Hallo, zelf ben ik in maart bevallen met een hoog BMI. Mijn zus verwacht binnenkort de baby en heeft een BMI van 30,6 (dacht ik). Nu mag ze volgens haar vk niet meer boven bevallen, omdat haar BMI te hoog is. (Bij de vorige was BMI net onder 30, nergens over gehad...) Maar ik dacht dat je pas beneden moet bevallen als je meer weegt dan 100 kg. En daar komt ze nog lang niet aan! Hoe zit dat nou? Is die regel dan alweer veranderd??? Zo jammer, dat er nu alleen nog maar gekeken wordt naar BMI, het vergald op zoveel manieren je zwangerschap! En dan wel zeggen: geniet maar goed van je zwangerschap hoor!
Ik heb zelf een BMI van 31, (ben bij lange na niet 100 kilo)maar ik heb hier niks van gehoord hoor..? Ben wel benieuwd of dit idd zo is, want dan weet ik dat dat voor mij ook geldt! Dus ik lees even mee!
Verschilt echt per regio/verloskundige praktijk. Ik heb zelf een bmi van 31 voor de zwangerschap, woog voor zwangerschap 84 kg, nu 105 en dit is nooit ter sprake gekomen.
Ook raar het gaat om gewicht igv complicaties. Een bmi van 30+ hoeft nietvte zeggen dat je meer dan 100 kilo weegt. Hier word je wel naar een gynaecoloog doorverwezen met een heel hoog bmi omdat er meer kans op complicaties kunnen zijn Groetjes paula
Wat al eerder is gezegd, kan per regio/vkpraktijk verschillen. Bij ons hebben ze een afspraak gemaakt met de ambulancedienst dat het bij meer dan 100 kilo verplicht is om beneden te bevallen. Andere regio's hebben helemaal geen richtlijnen en bij jullie blijkbaar de BMI richtlijn...
Als je 150 bent en 100 kilo weegt is je bmi vele malen hoger als bij iemand die 180 is en 100 kilo weegt. In veel plaatsen klopt het dat je met een te hoog bmi niet boven mag bevallen. Het is te zwaar voor de ambulance broeders mocht je onverwachts naar het ziekenhuis moeten en je kunt niet meer getilt worden.
Euh maar 100 kilo is toch 100 kilo of ben ik nou gek? Maakt het toch geen zak uit of je 1,50 bent of 1,80?
Ha ha, ja dat dacht ik ook... Maar als een man van 2 meter, die 105 kg weegt en boven in zijn bed niet goed wordt... Ik heb nog nooit gehoord dat ze die dan laten liggen en daar dood laten gaan, want: Sorry meneer, u bent zwaarder dan 100 kg. Heb ook nog nooit gehoord dat iemand met een hartstilstand eerst op een weegschaal wordt gelegd om te kijken of die 98 of 102 kg weegt. En of een vrouw nu 150 is of 185cm, 100 kg is 100 kg. Echt waar, mijn zwangerschap is door dit geneuzel als zeer verpest en ik hoop o.a. om deze reden dat ik nooit meer zwanger raak! En ik hoor het van vele kanten. Als je te dik bent, ben je in de medische wereld ongeveer chemisch afval!:x
Nouja met 2 man 100 kilo tillen in niet niets. Ze doen het niet om te pesten ze moeten grenzen stellen. De een doet dat met BMI de ander met kilos. Misschien handig Als jij boven bevalt. Is het.heel simpel komt er 6 man brandweer bij om te tillen. Ook bij andere zaken laten ze gewoon de brandweer komen te zwaar moeilijk te tillen moeilijke trap ruin de helft van alle brandweer inzetten.zijn afkomstig van ambulancewerk. Mob frb tilass Die laatste opmerking slaat echt als een lul op een drumstel trouwens
Maak je niet zo druk... bevallen is iets waarvan je weet dat het komen gaat. Een hartstilstand lijkt mij iets wat je niet van tevoren verwacht. Ik weet in elk geval dat als je boven de 100 kg weegt en je naar het ziekenhuis komt, de brandweer moet komen als je boven bent en zelf niet meer kan lopen. Overigens is het zo dat je bij veel verloskundigepraktijken sowieso niet meer boven mag bevallen, ongeacht wat je weegt.
Ik weeg geen eens 100 kilo en mag niet thuis bevallen. Woon in een appartement met het risico dat ik uit huis getakeld moet worden. Bij mn vorige zwangerschap was het wel vanwege mijn bmi. ( overigens is wat iemand net al zei als je 1.50 bent en 100 kilo je bmi vele malen hoger dan iemand van 1.80 die 100 kilo weegt ) Omdat je lengte ook bepaald wat je "kan" wegen" Zelfde is iemand van 1.80 die 45 kilo weegt of iemand van 1.50 die 45 kilo weegt. Bij iemand van 1.80 is dit ongezond en bij iemand van 1.50 niet. Snap eerlijk gezegd niet dat je het zo erg gevonden hebt dat ze een probleem van je gewicht maakten. Of had je liever dat ze allerlei risico's met je namen?
In mijn omgeving hoor ik dat hier de regel 100 kg is. Heeft er mee te maken dat je in het geval van spoed door ambulance naar beneden moeten worden getild... BMI zegt natuurlijk niet zoveel, kleine mensen kunnen hoge BMI hebben maar nog ruim onder de 100 kg wegen.
