring.htm

dit zouden twee voorbeeldjes zijn.

Lijkt me wel een goed idee om dat op voorhand even te bespreken.
    Ga ik dinsdag ook even om vragen in het ziekenhuis.

Vooral dat van die "stagaires" vind ik een belangrijk punt!

6. Merel69

Merel69 Fanatiek lid

16 feb 2007
    1.852
    0
    0
    Tijdens mijn zwangerschap vroeg mijn yogajuf of er iemand was die een doula bij de bevalling wilde als stagiaire. Nou wij wilden dat dus wel :) .

Zij had ook het advies om een plan op te stellen en dat heb ik toen gedaan. Het heeft mij heel veel rust gegeven. Voor mij was het belangrijkste dat ik goed ging nadenken over wat ik allemaal wel of niet zou willen.

Er stond in dat ik geen bloed zou willen als ik veel zou verliezen, wie de baby ging aanpakken, wie de naverstreng ging doorknippen, dat ik heel graag in bad de weëen wilde opvangen, dat er niet teveel tegen me gepraat mocht worden en gewoon alles wat ik wel en ook absoluut niet wilde.

Je kan natuurlijk nooit voorspellen hoe het gaat, want als ik heel veel bloed verloren zou zijn, hadden ze me heus wel zakken aangehangen. En het gaat altijd anders als je denkt van te voren. Maar om toch eens goed stil te staan bij hoe jij het zelf ziet vond ik het prettig.

7. bloem75

bloem75 Lid

23 mrt 2007
    80
    0
    0
    Het lijkt mij een goed idee. :)

M'n eerste bevalling was een traumatische ziekenhuisbevalling met veel medische ingrepen. :( Nu ik weer in het ziekenhuis moet bevallen heb ik ook een doula en ga ik (ook op haar aanraden) een geboorteplan opstellen. Heb er al een beetje over nagedacht en ga het vandaag nog op papier zetten.

Het is misschien wel lastig als het je eerste bevalling is, want je weet niet wat er gaat gebeuren. Bij een tweede weet je misschien beter wat je wel en niet wilt.

8. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Ik weet niet of ik het ga doen. We weten ook nog niet of dit een geplande keizersnede gaat worden of niet.

Maar misschien wel handig dat ik er over na ga denken. word soms nog wakker van de "fijne"bevalling zwetend wakker.

9. Emma29

Emma29 VIP lid

30 mei 2007
    10.467
    0
    36
    carnavaller !!
    mijn bevallingsplan ligt al klaar in het ziekenhuis
    ik heb dit samen met een gyn opgesteld nav wat onzekerheden en omstandigheden en we hebben al wat "regels" voor de verpleging en artsen op laten stellen
    tja of ze er ook naar kijken is de vraag maar het idee en voorstel kwam vanuit de VK in samenwerking met gyn
    ook is al afgesproken als het kan en ik wil dat ik een ruggenprik krijg !
    tja zo kan het dus ook ...........
    erg fijn gevoel moet ik zeggen al is het maar om zo naar je bevalling toe te kunnen leven !
    gewoon eens vragen bij je VK of gyn !

10. mama33

mama33 Actief lid

11 sep 2006
    255
    0
    0
    Achterhoek
    Dames, niet als kritiek bedoelt maar ik kan me er helemaal niets bij voorstellen en voel er dus ook niets voor. Misschien komt zoiets voort uit nare ervaringen bij voorgaande bevallingen? Ik heb het bij Babyboom gezien bij iemand en moest eigenlijk heel hard lachen. Sorry hoor maar dat verhaal was een en al negativisme. Dit wilde ze niet en dat mocht niet etc. etc.. Misschien heb ik er een heel verkeerd beeld bij hoor. Ik wil ook helemaal geen oordeel vellen want iedereen moet het helemaal zelf weten.

In ieder geval iedereen succes met bevallen!

