Onverklaarde eetproblemen baby 4mnd

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door PinkLove, 25 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Hee dames,

Ruim 3 weken geleden begon ons dochtertje vanuit het niets onrustig te drinken: worstelen met de fles, wegduwen, overstrekken, huilen, draaien...een hele opgave om de 4x 180/6 erin te krijgen...maar toch ging dat redelijk. Heel veel liet ze niet staan. Wel was ze steeds erg verdrietig en boos na de fles: overstrekken, huilen, niks willen. Sinds vorige week laat ze ineens halve flessen of nog meer staan en we hebben geen idee waarom. Er speelt nogal wat: slaapproblemen en veel onrust en verdriet al vanaf haar geboorte, behoorlijke verborgen reflux waar we pas sinds kort vanaf weten en wat nu behandeld wordt met Nexium en mogelijk een KMA waarvoor we afgelopen vrijdag zijn gestart met Pepti via de kinderarts.

Er zijn dus best wat veranderingen geweest afgelopen weken. Het moeilijke drinken was de reden om uiteindelijk nog meer op onze strepen te gaan staan bij artsen en waarna verborgen reflux als aannemelijk gezien werd. De Nexium helpt tegen het verdriet bij spugen/wegslikken en dat is een vooruitgang. Maar het moeizame drinken veranderde niet. En toen ging het van 'moeizaam' naar 'weigeren' dus. We hadden al een afspraak met de kinderarts en we zijn daarna met Pepti gestart, waarna het drinken niet verslechterde maar ook zeker niet verbeterde. De hoeveelheid bleef de helft van wat ze normaliter dronk, ze bleef even onrustig en ook na de voeding bleef ze verdrietig (tot een paar dagen geleden dit laatste).

Omdat het zo slecht ging is ze opgenomen in het ziekenhuis, ter observatie. De kinderarts wilde graag zien wat er nu gebeurt tijdens het drinken. Nou...dat hebben ze gezien: ze drinkt rustig tot een bepaald punt, dan wordt ze onrustig, dan weigert ze en dan krijg je er niks meer in. De conclusie na de paar dagen daar was 'dat ze het niet weten'. Er lijkt geen acute medische oorzaak, de Pepti zou moeten helpen als het door een KMA komt, haar drinktechniek is prima en buiten de voedingen om is ze hartstikke vrolijk en doet ze het goed. Wel drinkt ze dusdanig weinig dat we voor uitdroging moeten waken, moeten we proberen er toch echt 500cc in te krijgen per dag (hoe dan?! Dwingen lukt niet!) en als het niet goed gaat wordt ze opgenomen en zal ze infuus en sonde krijgen...

Fijn is dat. Ze weten het niet, verder onderzoek wordt pas gedaan als het al mis is (= uitdroging, afvallen) en we moeten thuis maar verder rommelen. Als ik toch aan moet modderen dan liever thuis dan in het ziekenhuis natuurlijk, maar dan nog...we rekenen erop dat we over een paar dagen met een uitgedroogd kindje alsnog in het ziekenhuis terecht komen.

De artsen die we gesproken hebben noemden n.a.v. wat zij, de verpleegkundigen en de logopediste hebben gezien als opties:
    - haar drinkreflex is wat vroeg weg en ze heeft de techniek nog niet helemaal onder de knie; als ze na de eerste cc's afgeleid wordt en weer moet gaan drinken weet ze niet hoe en stopt ze daarom
    - ze is (te) sterk gefocust op haar omgeving; nadat de eerste dorst gestild is wil ze spelen en wil ze contact met mensen en kletsen enzo, wat niet lukt met een speentje in haar mond
    - 'het is een fase'...

En dat was het. Ze weten het niet, wij weten het niet, maar inmiddels worstelen we al 3,5 weken met iedere fles. En we hebben alle tips die er zijn natuurlijk uitgeprobeerd (en een paar dagen minimaal, anders weet je nog niks) maar het helpt niet. Prikkelarm voeden, slapend voeden, eerst spelen dan voeden, fles in 2 delen drinken, fles door anderen laten geven, verschillende houdingen, meerdere flesjes met kleinere hoeveelheden...het werkt allemaal niet. De wereld is te leuk en mevrouw vindt het na zo'n 100-120cc wel welletjes. Overigens: sinds een paar dagen is het verdriet na de fles er niet mee en lijkt de reflux een stuk minder...wellicht door de Pepti? Ook haar huiduitslag is weg! Alleen nu dat drinken nog...