Niet boven mogen bevallen heeft voor zover ik weet alleen te maken met het gewicht, niet met de BMI. Niet thuis mogen bevallen kan wel met de BMI te maken hebben. Niet om je te pesten, maar omdat er meer kans is op medische complicaties voor moeder en kind. Ik snap ook nooit waarom mensen die overgewicht hebben zich dan zo aangevallen voelen. Een hoog BMI kan gezondheidsrisico's met zich meebrengen. Daar kunnen we met z'n allen over zwijgen omdat iemand zich dan gekwetst voelt, maar daar wordt ook niemand beter van. Wil je die risico's dan lopen, voor jezelf en voor je baby? En waar de grens wordt getrokken, verschilt inderdaad per regio. Wat ik gek vind, maar ja...
Dat ìk niet boven mocht bevallen, vond ik begrijpelijk, omdat ik een ècht hoog BMI heb. Èn de mogelijkheid om beneden te bevallen omdat ik niet in een rijtjeshuis woon en een kamer beneden die geschikt kon gemaakt worden als slaapkamer. Maar dat ze nu zeggen bij een BMI boven de 30 (en je hebt dus net 30)... dàt is het probleem. Dat mijn zwangerschap voor mijn gevoel verpest werd, komt omdat ik 2 x thuis ben bevallen zonder complicaties, en dat dat nu niet meer mocht, terwijl ik in de laatste zwangerschap evenveel woog al bij de voorlaatste. Achteraf was ik blij dat ik in het zh was, maar dat terzijde. En of je nu met een lengte van 150 98 kg weegt of met een lengte van 185, het blijft 98 kg. Het gewicht wordt er niet minder om. Dat bedoelde ik hiervoor ook.
Ik mag niet boven bevallen ivm mijn gewicht. Zat net twee kilo over de grens van het startgewicht. Ik was daar niet erg blij mee, zeker gezien de een nog heel veel aankomt, en de ander nauwelijks. Die twee kilo kan straks volledig weggewerkt zijn! Maar goed, het mag niet. In ieder geval wordt het nu dus op de begane grond. Ik ben nu nog aan het verzinnen hoe ik ervoor kan zorgen dat ik daar een veilig hoekje kan creeeren, zodat ik niet het gevoel heb dat ik in een zaal van 50 m2 lig, maar me toch een beetje op mijn gemak kan voelen. Een slaapkamer is toch een stuk intiemer en vertrouwder... plus een stuk minder inkijk, zelfs met de gordijnen open! Ik ben er nog niet helemaal uit, moet ik zeggen. Er bestaat nog steeds de kans dat ik naar het ziekenhuis moet... 50% van de vrouwen bevalt uiteindelijk toch daar, begreep ik.
Klopt dat ben ik met je eens. Maar je BMI speelt ook een grote rol. Als jij met je 1.80 een gezond bmi hebt ondanks die 98 kilo heb je die als je 1.50 bent namelijk niet. Een ongezond BMI betekend overgewicht en dat kan een reden zijn om niet thuis te mogen bevallen en die geen die 1.80 is wel omdat die dus geen overgewicht hoeft te hebben ondanks het gewicht. Neemt nog niet weg dat beide niet door ambulance personeel gedragen mogen worden.
Bij mij ging de bevalling heel voorspoedig en snel, tot bij de persweeën bleek dat het kind in de knel zat. Toen moesten we, terwijl de persweeën in volle gang waren, gauw naar het ziekenhuis. Nou, reken maar dat ik blij was dat mijn VK had gezegd dat ze geen thuisbevallingen op bovenverdiepingen deden en we dus in de kraamkliniek lagen, 1 verdieping boven het ziekenhuis... Als er toen een takelwagen had moeten komen had het veel te lang geduurd. Overigens woog ik lang geen 100 kilo maar was onze draaiende trap niet geschikt voor een brancard of zoiets. Dus ik zou zeggen, volg het advies op - ze geven het niet voor niets.
Ik vind het goed dat er een grens getrokken wordt bij een bepaald BMI voor een thuisbevalling en een bepaald gewicht voor een bevalling op de bovenverdieping. Daar zijn gegronde redenen voor en ik snap niet dat mensen daar een probleem van maken. Ernstig overgewicht veroorzaakt nu eenmaal meerdere risico 's en er dient ook rekening gehouden te worden met de omstandigheden waaronder ambulancepersoneel werkt.
Hier was mijn bmi voor de zwangerschap al boven de 30. Woog toen al 90kg. (ik weet dat ik te zwaar ben, maar door alle hormonen en stress kreeg ik het er haast niet af). Hier mag ik gewoon op 1ste verdieping bevallen. Vk heeft niks gezegd over gewicht of te hoog bmi. Dit verschilt ook per regio, zijn ook regio's die onder de 100kg niet iemand van de 1ste verdieping op brancard naar beneden tillen. Wordt standaard de brandweer voor gebeld. Maar ik zou niet graag in mijn huiskamer willen bevallen. Ik snap dat ze niet meer zoveel mogen tillen, maar de keerzijde is dat er steeds minder mensen thuis bevallen. Als dit aantal te laag wordt is er straks geen keuze meer, omdat de vk niet bekwaam genoeg meer zijn voor thuisbevallingen. En ben je dus verplicht om naar het ziekenhuis te gaan.