11. valhalla

valhalla Niet meer actief

Ik moest ook meteen aan die vrouw bij babyboom denken... Dat ze riep om een ruggenprik en die uiteindelijk niet kreeg. En daar achteraf weer trots op was :(

Als ik in het ziekenhuis ga bevallen (hier in de regio kan je niet thuis bevallen als je bij de VK bent, helaas) wil ik ook liever niet dat ze de eerste paar uur mijn beep gaan wegen en wassen. Wil ook dat ze niet bij voorbaat de boel gaan inknippen en ook niet dat er allemaal volk om me heen staat...

Vraag me af in hoeverre het zin heeft om het op te gaan schrijven en of er überhaubt naar gekeken wordt...

12. MamaMirella

MamaMirella Fanatiek lid

6 jul 2006
    2.564
    0
    0
    Den haag
    Hmm.. Ben nog niet eerder bevallen, maar ik vind het meer EISEN en ik neem aan dat de VK. en de GYN. zelf wel weten wat het best voor je is, en dat je op het moment zelf wel kan kiezen of je pijnbestrijding wilt of dat je in bad wilt, of op de baarkruk.. whatever!
    Ieder z'n eigen ding, maar ik laat het over me heen komen, ik zie het wel, ga me van te voren vooral niet druk maken, en plannen, want mocht het anders lopen, bezogt dat alleen maar stress denk ik !

-x-

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb het ook over me heen laten komen en krijg helemaal de kriebels bij het woord 'geboorteplan'. Volgens mij valt er weinig te plannen toch? Het lijken ook meer eisen dan wensen.
    Ik kan me er wel iets bij voorstellen als je een eerdere moeizame bevalling hebt gehad, maar dan nog kan je toch gewoon je wensen doorgeven, je hoeft toch niet een heel plan op te stellen? Het klinkt zo raar, je kan best bepaalde wensen hebben rondom je bevalling, maar plannen lijkt me een beetje ver gaan.

Mijn 'plan' was juist om op het moment te beslissen wat ik wilde, want hoe kan ik nu van tevoren bedenken wat ik wil?

Ik zie hier wel dingen voorbij komen die hier sowieso eigenlijk niet gebeuren: inknippen, wassen van de baby, veel tegen je praten, dat gebeurt hier gewoon niet in principe. Wel werden meteen de controles gedaan en stonden er 4 mensen te kijken naar mijn onderkant, waar wonder boven wonder niets gescheurd was ;). Maar dat zijn echt dingen waar ik me van tevoren niet druk over heb gemaakt en op dat moment kon het me al helemaal niets schelen, ik vond het eigenlijk wel gezellig. Iedereen heeft toch het beste met je voor, ik vond het eigenlijk heel bijzonder.

Ik moest trouwens op de baarkruk omdat Eva wat moest draaien en ik vond het eigenlijk heel prettig. Maar ik moest er toen vanaf omdat de harttonen te laag werden. Dan kan je wel gaan plannen dat je op de baarkruk wil bevallen, maar het is toch altijd maar afwachten.

14. Arendskelk

Arendskelk Niet meer actief

Aan de hand van dit topic ben ik eigenlijk wel een beetje gaan nadenken over hoe ik alles zou willen zien. Een lijstje maken met do's en don'ts. Zo wil ik echt niet meer gecatheteriseerd worden, en lijkt het me voor de verloskundige wel handig om te weten dat aanwijzingen beter aankomen via mijn partner, ik waarschijnlijk 1 keer per perswee pers ipv 2 keer, ik geen spiegels wil tijden het persen etc.. Het lijkt me niet echt handig dat allemaal tijdens het moment suprême uit te leggen..

Ik ga er geen verlanglijstje van maken, maar voor mijn eigen rust een ''voor het geval dat-lijstje'' voor het ziekenhuis of thuisbevalling vind ik best een fijn idee.

Flientje

15. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Omdat ik zwanger ben van de 2e heb ik nu een beter idee van wat mij te wachten staat en wat ik wel/niet wil.
    Omdat ik zelf niet helemaal helder meer kan denken tijdens de bevalling heb ik met mijn vriend afspraken gemaakt. Hij weet wat ik wil:

Als ik pijnstilling wil, dan gaat hij ervoor zorgen dat ik het ook krijg en dat ze niet in discussie gaan ("beter wachten", "nog niet nodig", "goh tja nu kan het niet meer...." zo ging het de 1e keer).