Ik zoek niet per se tips, maar ik ben wel benieuwd of mensen dit herkennen en hoe het uiteindelijk is opgelost. Ik wil vooral erg graag horen dat het over gaat, dat ze wel weer meer gaat drinken, dat we niet met haar aan het infuus en de sonde het nieuwe jaar in hoeven...zoiets ;)

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik zou toch denken dat het nog de moeite waard is dan om een stap verder in dieetvoeding te proberen. Als ze het niet weten en er wel verbetering te zien is met de pepti, is dat wellicht wel een stap vooruit, maar nog niet ver genoeg en zou je nutramigen LGG of zelfs neocate/nutramigen AA moeten hebben.
    Ik zou vragen om een proefperiode met nutramigen LGG en als dat nog niet voldoende helpt nutramigen AA of neocate en dan eens zien wat er gebeurt.
    Heel bijzonder dat de kinderarts blijft steken bij de pepti en niet een stap verder gaat nu de problemen niet volledig onder controle komen nog.

3. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Ze heeft de Pepti pas 6 dagen vandaag...het team (onze KA heeft uiteraard vakantie dus we zien elke x een andere ;) ) wil dat toch langer de kans geven. Ook omdat ze buiten de verborgen reflux, het gevoelige en droge huidje en het verdriet na het eten geen echte symptomen van KMA heeft. Het is meer ook omdat de kans op allergieën groot is dat we het zijn gaan proberen. Ik had zo de hoop dat ook het slechte en moeizame eten snel zouden verbeteren met Pepti :-/

Herken jij wel iets van mijn hele verhaal? Waarvoor sorry!

4. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ik ben toch ook geneigd te denken dat je verder moet gaan met het KMA-verhaal, en dus naar Nutramigen of neocate moet. Mijn dochter had gelijkaardige problemen: reflux, overstrekken, fles weigeren.... Ze had nauwelijks uiterlijke KMA-symptomen (enkel bloed in de ontlasting, maar dan weer geen eczeem ofzo), maar had echt enkel genoeg aan neocate.

Het zou kunnen dat je de pepti nog wat tijd moet geven, maar na enkele dagen zou je echt al wel een duidelijk verschil moeten zien in flesweigeren. Dus toch nog even terug naar KA?

5. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Maandag hebben we sowieso een afspraak dus ik denk dat we die afwachten. Ze is dan anderhale week over op Pepti. We mogen wel eerder bellen bij problemen (niet enkel plasluiers, minder dan 500cc drinken, suf worden) maar dat is hopelijk niet nodig!

6. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Osteopaat ga daar nou eens ik denk dat het daaraan ligt
    (Keizersnede/lastige of juist makkelijk bevalling/verlostang)
    Is moeite waard gewoon gaan en kijken wat die zegt

7. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Ik heb een forceps bevalling gehad dus ik ben toen ze 3 weken oud was al bij een (kinder)osteopaat geweest...alles was ok. Toen ze heel erge krampjes had ben ik nog eens teruggeweest en ook toen bleek alles ok; hij heeft probiotica geadviseerd en dat hielp goed. Helaas kon hij voor haar onrust en slechte slapen niets betekenen...

Maar thx voor het meedenken!

8. bloem3

bloem3 Actief lid

17 mrt 2013
    224
    0
    0
    NULL
    NULL
    Herkenbaar, maar dan vanaf de geboorte problemen met drinken en slapen. Veel huilen en spugen. Vroeg begonnen met vast voedsel op advies KA. Nu 2 jaar verder en nu wordt het eindelijk iets beter. Sinds een paar weken buisjes en jet lijkt erop dat dit de oplossing is. Check dus even bij een kno arts de oren. Bij ons hebben de KA, eerste hulp, huisarts hier niets mee gedaan. Tot ik boos werd... Accepteer overigens dat je kindje minder drinkt. Dwingen helpt echt niet. Onze dochter heeft echt een aversie tegen voedsel. Succes!

9. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Het is wel wat herkenbaar is dat er speelt wat maat wat weet niemand.
    Mijn dochter dronk dan goed maar ze kreeg elke keer rode vlekken oo gezicht die daarna gelijk weg troken. Ook onrusrig drinken en huilen na fles. Kma verdenking-pepti-geen verandering. Reflux-comfort-erge obstipatie bij 4mnd.
    Veel huilen, slaap problemen. Druk en onrustig
    Moeizaam ontlasting
    Iedereen zei verschillend waardoor we zijn met 5mnd naar standart voeding overgestapt en nogmaals naar osteopaat geweest.
    Bij 5.5-6mnd verdwenen alle dingen.
    Poepen begon ze en doet steeds 2x per dag.
    Ze begon die tijd ook optrekken en hard kruipen wat ha verklaarde als baby die te alert is waardoor wil veel maar nog niet kan en daardoor in kon rustig in vel zijn.

We hebben nu echt vroolijk meisje die drinkt en eet super!!
    Mankeert niks. Slapen overdag doet ze wienig ze wil dingen doen.
    Nacht gaat goed nu maar tot kort geleden vaker wakker etc. Nu ook soms maar minder.

Ik hoop dat bij jou het bij 6mnd gewoon groot omslag komt!
    Dat hij gewoon zo n baby is die veel wil maar nog niet kan

Ps: hier 2 weken pepti gegewen was geen enige verandering behalve dat ze beter poepte. Wil niet zeggen dat je dochter geen kma heeft ik vertel je mijn ervaring gewoon hoor!

10. Dot79

Dot79 Lid

7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik herken je verhaal. Onze meid is drie weken geleden ook opgenomen geweest. Ze dronk steeds minder, liet ineens 100 per fles staan, tot ze helemaal stopte met drinken. Met spoed opgenomen en we moesten er minimaal 450 in zien te krijgen, wat gelukkig lukte. Ze bleef alert en vrolijk tussen het vele slapen door, dus de artsen deden niks. Ze is daar 4 dagen geobserveerd en ze dronk ook tot een bepaald punt. Zodra de speen eruit was stopte ze met drinken, dan hoefde je het niet meer te proberen.. Na een paar dagen bleek dat ze buikgriep heeft gehad (ze heeft mij en mijn ouders aangestoken, dus die conclusie was makkelijk). Maar voor het weinige drinken van daarvoor had de arts geen verklaring. De observatie had dus niks opgeleverd, balen! Ze zat al enkele weken op pepti + ruime tijd op refluxmedicijnen. De eerste week pepti was fantastisch, daarna werd het wat minder. Wat elke kinderarts (we hebben met veel
    Verschillende te maken gehad) ons nu verteld is: let op je kindje. Als je kindje vrolijk en alert is, goed aankomt, dan maakt het niet uit dat ze haar flessen niet leeg drinkt. En dat doe ik nu dus maar. Ik heb het los gelaten, hou niet meer zo goed in de gaten hoeveel ze per dag op heeft (wel minimaal 500 natuurlijk) En het zorgt voor veeel minder stress bij ons. Soms drinkt ze flessen wel leeg, soms laat ze wat meer staa, soms best veel vind ik. Maar ineens pakt ze de speen wel weer als hij eruit is geweest. Als ze genoeg heeft gehad is ze daar wel heel duidelijk in, dan duwt ze de fles gewoon weg. Het huilen is over, ze is vrolijk, lief, slapen gaat overdag super. Alleen de nachten nog niet. Helaas heb ik dus niet de gouden tip, eerder een herkenbaar verhaal, sorry...

11. azucena

azucena Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.366
    1
    36
    #11 azucena, 26 dec 2013
    Laatst bewerkt: 26 dec 2013
    Voor mij is het ook herkenbaar, maar helaas geen oplossing voor je..

Wat weegt je dochter? Groeit ze nog in haar eigen lijn? Krijgt ze al bijvoeding? Hoeveel plast ze?

