Zojuist de diagnose PCOS gekregen van de gyn. Volgende week hebben vriend en ik een afspraak staan waarbij we samen aanwezig moeten zijn. Vriend heeft al sperma moeten inleveren en dit wordt volgende week ook besproken. Maar ik vraag me nu wel af hoe nu verder? Wat wordt er zoal besproken/gedaan tijdens dat gesprek? Krijg ik weer een onderzoek? (voor het stellen van de diagnose kreeg ik al een inwendig onderzoek en moest ik bloedprikken) En zullen ze ons direct laten starten met hormoonbehandelingen? Begin je altijd met clomid? Ik hoor graag jullie ervaringen!
Hoi Sun, Ik kan je alleen maar vertellen wat mijn eigen ervaringen zijn, maar bij iedereen zal het anders zijn, omdat elk ziekenhuis het anders doet. Ik wist na drie maanden al dat er iets mis was want mijn menstruatie kwam niet op gang en dat was voordat ik aan de pil ging ook al zo. Dus in december en maart naar de HA en in maart stuurde ze me door. Inwendige echo wees op pcos maar bloed niet. Toen clomid gestart 50mg daarna 100 mg en 150 mg en dan moest ik iedere 21ste dag bloedprikken om te kijken of er een eisprong was geweest. Ik reageerde er totaal niet op. Overigens is het zaad van mijn man goed. We hebben ook nog clomid met metformine geprobeerd want de metformine verlaagt je suikerspiegel en kan de clomid beter zijn werk doen. Maar ook dat deed niks. Nu ben ik eind december begonnen met menopur spuiten, zeer vermoeiend en stressvol omdat ik een hele lange cyclus had en dus heel vaak naar het ziekenhuis moest voor echo's. Nu zit ik nog in de wachtweken, dus ik kan je nog niet vertellen of dit voor mij heeft gewerkt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Ook ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen, want het gaat bij iedereen anders. Bij mij was er het vermoeden dat ik pcos zou hebben ivm overgewicht, licht onregelmatige cyclussen en nog wat symptomen. Nadat ik aardig wat ben afgevallen werden de symptomen minder. Op de echo die ik kreeg was niks van pcos te zien nog. Aankomende vrijdag krijg ik nog een echo om te kijken hoe de zaken er dan voorstaan en als ze dmv echo's denken dat er een eitje gesprongen is moet ik bloed laten prikken om te kijken of er daadwerkelijk een gesprongen is en hoe de hormoonwaardes in mijn bloed zijn (progesteron/evt teveel aan testosteron). Ze vertelde me dat ze daarna alles bespreken in het team of er evt behandeling nodig is of dat we het zelf moeten proberen. In jouw geval is er dus al bijna zeker pcos vastgesteld en zul je waarschijnlijk een behandelplan te horen krijgen als je alle onderzoeken door bent. Ik las dat sommige meiden eerst nog een hsg krijgen, sommige (met overgewicht) zullen nog wat moeten afvallen en weer andere mogen met clomid starten.
Toen bij ons PCOS was vastgesteld kon ik direct mijn menstruatie opwekken en vervolgens beginnen met clomid. Mijn gyn zei dat clomid een stuk minder belastend zou zijn, je moet maar enkele dagen een tabletje nemen en dan volgt alles vanzelf (als het werkt) en bovendien een stuk minder prijzig (maar maakt voor jou niet uit, maar daar denken ze niet aan). Helaas werkte het bij mij niet en echt minder belastend was het ook niet want de bijwerkingen waren hel. Maar er zijn vrouwen die geen bijwerkingen hebben en waarbij het direct aanslaat. Een goede optie dus om mee te beginnen! Succes!
Bedankt meiden ! Ik vroeg me idd af of ik nu weer maanden moet wachten voor ik mag starten met clomid of dat het meteen besproken wordt. Wat vervelend zeg die bijwerkingen. Ik hoor er veel over. Ben er wel een beetje bang voor, M. N. De stemmimgswisseligen. woon je niet in NL Catmommy?
Jawel hoor! Oh je denkt omdat ik over kosten begin? Ziekenhuizen mogen niet teveel kosten maken aan een patiënt, het moet altijd eerst op de goedkoopste manier, dat werkt zo in Nederland helaas.
Oh vandaar! En als ik begin met clomid, wat is dan precies de bedoeling? Om de hoeveel dagen moet je dan naar het ziekenhuis en wat moet je dan telkens laten onderzoeken?
Ik moest Clomid slikken op de 3e dag van mijn menstruatie en dan 5 dagen lang. Vaak moest ik rond dag 11 voor een echo en dan meestal om de dag of om de twee dagen. Je krijgt dan inwendige echo's waarop ze de groei van je follikels bij gaan houden. Je follikel is met de eisprong +/- 20 mm. Bij mij deed 50 en 100 helemaal niks en 150 juist teveel. Heb toen een half jaar 125mg geslikt (2,5 pilletje) en daarmee had ik steeds 2 eitjes, maar toch steeds niet zwanger. Na dat half jaar ben ik overgegaan op injecties (Gonal F & Ovitrelle) en daarmee was ik in de eerste ronde zwanger. Clomid kan wel een boel bijwerkingen geven, dus geef het op tijd aan als je er last van hebt!
Volgens mij is het bij clomid bij ieder ziekenhuis anders. Ik moest ook op de 3e cd beginnen en dan 5 dagen en dan op cd21 bloedprikken voor de progesteron waarde. Ik kreeg helemaal geen echo's
Hier wel echo's. Van dag 3 tm 8 clomid slikken. En vervolgens vanaf dag 11 ongeveer om de dag naar het ziekenhuis t/m dag 20 en dat was dan het moment om weer primolut te slikken om de menstruatie op te wekken. Want er kwam geen eisprong en dan dus ook geen menstruatie. 10 dagen primolut en dan rond de 3de dag menstruatie, dus duurde een cyclus ongeveer 32 dagen. En dan weer van voor af aan beginnen. Overigens ging het met spuiten eerst ook niet lekker. Ik begon met 75 eh te spuiten, na bijna 2 weken spuiten gebeurde er niks dus ophoging naar 112.5. Ook daarmee gebeurde er niks. Ik zat behoorlijk in zak en as want je leest altijd dat iedereen wel reageert. Of met clomid en anders wel snel met injecties. Vervolgens ophogen naar 150 en net de dag voor het stopzetten van die cyclus was er ineens groei! Ben nog nooit zo blij geweest haha!