En hij voelt zich nu ook veel nuttiger nu hij een (belangrijke) 'taak' heeft en niet alleen maar hulpeloos hoeft toe te kijken!

16. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.056
    2.193
    113
    Brabant
    http://www.zwangerschapspagina.nl/viewt ... llingsplan

dit onderwerp is al een keer ter sprake geweest:) door die vrouw van babyboom:)
    Ik hoef er nog lang niet over na te denken, maar het lijkt me wel handig dat bepaalde dingen ter spraken zullen komen. maar ik neem aan dat de vlos dat ook wel zal doen!

liefss, Taliaa

17. Mystic Sun

Mystic Sun Bekend lid

3 dec 2007
    884
    0
    0
    Zo ging het bij mij nu ook :(
    Na veel geschreeuw van de pijn eindelijk een pijnstiller in mijn bil gehad, die de scherpe kantjes van de weeën af zou halen, nou NIET DUS.
    Had eerst overgegeven als een reiger en de pijn was nog net zo erg, ze hebben me op die hele verdieping van het ziekenhuis horen gieren en schreeuwen (hoorde ik later van andere dames die die dag ook bevallen waren daar :oops: ).
    Ik was totaal in paniek geraakt, het was mijn eerste en ook gelijk ingeleid, ik kon er niets aan doen, het ging allemaal zo snel....
    Nu bij de 2de doe ik het anders, ik wil een ruggenprik als ik het echt niet meer uit kan houden en daarmee BASTA" ;)

18. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    Ik had van tevoren een bevallingsplan gemaakt en dat is me geweldig goed bevallen...het waren niet zozeer 'eisen' maar meer wensen en afspraken en tips. Ik ben bv heel erg moeilijk te prikken voor een infuus, dus dat had ik erin gezet zodat ze tijdig een infuus zouden aanleggen en niet zouden wachten tot het laatst. Ook had ik er wat medische zaken in gezet, bv dat ik lichte vorm van vaginisme heb (waardoor toucheren dus met enig beleid moet gebeuren) en dat ik gevoelig ben voor hyperventilatie. Ook heb ik heel nadrukkelijk vastgelegd dat mijn de medische beslissingen voor mij en onze baby zou nemen omdat ik mezelf daar niet toe in staat achtte. Mijn plan heb ik besproken met de gyn die zeer positief was. Het is ingescand en zat in mijn digitale dossier. Werkelijk iedereen die ik aan mijn bed kreeg had het gelezen en ik kreeg als feedback dat het hele reele wensen waren.

Het heeft uiteraard geen zin om dingen vast te leggen die toch niet kunnen, bv dat je alleen een keizersnee wil als het echt niet anders kan ofzo. Dat zijn medische beslissingen en die laat ik aan de arts over. Het ging mij meer om praktische zaken die het voor mij zoveel makkelijker hebben gemaakt. Ik heb het dus als zeer positief ervaren en heb ook geen negatieve reacties gehad in het ziekenhuis! Ik denk dat de toon gewoon belangrijk is, ik heb het zo geprobeerd te beschrijven dat er geen wantrouwen ofzo uitsprak, maar meer een vraag om begrip voor bepaalde omstandigheden bij mij...

19. Emelkiz

Emelkiz Actief lid

20 dec 2007
    136
    0
    0
    almelo
    bij 1 stel die meedeed bij babyboom had ook zo;n heel geboorteplan opgesteld,,wat zij wilde gebeurde,, en toen puntje bij paaltje kwam, was er niks gedaan zoals zij het wou,maar goed madame had ook nog wel wat eisen zeg..
    ik snap eigenlijk niet waar het goed voor is,,, zoiets valt toch bijna niet te plannen,,? ik laat het gewoon over me heen komen?

20. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Precies, you go girl ! ;)

Als ik nog enigszins aanspreekbaar ben tijdens de bevalling, dan wil ik ook geen tegenspraak! Dan hebben ze echt wat te stellen met mij en anders met mijn vent haha.

Deel Deze Pagina