Mijn zoontje heeft tot 1 jaar nooit grotere flessen dan 150cc gedronken, als die al op gingen. Bij hem ging het juist na 6 maanden slecht, toen zijn we van bv uit de fles overgestapt naar kv. Bv dronk hij ook nooit veel van (5x 120), maar wel goed. Kv weigerde hij na een paar slokken, maar hij had ook niet sneller honger.. Hij heeft periodes gehad dat hij 200/300cc op een dag binnen kreeg. Onze kinderarts maakte zich ook nooit zorgen. Hij groeide en hij was vrolijk.

Nu zitten we weer in zo'n slecht drinken periode als het gevolg op flink ziek zijn. Afgelopen weekend in het zkh doorgebracht omdat meneer weer aan het uitdrogen was. 2 maanden terug heeft hij ook al opgenomen gelegen. Hij drinkt al dagen minder dan de minimaal vastgestelde 550cc (meestal minder dan 400, nu al 3 dagen rond de 300) en plast ook bar slecht, 1 kleine luier overdag en een 's nachts. Maar niemand die zich nog zorgen maakt om uitdroging! (Ik wel, maar hij is vrolijk en alert, dat schijnt voor de artsen hier de enige maatstaf te zijn om te zien of een kindje ziek is.)

Mijn tip en advies is; laat het los.. Zolang ze lekker in haar vel komt met de nieuwe voeding, groeit en plast is er gewoon niks aan de hand.

Overigens heb ik niet bijster veel verstand van KMA. Zoontje heeft wel een poos nutramigen gehad, maar dat bleek niet de oplossing. Ik zou daar zeker naar vragen!! En anders zelf uitproberen, kun je gewoon halen bij de apotheek.

12. raspberry

Ja, zou kunnen dat het nog even tijd nodig heeft dan.
    Bij onze jongste was de overstap naar pepti niet genoeg en verergerden de klachten weer na eerst veel meer rust op de pepti. Na een week pepti zijn we toen overgestapt op nutramigen en daarop ging het goed. Ze dronk hier ook heel slecht, maar tegelijkertijd speelde er ook nog dat ze een hartritmestoornis bleek te hebben en het slechte drinken hebben we bij onze jongste altijd daaraan gelinkt. Maar dat heeft bij haar wel een aantal weken geduurd voor ze weer beter ging drinken. Zij kwam die eerste 2 maanden ook nog niet aan de helft van wat ze zou 'moeten' drinken, maar plaste wel voldoende. Groeien deed ze heel slecht die eerste tijd, wat natuurlijk wel logisch is als je zo weinig drinkt. Ze viel niet af en om die reden heb ik zelf toen besloten dat te laten gaan, (artsen deden er nogal paniekerig over, ik had zelf zoiets van: laten we nou gewoon stap voor stap alles maar onder controle zien te krijgen, dan komt die groei ook heus wel weer).
    Mischien dan toch even tot maandag de tijd geven nog.
    Het slechte drinken kan trouwens niet aan hele simpele dingen als soort speen of fles liggen? Hier werkten brede spenen niet, dat werd na een tijdje drinken ook onrustig drinken. Overgestapt naar difrax smalle fles, toen ze daarmee in het ziekenhuis veel rustiger dronk en dat is verder altijd goed gegaan toen.

13. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dot: ben je dan overgeschakeld naar andere dieetvoeding of zit je nog steeds op pepti? Want als het een week goed ging op pepti en dan weer niet meer, is dat een teken dat sterkere dieetvoeding misschien nuttig is.

14. Dot79

Dot79 Lid

7 aug 2012
    61
    0
    6
    NULL
    NULL
    Dat hebben we niet gedaan, maar meer eigenlijk omdat het met onze kleine meid wel goed gaat. Ze is heel vrolijk, huilt nauwelijks meer en komt voldoende aan. Ik heb zelf ook niet het idee dat ze KMA heeft, maar dat kan ik natuurlijk helemaal niet zelf weten. Half januari moeten we provoceren. Maar nu je het zo zegt denk ik dat het verstandig is om andere voeding toch te gaan overwegen en het er nog eens met de KA over te hebben..

