Meiden, help me even! ons monstertje is bijna 11 maanden en loopt al een hele tijd rond de tafel, en heel eigenwijs achter dr baby-rollator . nu gaat ze sinds een week ook 3 pasjes los lopen, om van de tafel naar mama of dr speeltje te komen. en papa heeft dr meegenomen naar buiten kipjes voeren met babyrollator, en dat vind ze prachtig , alleen... ze heeft nu aapies-slofjes, en dat lijkt me haast niet voldoende, voor kou en vocht op de straatjes. mag ze al schoentjes of nog niet? ik haar niet te vroeg in schoentjes zetten, vandaar de vraag. en zo ja, welke???
Hoi hoi. Hier advies van een podotherapeut. Het beste is om jonge kinderen op slofjes te laten lopen. Als ze net beginnen te lopen zij de spieren en banden zich nog aan het ontwikkelen en moeten ze getraind worden. Lekker met leren slofjes buiten spelen in het zand of in het gras is dan veel beter als met schoenen lopen. Schoenen nemen namelijk een groot deel van de functie van de voetspieren over. Dit betekend dat deze dan nie voldoende getraind worden. Ik weet dat er vaak gezegd wordt dat jongen kinderen stevige schoenen aan moeten, maar helaas is dit een achterhaald idee. Zorg er wel voor da de slofjes van leer zijn zodat je de huid voldoende beschermd. Maar om de voetjes goed te trainen en klaar te maken voor later is lopen op slofjes veel beter. Je mag me Altijd een berichtje sturen als je wat wilt vragen! Grtz
super! bedankt!!! en vanaf wanneer is het dus wel verstandig om schoentjes te halen bv die van ELefant?
Wat ik altijd aanraad is om schoenen te gaan gebruiken als kinderen ook buiten eigen huis en bekend terrein gaan lopen. Bijvoorbeeld lopend naar de winkel mee of buiten spelen wat niet in je eigen tuin is. Je weet namelijk nooit wat daar op de grond zwerft. Maar dat heeft verder niets te maken met de stevigheid van de spieren en banden. Ik zeg ook nog wel eens tegen een kind van 7 jaar om thuis lekker de schoenen uit te doen en lekker in het zand te gaan spelen.