Ik was vandaag bij een vriendin op kraambezoek en zij wist te vertellen dat je tegenwoordig de flesjes e.d. niet meer uit hoeft te koken... Gewoon mee met de afwas is voldoende... Is dit weer veranderd, die regel?
zou het niet weten. In begin deed ik het in de magnetron steriliseren elke dag, maar nu doe ik het 1x per week.
hoi dames ik kan jullie zeggen dat uitkoken van de flesjes nog steeds erg belangrijk is. 1 x in de week is voldoende. het is erg belangrijk tegen de bacterieen. ik heb namelijk de opleiding voor kraamverzorgster gedaan, liefs rianne
Óke... maar zoals ik het dus nu begrijp is dus 1 x per week ook goed! Ik doe het nog braaf iedere dag... Maar dan heb ik eigenlijk wel een vraag... als je alles uitgekookt hebt zitten er toch in een mum van tijd weer bacterien op... Waarom is 1 x per week voldoende...? Wat word er dan gedood wat pas ná 1 week dus pas weer 'actief' is?
hoi jill zal ik dat eens voor je opzoeken in mijn boeken? dan hoor je dat zo snel megelijk van mij. je hebt daar enig zins wel gelijk in liefs rianne
misschien een hele domme vraag... maarre... ik kook de flesjes braaf na iedere voeding uit... Hoeft dit niet? Hoe vaak moet je het dan doen? En is even afwassen gewoon voldoende dan? Ik heb bijna geen kraamzorg gehad en dit is niet aan de orde geweest....
Volgens mijn vriend bouwt het aantal bacterien zich heel langzaam op, dus hoe langer je wacht met uitkoken hoe meer bacterien erop zitten. Daarom gewoon af en toe ff uitkoken maar na elke voeding is niet nodig! Ik kook ze nu zo ongeveer eens in de 3 dagen uit, verder gewoon afspoelen met heet water en 2 keer per dag in een sopje. (heb per baby 3 flesjes en was dus 2 keer af voor een hele dag)
in het begin deed ik het na iedere voeding en nu iedere avond. weet dat het niet meer hoeft, maar is gewoon voor mijn gevoel
ze schijnen in de afwasmachine op min 65graden te mogen, dan hoeven ze niet gesteriliseerd te worden. En de eerste periode zou je ze wel elke dag moeten steriliseren (afwasmachine/magnetron/uitkoken) en als de kleine ouder is mag het naar 1x per week (dan hebben ze al wat meer weerstand)
Als de kleintjes een paar maanden oud zijn hoef je idd niet meer elke dag de fles uit te koken. Huishoudelijk schoonmaken is dan voldoende om vervolgens de fles in de koelkast te bewaren. Kou remt de bacterie-groei. het liefst achter in de koelkast, want bij het openen van de deur krijg je te maken met temperatuurschommelingen. (dit is met name belangrijk als er nog voeding in de fles zou zitten) Sommige flesjes mogen ook in de afwasmachine. Natuurlijk zal de fles na 1 dag niet geheel bacterie vrij zijn, maar dat hoeft ook niet. Je kindje krijgt naast de fles ook met "bacterien" te maken. Maar we willen de kans op...natuurlijk wel minimaliseren. Dus wen jezelf eraan om de fles a drie dagen uit te koken. Zit je altijd goed. Kwebbel