15. raspberry

Zijn haar oren gecheckt door een KNO-arts? Die slechte nachten en wel vrolijk zijn als ze wakker is en overdag wel slapen, herken ik namelijk erg... Drinken en eten gaan hier ook slechter als de oren weer opspelen :(

16. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier ook ervaring met een slecht drinkende baby. Hier kwam het puur door reflux en de medicijnen sloegen helaas niet goed aan. Uiteindelijk kreeg ze een virus en is ze helemaal gestopt met drinken en heeft ze een half jaar een sonde gehad.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik zou als je kindje onrustig wordt stoppen en dan weer iets eerder een fles geven. Dus meer (kleinere) voedingen op een dag.
    En ik ben niet van het vroeg bijvoeden, maar soms moet je wat. Ik zou beginnen met pap met een lepel, misschien toch al wat fruit. En beginnen met een beker. Is nu wat vroeg, maar met Lisa zijn we ook vroeg gaan oefenen en met 6 maanden ging het al redelijk. Met 8,5 maand was ze van de sonde af en dronk ze alles uit een beker, dus dat kan best snel gaan.

17. raspberry

Met pap dan geen granenpap geven, maar rijstebloem of van biobim bijvoorbeeld de 4maandenversie. Even als toevoeging ;)

18. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Dan zou ik je de biobim aanraden
    Rijstebloem zorgde hier voor 2 kids verstopping

19. PinkLove

PinkLove Bekend lid

13 mei 2013
    548
    0
    0
    Nederland
    Bedankt weer voor alle reacties!

Het heeft even geduurd voordat ik reageerde en de reden laat vast niet te raden over: het gaat niet goed met ons kindje. Ze drinkt steeds minder, is steeds bozer op de fles en wij zijn onwijs bezorgd. Ze is buiten de eetmomenten om heel vrolijk en haar hapjes (groente en fruit) wil ze wel, al eet ze ze meestal niet helemaal op. Maar...ze drinkt van minimaal 2 flessen per dag met veel geluk 30cc...als ze niet geheel weigert. Ze is dus weer opgenomen, weer 'ter observatie' en weer is duidelijk geworden dat er iets is wat maakt dat ze niet (meer) wil. Meestal gaat de fles van 8u redelijk en drinkt ze de fles van 20u al slapend zeg maar, zo krijgt ze nog wel wat binnen. Maar de fles van 11u was al kansloos en nu pakt ze die van 15u ook niet meer. Mij maak je niet wijs dat een meisje van dik 4 maanden van 8u tot 20u geen honger heeft, al laat ze niks merken qua honger. Maar goed, dat heeft ze nooit gedaan. Het idee van 'komen voor een voeding' kennen we niet, wij bieden haar op de klok aan.

Morgen gaan we met de arts kijken hoe nu verder. Het is heel fijn dat ze nog zo vrolijk en alert is, maar we willen weten waaróm ze zo slecht drinkt, en steeds slechter zelfs. Ik wil niet dat ze een sonde moet krijgen, ik wil zulke nare dingen juist voorkomen. Maar het lijkt wel of artsen pas gaan handelen als ze medische dingen mogen doen :( Maar goed, morgen spreken we de dienstdoende arts en die gaat ons vertellen wat het plan van aanpak gaat worden qua voeding, qua aanbieden en qua eventuele onderzoeken...ik ben benieuwd.

Als je van een afstandje naar het hele verhaal kijkt: moeite met voeden vanaf de geboorte, tijd stabiel en goed gegaan en vanaf dik 3 maanden oud steeds meer onrust, steeds meer weigeren tot het punt waarop ze eigenlijk alleen om 8u en 20u wat drinkt. Dan daarbij het onrustige slapen, de onrust overdag, het vele verdriet en de verborgen reflux incl. alles wat daarbij hoort...wat sterk is afgenomen nadat we met de Pepsi zijn gestart.

Het is toch niet heel gek dat ik denk dat het 'iets ' met de voeding te maken heeft? Dat het niet puur pijn is of angst voor pijn of een andere negatieve associatie met drinken? Immers: dan zou ze nooit drinken...

Zucht. Ik word echt gék van de zorgen inmiddels. Hoe dit ooit goed gaat komen...?

20. diaan1982

diaan1982 Fanatiek lid

8 okt 2009
    3.212
    1
    0
    Sterkte met je kindje!

Deel Deze Pagina